Jump to content

Båtførerprøven bestått!

tuffff

Recommended Posts

Et glitrende flott initiativ; spesielt den delen at par gjør dette sammen!

Nettopp dette oppmuntrer jeg alltid til i mine båtførerkurs ved å gi solide rabatter når flere i samme familien kommer til det samme kurset - for da arbeider de virkelig godt rundt kjøkkenbenken hjemme, og har enda større utbytte enn vanlig.....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hadde eksamen i havna igår vi også , men ossen det gikk er en annen sak . Går noen dager før vi hører noe , men for å være helt ærlig så blei tiden litt knapp . Men men er jo lov å håpe da ,vis ikke må man jo bare gå opp på nytt .

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Nå hadde jeg nettopp to damer innom som "privatister" til båtførerprøven. Begge to leverte glitrende flotte besvarelser etter å ha arbeidet seg møysommelig gjennom boken på egenhånd og supplert med noen øvelsesoppgaver som de fikk fra meg.

Begge dro lykkelige og fornøyde herifra - og den ene skulle nå hjem og fortelle mannen hva hun hadde gjort uten at han visste noe om det . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

• 3 uker senere...

Jeg sendte inn dokumentasjon i dag for å konvertere ett fra 1991 til et nytt og moderne. Skulle gå greit og koste 280 kr. Min far har hatt båt siden 1970 tallet men ikke tatt prøven - noen som vet om han kan få et kort basert på gammel erfaring?

nordan family 27 skrev:
Min far har hatt båt siden 1970 tallet men ikke tatt prøven - noen som vet om han kan få et kort basert på gammel erfaring?

Blir jo spennende å se da, når reglene blir endret slik at alle som fører en båt må ha gyldig sertifikat...

Om de mener att alle må ha det eller at de som har hatt båt lenge får dette godskrevet...

Selv trur jeg at det blir en alders greie. kanskje de under 30 år må ta "lappen".

ikke godt å si... men artig å følge med på det de rare politikerne sier....

Redigert av Zikk Zakk (see edit history)
  nordan family 27 skrev:
Min far har hatt båt siden 1970 tallet men ikke tatt prøven - noen som vet om han kan få et kort basert på gammel erfaring?

Det nåværende båtførerbeviset kan du ikke få på annen måte enn å avlegge prøve. Hjelper ikke med skippereksamen og 200 års fartstid.

mvh tuffff

Fenix skrev:
Fruen skal opp til prøven i morgen (PC-basert). Hun er ganske flink, så jeg tror nok det skal gå bra - men jeg husker ikke i farten hva som er godkjent feilprosent? Er det 10 prosent?

Hun besto med glans med 92 prosent riktige. Nedre grense var visst 80 prosent.

:cool:

nordan family 27 skrev:
Jeg sendte inn dokumentasjon i dag for å konvertere ett fra 1991 til et nytt og moderne. Skulle gå greit og koste 280 kr. Min far har hatt båt siden 1970 tallet men ikke tatt prøven - noen som vet om han kan få et kort basert på gammel erfaring?

Er det noe forskjell på prøvene?

Tok min båtførerprøve i 1995 og besto da med glans. Bør det gjøres noe med den, eller er dette noe som varer evig?

Vet ikke om det varer evig, men det sto en artikkel i et av de siste BM om overgangsordninger etc i forbindelse med det "nye" oppsettet for båtførerprøven. Når jeg får konvertert til et som er gyldig under ny ordningen tok jeg meg bryderiet med det. Om det var nødvendig? Det vet jeg ikke.

Om det er forskjell på prøvene? Ja - det "gamle" beviset fikk man om man hadde gjennomført kurs, enten man kunne noe eller ikke. Det nye må du avlegge test å bevise kunnskapen, så en viss forskjell er det jo.

Redigert av nordan family 27 (see edit history)

Fruen er påmeldt helgekurset på Bolærne, med nattseilas og full pakke. Overraskende nok sa hun"klart at jeg kan!

Selv skal man befinne seg til kai og nyte :cool::drink: .

Har båtførersertifikat fra fra 1978 og 1982 men det er vel gått ut på dato.....

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

nordan family 27 skrev:
Om det er forskjell på prøvene? Ja - det "gamle" beviset fikk man om man hadde gjennomført kurs, enten man kunne noe eller ikke. Det nye må du avlegge test å bevise kunnskapen, så en viss forskjell er det jo.

Har aldri hørt om at du kan få båtførerbevis uten å avlegge prøve. Da tror jeg faktisk noen har tatt en ureglementert shortcut. Jeg har selv en gammel prøve jeg møtte avlegge en gang i attenhundreoghvitkål. Ikke no' snakk om å bare gå et kurs da.

mvh tuffff

vivvi skrev:
Jeg tok en eksamen på båtførerprøven i 1995. Står ikke noe på det om gyldighetsdato? Slik jeg forstår denne tråden går det å konvertere til ett nytt bevis. Finnes det noen link på nettet som det finnes info???

Hei vivvi :seeya:

Arbeidsgruppen leverer sin rapport til sjøfartsdirektøren 30. april. Jeg regner med at Sjøfartsdirektoratet vil offentliggjøre informasjon om forslaget når rapporten er mottatt og vurdert i direktoratet. Jeg tror det vil være en fordel at dere ser bort fra alle rykter om hvordan den nye ordningen vil bli inntil forslaget fra arbeidsgruppen blir offentliggjort.

Hilsen Syvert :sailing:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"

Fikk det flotte Båtførerbeviset i posten idag , men lurer på en ting . Kan jeg kopiere vhf ,Båtførerbevis osv og ha kopiene i båten ? Tenkte kansje det var lurt å ha orginalene hjemme , er jo så mye greier vis dem blir borte . Noen som veit om det er greit , eller må du ha med deg orginalen ?¨¨

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...