eysteind Startet 28.Mars.2007 Del på Facebook Startet 28.Mars.2007 Hei! Til helgen skal båten på land etter over 1,5 år i sjøen... Drevet og flapsene ble ikke bunnsmørt, så disse er rimlig grodd! Men hvordan få dette bort? Leser at rur kan løyses med en syre, stemmer dette? Hva slags? Ser også at noen anbefaler saltsyre, mens andre mener denne er skadelig for drevet(alu) og belgene. Så da håper eg det finnes noe som er effektivt og skånsomt! Sitér dette innlegget Link to post
horg Svart 28.Mars.2007 Del på Facebook Svart 28.Mars.2007 her er et TIPS Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 31.Mars.2007 Del på Facebook Svart 31.Mars.2007 Bruk saltsyre som du kjøper på fargehandelen. ca 60kr. for en liter. sett på sprøypumpe og dusj på...... gjør ingenting for drevet, men du må skylle med vann. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 31.Mars.2007 Del på Facebook Svart 31.Mars.2007 Ikke sprøyt det på, - bruk en kost. Saltsyre er utrolig effektivt (har brukt det selv), men usedvanlig skadelig for hud og øyenkontakt! :headbang: Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Styrbert Svart 31.Mars.2007 Del på Facebook Svart 31.Mars.2007 Fjerne groen mens det er ferskt. Skrap det av med flat trepinne etc. Vær forsiktig så du ikke skader vitale deler. Vekselvis skraping og evt. høytrykkspyling til det groveste er borte. La vannet tørke opp. Gå så på med radiator pensel dyppet i saltsyre. Husk briller og avslutt med skylling. Prosessen med saltsyre kan med fordel gjentas. Når du er ferdig tenker jeg at du finner et eller annet groehindrende før du sjøsetter igjen God Påske! Styrbert Sitér dette innlegget Link to post
Luco Svart 7.November.2008 Del på Facebook Svart 7.November.2008 Tar saltsyren lakken på ett nytt drev?? Har masse hvite ringer som ikke går av... (etter rur) Sitér dette innlegget Link to post
csvirus Svart 7.November.2008 Del på Facebook Svart 7.November.2008 Tar saltsyren lakken på ett nytt drev??Har masse hvite ringer som ikke går av... (etter rur) Nei saltsyre tar ikke lakken Sitér dette innlegget Link to post
Luco Svart 23.Januar.2009 Del på Facebook Svart 23.Januar.2009 Da er saltsyre kjøpt inn. Ser den jeg kjøpte på FK heter 30% saltsyre. Det står også noe om hva blandings forhold en skal ha til de forsjellige bruks områdene, men har du sett? drev vask står ikke??? he he... Kan jo tenkes at ren saltsyre tar lakken.. Noen som har ett utblandings forhold med vann å anbefale på ett forholdsvis nytt drev med strøken lakk? Setter pris på gode erfaringer.. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøkua Svart 23.Januar.2009 Del på Facebook Svart 23.Januar.2009 Jeg har brukt den saltsyren ren, og spylt godt av med høytrykkspyler. Dette har ikke skadet lakken på mitt volvo drev. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 23.Januar.2009 Del på Facebook Svart 23.Januar.2009 (redigert) Mere effektiv hvis du bruker den ublandet, bruk kost, husk verneutstyr ( vernebriller / visir / gummihansker ) Spyl godt etterpå. Redigert 23.Januar.2009 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tomcat Svart 23.Januar.2009 Del på Facebook Svart 23.Januar.2009 Hei. Saltsyre 30% funker som en kule, pass på vernebriller og hansker og spyl godt av. Tar ikke lakken. Her ser du hvordan mitt drev så ut i fjor. Etter et par timer med høytrykkspyleren, saltsyre og en plastskrape (slik som man bruker til å skrape is av vinduene på bilen) så ble det som nytt igjen (har desverre ikke bilde, hadde travelt med å få båten på sjøen igjen). Sitér dette innlegget Link to post
periss Svart 23.Januar.2009 Del på Facebook Svart 23.Januar.2009 Bruker dere ikke drev spry på dereven deres? Jeg bruker dette på seildrevet mitt. Har kun litt slim på, når jeg tar opp. Sitér dette innlegget Link to post
Ktveiten Svart 23.Januar.2009 Del på Facebook Svart 23.Januar.2009 Vil anbefale å polere drevet godt med båtpolish og voks etter tørking vis du ikke ønsker å bruke drevspray(bunnstoff) på drevet. Har gjort dette i mange år og er fornøyd med dette. Event kan du kjøpe noe blankt nano greier, men hvor godt det funker er det delte meninger om... Sitér dette innlegget MVH Ktveiten Link to post
Båtdrømmeren Svart 23.Januar.2009 Del på Facebook Svart 23.Januar.2009 Et lite tips til forebygging er å tusje hele greia men sprittusj. Proppellen til gubben var på verksted for noen år siden å de skrev hans navn tlf nr med tusj på proppellen. skriften var det eneste som ikke var grodd når båten ble satt på land. Tusj får man jo kjøpt i de fleste farger. Funker utmerket på utstyret mitt. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 23.Januar.2009 Del på Facebook Svart 23.Januar.2009 Proppellen til gubben var på verksted for noen år siden å de skrev hans navn tlf nr med tusj på proppellen. skriften var det eneste som ikke var grodd når båten ble satt på land. Tusj får man jo kjøpt i de fleste farger. Funker utmerket på utstyret mitt. Det hadde vært kjedelig, især for gubben, om utstyret hans hadde groe. Vask og polering av drev og propell ved slippsetting, og regelmessig bruk av båt hele året samt kosting av drevet og propellen mens båten ligger på sjøen, har vært min oppskrift for å hindre rur og få bort groe. Og dette er i tillegg billig når man ser bort fra drivstoffkostnader. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 23.Januar.2009 Del på Facebook Svart 23.Januar.2009 Det er nok mange måter å håndtere dette på... Her er det en i havna som har "stoffet" propellen (kjenner ikke til stofftypen). Ved opptak var propellen like ren. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 23.Januar.2009 Del på Facebook Svart 23.Januar.2009 Vurderer å bytte bunnstoff til neste år jeg også Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
periss Svart 23.Januar.2009 Del på Facebook Svart 23.Januar.2009 Sprit tusj helper. De som bruker dette i havna vår hevder den blå er best. Selv høyglanspolerer jeg proppellen og har ikke hatt groe på den etter jeg begynte med dette. Smøre propell og drev med bunstoff som ikke er laget for dette formålet ville ikke jeg gjort. Bunstoffet inholder etter det jeg har tungmetaller som kobber og lignenede. Faren for at drevet blir offerannode for metallstoffr i bunnstoff er tilstede. Dette er det vel andre her på forumet som hvet mer om enn meg. Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 23.Januar.2009 Del på Facebook Svart 23.Januar.2009 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Capitaine Svart 23.Januar.2009 Del på Facebook Svart 23.Januar.2009 Smøre propell og drev med bunstoff som ikke er laget for dette formålet ville ikke jeg gjort. Bunstoffet inholder etter det jeg har tungmetaller som kobber og lignenede. Faren for at drevet blir offerannode for metallstoffr i bunnstoff er tilstede. Det finnes eget bunnstoff beregnet for drev. Det er riktig som du sier at "vanlig" bunnstoff som inneholder kobber, vil føre til tæring på drev da metaller i legeringen i drevet vil fungere som offeranoder for kobberet. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 24.September.2012 Del på Facebook Svart 24.September.2012 Er det nye erfaringer på denne fronten, ? Hva funker best på seildrev slik at rur ikke setter seg. og hva funker best på propell. antar den er bronse. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Bitteliten Svart 24.September.2012 Del på Facebook Svart 24.September.2012 Har nettopp lest at Swix rødt klister funker bra. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 24.September.2012 Del på Facebook Svart 24.September.2012 Har nettopp lest at Swix rødt klister funker bra. Var det Langrensnytt du leste Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
FM 8-12 Svart 24.September.2012 Del på Facebook Svart 24.September.2012 (redigert) vorter fra en jomfrupadde gnidd på drevet nøyaktig kl 04.13 natt 3april er bra. ps sirkel bevegelser med klokka. garantert null groe Redigert 24.September.2012 av FM 8-12 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.September.2012 Del på Facebook Svart 24.September.2012 (redigert) Kan du ikke sjekke med Swix da Careka? Jeghusker ikke hvor jeg leste det, mener det var et båtblad langrennsblader er jeg ikke god på. Se her også gitt https://baatplassen.no/i/topic/86137-hvilket-bunnstoff-bruker-dere-erfaring/#entry1214628 Ville nok holdt meg unna tørrvoks i klisteret, og sikling av glider er nok ikke nødvendig Redigert 24.September.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.