Jump to content

fjerne groe og rur av drev


eysteind

Recommended Posts

Hei!

Til helgen skal båten på land etter over 1,5 år i sjøen... Drevet og flapsene ble ikke bunnsmørt, så disse er rimlig grodd!

 

Men hvordan få dette bort? Leser at rur kan løyses med en syre, stemmer dette? Hva slags?

 

Ser også at noen anbefaler saltsyre, mens andre mener denne er skadelig for drevet(alu) og belgene. Så da håper eg det finnes noe som er effektivt og skånsomt!

Link to post
Share on other sites

Ikke sprøyt det på, - bruk en kost. Saltsyre er utrolig effektivt (har brukt det selv), men usedvanlig skadelig for hud og øyenkontakt! :headbang: :headbang:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Fjerne groen mens det er ferskt. Skrap det av med flat trepinne etc. Vær forsiktig så du ikke skader vitale deler. Vekselvis skraping og evt. høytrykkspyling til det groveste er borte. La vannet tørke opp. Gå så på med radiator pensel dyppet i saltsyre. Husk briller :cool: og avslutt med skylling. Prosessen med saltsyre kan med fordel gjentas. Når du er ferdig tenker jeg at du finner et eller annet groehindrende før du sjøsetter igjen

 

God Påske!

Styrbert

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
  • 2 måneder senere...

Da er saltsyre kjøpt inn.

 

Ser den jeg kjøpte på FK heter 30% saltsyre.

 

Det står også noe om hva blandings forhold en skal ha til de forsjellige bruks områdene,

men har du sett? drev vask står ikke??? he he... :lol:

 

Kan jo tenkes at ren saltsyre tar lakken..

 

Noen som har ett utblandings forhold med vann å anbefale på ett forholdsvis nytt drev med strøken lakk?

 

Setter pris på gode erfaringer..

Link to post
Share on other sites

Hei. Saltsyre 30% funker som en kule, pass på vernebriller og hansker og spyl godt av. Tar ikke lakken.

 

Her ser du hvordan mitt drev så ut i fjor. Etter et par timer med høytrykkspyleren, saltsyre og en plastskrape (slik som man bruker til å skrape is av vinduene på bilen) så ble det som nytt igjen (har desverre ikke bilde, hadde travelt med å få båten på sjøen igjen).

img_1395.jpg

Link to post
Share on other sites

Vil anbefale å polere drevet godt med båtpolish og voks etter tørking vis du ikke ønsker å bruke drevspray(bunnstoff) på drevet. Har gjort dette i mange år og er fornøyd med dette. Event kan du kjøpe noe blankt nano greier, men hvor godt det funker er det delte meninger om...

MVH Ktveiten

Link to post
Share on other sites

Et lite tips til forebygging er å tusje hele greia men sprittusj. Proppellen til gubben var på verksted for noen år siden å de skrev hans navn tlf nr med tusj på proppellen. skriften var det eneste som ikke var grodd når båten ble satt på land. Tusj får man jo kjøpt i de fleste farger. Funker utmerket på utstyret mitt.

Link to post
Share on other sites

Proppellen til gubben var på verksted for noen år siden å de skrev hans navn tlf nr med tusj på proppellen. skriften var det eneste som ikke var grodd når båten ble satt på land. Tusj får man jo kjøpt i de fleste farger. Funker utmerket på utstyret mitt.

 

Det hadde vært kjedelig, især for gubben, om utstyret hans hadde groe. :giggle:

 

Vask og polering av drev og propell ved slippsetting, og regelmessig bruk av båt hele året samt kosting av drevet og propellen mens båten ligger på sjøen, har vært min oppskrift for å hindre rur og få bort groe. Og dette er i tillegg billig når man ser bort fra drivstoffkostnader.

Link to post
Share on other sites

groe001.jpgVurderer å bytte bunnstoff til neste år jeg også :rolleyes:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Sprit tusj helper. De som bruker dette i havna vår hevder den blå er best. Selv høyglanspolerer jeg proppellen og har ikke hatt groe på den etter jeg begynte med dette.

Smøre propell og drev med bunstoff som ikke er laget for dette formålet ville ikke jeg gjort. Bunstoffet inholder etter det jeg har tungmetaller som kobber og lignenede. Faren for at drevet blir offerannode for metallstoffr i bunnstoff er tilstede.

Dette er det vel andre her på forumet som hvet mer om enn meg.

Link to post
Share on other sites

Smøre propell og drev med bunstoff som ikke er laget for dette formålet ville ikke jeg gjort. Bunstoffet inholder etter det jeg har tungmetaller som kobber og lignenede. Faren for at drevet blir offerannode for metallstoffr i bunnstoff er tilstede.

 

Det finnes eget bunnstoff beregnet for drev. Det er riktig som du sier at "vanlig" bunnstoff som inneholder kobber, vil føre til tæring på drev da metaller i legeringen i drevet vil fungere som offeranoder for kobberet.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Er det nye erfaringer på denne fronten, ?

Hva funker best på seildrev slik at rur ikke setter seg.

og hva

funker best på propell. antar den er bronse.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Kan du ikke sjekke med Swix da Careka? Jeghusker ikke hvor jeg leste det, mener det var et båtblad :eek: langrennsblader er jeg ikke god på.

 

Se her også gitt https://baatplassen.no/i/topic/86137-hvilket-bunnstoff-bruker-dere-erfaring/#entry1214628

 

Ville nok holdt meg unna tørrvoks i klisteret, og sikling av glider er nok ikke nødvendig :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...