Jump to content

Bør jeg skrape av bunnstoffet?


Patnyg

Recommended Posts

Det er det nok

Det viktigste er vel at du har 1 lag med annen farge underst.

 

Nå må du jo vurdere om du skal ha selvpolerende eller hardt bunnstoff først.

 

Det bør vel kanskje du også Mouche?

Tenker på at en skjærgårdsjeep kanskje dras inn til land noen ganger?

Da kan det jo være lett å slite av det selvpolerende...

 

Ser nå i ettertid at det ikke blir noe problem siden du skal ha hardt bunnstoff under...

Men er det ikke slik lenger at hurtiggående båter bør ha hardt bunnstoff?

Bruker alle selvpolerende i dag?

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Hos meg er det først et antall lag antipest primer, deretter ett lag hardt hvitt bunnstoff og på toppen svart selvpolerende. Da er det lett å se hvor det må flekkes, alle lyse flekker får seg ett strøk samt en stripe i vannlinjen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ja, men det gjør vi da vel ikke? Jeg, og mange andre flekker bare over der det er tynnslitt/primeren kan skimtes. Så lenge det er bunnstoff som dekker, er det også effektivt bunnstoff (forutsatt at en bruker selvpolerende bunnstoff). Jeg bruker aldri mer enn en 3/4 liter boks bunnstoff på min Saga 27. Alt annet som å skrape og helstoffe er bortkastede penger,

 

Lars H.

:yesnod:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Jeg er litt usikker nå, om jeg skal ta blått hard racing bunnstoff, og så hvit selvpolerene.

 

 

Hei, dette blir sikkert bra, men mener å huske i en tidligere tråd her på BP, at lyse (hvite) ikke er så effektive som rød-blå-sorte farger mot groe. Mener å huske at det ble omtalt i en test tidligere. :flag:

Link to post
Share on other sites

Den hvite selvpolerende fra Hempel sies å være den eneste som er like effektiv som de mørke fargene. Har selv brukt denne i fem år på henholdsvis en jolle og en skjærgårdsjeep og godt fornøyd med denne. Kommer også til å bruke denne på nyinnkjøpt båt.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Men er det ikke slik lenger at hurtiggående båter bør ha hardt bunnstoff?

Bruker alle selvpolerende i dag?

Dette lurer eg litt på også. Og kor mykje har eigentleg hardt kontra sjølvpolerande bunnstoff å sei for farten sin del :confused:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvor fort det skal gå før det kommer inn i kategorien hurtiggående, men jeg merket ikke forskjell på toppfarten som ligger på 30 knop da jeg gikk fra hardt til selvpolerende. Da har nok vekten av alt ekstra som blir innstallert/bært ombord mer å si.

Link to post
Share on other sites

Hvis man skal drive med vannsport (vannski og wakeboard), eller ha båten på henger, er det en ulempe med selvpolerende fordi det smitter av. Jeg synes også "selvpolerende" er et misvisende uttrykk, for jeg har sett mange båter med tjukke lag gammelt selvpolerende bunnstoff som flaker av osv.

 

Etter å ha prøvd både hardt racing bunnstoff og selvpolerende er jeg endt opp med VC17 - hardt men så tynt at det ikke blir nevneverdige lag. Hempel har vel lansert noe tilsvarende.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

Det har kommet meg for øret noen ganger at VC17 skal være det beste som er.

Men skrekkelig dyrt...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Hvis man skal drive med vannsport (vannski og wakeboard), eller ha båten på henger, er det en ulempe med selvpolerende fordi det smitter av.

 

Har akkurat denne bruken (blant annet) på min skjærgårdsjeep og ikke opplevet dette som noe problem. Bruker Hempel selvpolerende.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...