Jump to content

4-takt eller 2-takt - hva er forskjellen?


Torcello

Recommended Posts

Legger inn litt historie fra Wichmann, som også har levert to-takts motorer dei senere år med svært gode utslippsmålinger. utklipp fra To- takts motorens historie.

En meget interessant og lesverdig artikkel!

 

....... Dagens eiere Wärtsilä diesel i Finland har bestemt at produksjonen skal avsluttes. Konsernet eier større produsenter av motorer og ønsker ikke å konkurrere med seg selv. Wichmanns totakts diesel har vist seg å være svært enkel å bygge om til magrere drift, med mindre NOx og CO2 utslipp. Dette er desverre ikke miljøgevinster som er " in ". Bare rederne i Norge har protestert.

Produksjonen er dessverre avsluttet; selv om Lauritz Eidesvik protesterte til sitt siste åndedrag, og mange med ham, så var det blårussen i Finland som fikk det siste ordet :headbang::headbang::headbang:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Ingen big deal men, rett skal være rett.

FORD TAUNUS 12M har aldrig vært levert orginalt med 2takts motor!!!

 

Jeg legger meg flat her, som jeg nevnte i tidligere innlegg så blandet jeg dette sammen med at begge hadde samme V4 motor en periode. (PS - Det har heller aldri vært g i aldri :wink: )

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Det står vel noe om "3 år, alternativt xx antall driftstimer".........

Stemmer det; ser i brosjyren at de skal ha service hver 300. gangtime, hvor de nevnte typiske 4T konkurrentene skal ha ettersyn hver 100/200 time. Serviceintervallene er dermed mye lengre.

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Første april - spøk i Polsk TV for mange år siden:I påska var det innført kjøreforbud for biler med to-takts motor i Zakopane.Det var stor trafikk,og totakts - smoggen låg tungt over det polske vintersportsstedet.

Det fortelle noe om totaktsmotorer.

GOD PÅSKE !

Link to post
Share on other sites

Første april - spøk i Polsk TV for mange år siden:I påska var det innført kjøreforbud for biler med to-takts motor i Zakopane.Det var stor trafikk,og totakts - smoggen låg tungt over det polske vintersportsstedet.

Det fortelle noe om totaktsmotorer.

GOD PÅSKE !

 

Kan ikke akkurat påstå at det ryker spessielt mye av en NY 2-takter, hvis den er 100%, kan høres ut som om røyk er et større problem ved oppstart av enkelte 4-taktsmotorer omtalt her på forumet

( Smoke on the wa....)

 

Har en 64 model 2-takter, den ryker litt ved oppstart, men etter at den har oppnådd drifts temp er det svært minimalt.

 

 

Trur vi kommer til å ha 2-takts motorer i mange år enda, de har mange fordeler, og utviklinga går fremover.

4-takts motoren som utenbords motor har kommet OG gått mange ganger siden 1935, er ikke mye nytt på de.............eneste nye idag er innsprøyinga

( som også brukes på 2-takt )

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

etecen "spiser" tennplugger - etter test i Vi Menn å dømme (jfr test av Boston Whaler i fjor med 2x225 eller 250 etecer som ikke funket da de overtok båten fra levereandøren - (+ suppeforbruk på 3.5l/nm ;))) bør de byttes langt oftere enn 300 timer - antagelig hver 100 time for å være på den trygge siden dessuten er det vel så at den skal ha service 1 gang i året uansett driftimer skulle jeg tro....

Link to post
Share on other sites

HEHEHE , mye roing her ja ser formeg når registerreima ryker på 4takten på fullspiker. Det blir salat jagitt.

Kremt (!), ser at noen må foss-ro når ikke-eksisterende registerreimer omtales ... :wink:

 

Kan for øvrig legge til at min kompis med den omtalte 90 HK E-Tec har måttet konsultere merkeverkstedet flere ganger i løpet av motorens hittil toårige liv ... Problemer med å få start i kulde, justeringer av program, lysende kontroll-lamper, osv. Kompisen kan videre underskrive det Scrutinizeren sier om pluggforbruk i forhold til E-Tec.

 

Den siste mandagsmotor er ikke produsert ennå, verken av 4-takt eller 2-takt får man anta. :smiley:

Link to post
Share on other sites

...Den siste mandagsmotor er ikke produsert ennå, verken av 4-takt eller 2-takt får man anta. :smiley:

Sikkert ikke. Men JEG har ikke merket hverken startetrøbbel eller pluggspising på MIN eTec! Ikke ryker den heller og oljeforbruket er meget lavt. Drivstofforbruket likeså!

Kort sagt, jeg er fornøyd!

 

Vedr. gamle skipsmotorer: Var på Finnøy på tirsdag; Der er det en gammel motorfabrikk som laget Finnøy Motor. Vet ikke om det var 2- eller 4-takts motorer... :rolleyes:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

For min del synes jeg fremdeles 2T er tingen som jollemotorer da man fremdeles kan få 2T som er vesentlig lettere enn 4T i dette segmentet. Eksempelvis 5 Hk på 19 kg, 8 Hk og 9,8 Hk på kun ca 25 kg samt 15 Hk på 32 kg.

 

På større båter foretrekker jeg utvilsomt 4T. Null eksoslukt, lydløs på tomgang, meget stillegående på lave turtall, med mer. Suzuki sine 4T har vel dessuten kamkjede i oljebad hele motorspekteret fra 25 til 300 Hk. 25, 30, 40, 50, 60, 70, 90, 115, 140, 150, 175, 200, 225, 250, 300 Hk.

 

På de store motorene vil eventulle vektforskjeller mellom 2T og 4T avhenge MYE av hvilke motorer man velger. Suzuki DF140 veier eksempelvis 186 kg med vanlig lang stamme mens Evinrude E-Tec 150 veier 190 kg. Suzuki DF175 veier imidlertid 211 kg mot Evinrude E-Tec 190 kg. Hadde jeg hatt en båt som nesten utelukkende bare skulle brukes til vannsport.... da hadde jeg nok valgt 2T.

 

Jeg vet egentlig ikke så veldig mye om forbrennningen i 2T og 4T motorer, og lurer litt på hvordan 1 % olje i bensinen som forbrennes påvirker innholdet i eksosen (giftige gasser etc). En annen ting er vel at 4T'eren med sin ekstra takt tømmer eksosen med stempelet på topp ("nærmest fullstendig tømming") mens 2T'eren tømmer ut eksosen med stempelet i bunn og fullt sylindervolum...? Men litt avhengig av kompresjonen er det vel bare ca 10 - 15 % av den "nye" forbrenningsluften som er eksos i steden for "frisk luft"?

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Har bestilt min første service på e-techen. Den er kjørt tre sesonger og er to og et halvt år. Jeg passerer i løpet av høsten 300 timer og tar derfor servicen nå i høst.

Noe å spare fordi serviceintervallene er lange er det nok ikke. Pris på service: 7000 kr.

Jeg har aldri hatt noe feil, hverken på kontrollampene eller motoren forøvrig. De reklamerer med at den skal være lettstartet og det har min vært. Har kun touchet nøkkelen og den har tent med en gang.

Tennplugger har jeg alldri skiftet.

De eneste grunnene til at jeg har løftet av motorlokket har vært oljeskift, leiting etter reservesikring slik at jeg vet hvor den er om jeg trenger den og en prøvestart med startsnoren ( med kald motor startet den på første draget).

Eksoslukt inn under kalesjen har jeg og av og til. Regner med at dette også har med båtens utforming å gjøre, men jeg får altså av og til eksoslukt når båten ligger i ro og motoren går på tomgang. Røyk av motoren har jeg alldri observert.

Jeg er kjempefornøyd med motoren, men hadde sikkert vært det om jeg hadde valgt en annen motor også så lenge den går feilfritt :-)

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
- Har heller aldri hørt om registerremsbrudd blandt påhengseiere. Men service trenger alle motorer. Uansett; den sikreste måten å skaffe deg problemfritt motorhold mellom serviceintervall og konservering på er å få installert et 10-micron fuelfiter....

 

Denne lurte jeg litt på. Vi har akkurat kjøpt båt med 4-t, og det er ikke noe ekstra filter på denne. Har sjekket litt på Maritim, men finner ikke noen som spesifiserer "10-micron". Kunne noen fortelle meg litt om dette, og evt gi eksempler på type filter som bør kjøpes?

Link to post
Share on other sites

Jeg tror alle motorleverandører har gode 10-micronfiltere i porteføljen; men jeg kjøpte Racor til min motor - da dette er det samme som Yamaha tilbyr men til en lavere pris.

 

Vi kan kanskje også vente oss dårligere kvalitet på bensin i årene som kommer. Typisk er USA med såkalt "gasohol" hvor dette additivet gjør at drivstoffet i høyere grad opptar vann. Dette dukker vel snart opp her hjemme også...

 

Vann er det verste injektorer på en innsprøytningsmotor kan utsettes for. Det er allerede mange som dyrt har erfart at injektorene måtte byttes fordi det på en eller annen måte har kommet vann i drivstoffet. De setter seg og slutter å fungere. Derfor er min mening at det er en rimelig forsikring på ca. 1000.- å montere et slikt 10- micron filter med vannutskiller mellom tank og motor. Det er meg uforståelig at dette ikke leveres som standardutstyr på motorene.....

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...