Jump to content

Turteller på FM 16


enter4u

Recommended Posts

Hvis alt annet slår feil kan du jo kjøpe en teller for 4-cyl motor   -   og satse på at du klarer 2-gangen når du leser av på instrumentet   :headbang:

 

En annen løsning som vi har vært innpå her på baatplassen tidligere er å ta turen på Biltema og kjøpe et rimelig sykkelspeedometer, disse kan også vise omdr/min. Så limer du en liten magnet på svinghjulet eller hvor det måtte passe og monterer den lille sensoren ved siden av. Da får du til og med "Digital" avlesning   -   og det skulle vel passe bra på en nostalgisk FM  :smiley:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Dette har jeg spurt om før uten å få noe klart svar. Hvilke turteller skal jeg bruke på min 2 sylindret FM16 4takt? De fleste er jo til 4-5 og 6 sylindrer. Har hørt om TinyTach men det må jo finnes noe mere vanlig instrument som passer inn med mine 52mm instrumenter. Er jo ikke nødvendig å ha en som går til 6000 o/min :cool:

Link to post
Share on other sites

Tror at du greier deg med en turteller som går til max 2000 / 2500 Rpm. Mener å huske at FM'en min skulle kjøres på ca. 800 - 1.200 Rpm

 

Men hvor skal du ta uttak / giver for turteller? Kan ikke huske at den muligheten fantes på selve motoren? Tar du fra dynamoen?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hej Enter4you !

 

På denne siden kan du få två tips

 

http://www.sxk.se/tekniska/forum/forum_exec.asp?id=907

 

en som utnyttjar en Biltema turteller (du får visserligen maile killen o höra hur man

kompletterar generatorn med en W-utgang, om man saknar detta!

 

Det andra tipset er en som gjort en 'Low-budget' variant av en cykeldator 100-200kr  :cool:

(alla sätt er bra utom dom dåliga!  :cool:)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Planla selv en gang å bruke sykkelcomputer på min FM 16. Mannen i sykelbutikken kunne imidlertid fortelle meg at ville ikke fungere, de er ikke bregnet på så høyt turtall. Hvis du tråkker hardt på så klarer du kanskje 100+ omdr i minuttet, FMen går vel litt fortere... :drink:

 

Patton

Link to post
Share on other sites

Det finnes instrumenter som baserer seg på direkte-avlesning av svinghjul. En liten "merkelapp" klistres på svinghjulet. En "mottaker" (tror denne sender en lysstråle som blir reflektert fra "merkelappen") teller omdreiningene. RPM framkommer på et motorinstrument.

 

Pris+leverandør+mere teknisk info, har jeg dessverre ikke.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

For noen tid tilbake hadde Poseidon et innlegg om bruk av sykkelcomputer brukt som turteller på dieselgenerator. En slik generator går ofte med 1500 rpm. Dette burde kunne holde for FM'en da denne ikke er noen typisk highspeeder.

Men veit noen HVORFOR en generator går med 1500 RPM ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Fordi den skal oppnå 50Hz  :wink:. Dersom det brukes en asynkron-maskin som generator går den typisk litt fortere. Med inverter (som Honda sine "i"-typer) spiller turtallet ingen rolle.

 

Og avhengig om den elektriske generatoren er 2-polet eller 4-polet kan det også være snakk om akkurat det dobbelte turtall.

Link to post
Share on other sites

Hjelpemotoren ombord i Poseidon går med 1500 rpm  -  fordi den har en vanlig 4-polt generator. I forbindelse med generatorproblemer for en tid tilbake var jeg interessert i å sjekke omdreiningstallet. Da kjøpte jeg et sykkelspeedometer på Biltema for noen få 10-kroner og limte en liten magnet på koblingsflensen mellom motor og generator. Det var da helt kurrant å få den til å vise 1500 rpm, men oppløsningen er ikke spesielt god, den hopper trinnvis: 1470-1485-1500-1515-1530, osv.

 

For en bensinmotor i en snekke skulle imidlertid denne hoppingen ikke være noe problem. En helt annen sak er at jeg ikke helt forstår behovet for å lese av omdreiningen, det kommer jo minst like meget an på propellerstigningen  -  og den kombinasjonen har da alltid gått greit på "gehøret"....

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Det er ikke det at jeg har behov for en turteller, men jeg har plass til det, så jeg tenkte da kunne jeg jo montere en. Men er det ikke noen bra løsning, så driter jeg i det.

Hei,

 

Såvidt jeg forstår vil det ihvertfall ikke være noen god løsning å drite i turtelleren. :nono:

 

Til det bruket er det nok best å investere i et passende toalett  :rolleyes:

 

mvh

Poseidon

(som har turteller og toalett hver for seg.... :cheers:)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...