Jump to content

4-takt eller 2-takt - hva er forskjellen?


Torcello

Recommended Posts

En 2 takter tenner hver gang stempelet er i topp, en 4 takter tenner bare annenhver gang stempelet er i topp.

 

2 takteren skifter ut eksos og luft via porter i nederst i sylinderveggene når stempelet er i bunn.

 

4 takteren har en tenningstakt og en utskiftningstakt. Da tømmer den eksos ut gjennom en ventil i toppen når stempelet går opp og suger luft gjennom en annen ventil i toppen når stempelet går ned. Når stempelet så går opp igjen er luft og eksosventil stengt slik at vi får kompresjon og tenning.

 

I teorien yter en 2 takter det dobbelte av en 4 takter fordi stempelet i 2 takteren jobben hver gang det går nedover og overfører krefter til veiven. Men dette stemmer ikke i praksis fordi 4 takteren puster bedre og gir en finere forbrenning enn 2 takteren.

 

Tror det var en grei og ikke all for innvilet forklaring. Finnes helt sikkert noen animasjoner på nett hvor du kan se dette "live".

Link to post
Share on other sites

Veldig bra forklaring der!

Kanskje vi skal legge til at den tradisjonelle to-takteren er et miljøsvin pga. dårlig virkningsgrad og mye forurensende avgasser, men at det nå "arbeides med saken" og at det er kommet en ny generasjon to-taktere som gir langt bedre forbrenning.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Generelt så bruker en 4-takter mindre bensin og forurenser mindre. Med nye moderne totaktere med direkte innsprøytning etc. så er vel denne forskjellen etterhvert utlignet. Normalt har også 4-takteren vært tyngre enn 2-takteren, men med de nye moderne 2-takterne så er nok denne forskjeller også blitt mye mindre. 4-takteren har også normalt vært langt mer stillegående en 2-takteren, ihvertfall på alt annet enn full spiker, nye moderne 2-taktere er vel også blitt mer stillegående enn 2-takteren var tidligere.

Link to post
Share on other sites

Så det betyr altså at effektmessig er det ikke den store forskjel, men en 4-takter sviner mindre?

 

Fine og korrekte forklaringer men kanskje ikke akkurat teorien er det du har mest nytte av å vite på ditt kunnskapsnivå :wink: Vil tro at sylinderporter og omdreininger pr. arbeidsslag muligens går litt over hodet :crazy:

 

Vil tilføye følgende praktiske/nyttige opplysninger:

  • - Det er markant forskjell på eldre totaktere og de som selges i Norge i dag (etter 2007). Hovedforskjellen ligger i forbruk, støy og forurensning. Man kan ikke si at dagens totaktere sviner. De har samme krav til utslipp som firetakterne og er meget mijøvennlige (dersom noen motorer kan kalles det....)
    - En totakter forbruker olje og du må fylle olje i egen tank akkurat som bensin. (dog mye mindre ca.1/100). En firetakter må skiftes olje på hver sesong (ekstra serviceutgifter)
    - En firetakter er som regel noe tyngre enn en totakter.
    - En firetakter er mer stillegående spesielt i dorgefart og på lave turtall (selv om nye totaktere kommer etter så er det nok fortsatt slik)
    - En totakter er sprekere i akselerasjon og vil være mer egnet for vannsport
    - En totakter har lavere servicekostnader (færre bevegelige deler og ikke oljeskift)
    - Forbruksmessig er nye totaktere omtrent lik firetakterne.

Redigert av Leading Edge (see edit history)

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

Men til tross for det, så er japanske firtaktere som Yamaha og Suzuki like driftssikre som japanske biler. De bare går og går ...

 

Et annet moment til firtakterens fordel, er at alle totaktere, selv de nyeste og mest moderne, fortsatt spyr ut en eim av illeluktende eksos. På vise båttyper, med "turbulens" når du kjører i en viss fart, vil denne eksosen dras fremover i båten, og du sitter og puster inn og ut en sky av røyk ... Dette slipper du med firtakter.

Link to post
Share on other sites

He, he, kan gjerne moderere litt og ikke si "spyr" ... :wink: Nye totaktere slipper ut betydelig mindre eksos enn de gamle, ingen tvil om det.

 

Men jeg har en god båtkompis med en Skibsplast 600 VS med 90 HK Evinrude E-Tec (altså nyeste totakts-teknologi). Når vi kjører i dorgefart (kalesjen nede) så dras eksosen fra motoren fremover i kabinen, slik at vi som sitter der tydelig kjenner eimen av totakt, og vi puster inn og ut eksos, det kan se ut som om vi sitter og røyker ... I større fart er det ikke noe problem, og kompisen min er bortsett fra dette svært fornøyd med motoren.

 

I min forrige båt, Skibsplast 655 med Suzuki DF 115 (altså firtakter), hadde jeg aldri problemet med eksos, uansett hastighet. Jeg har hatt både totakter og firtakter på mine båter, og blir det båt med påhengsmotor igjen så blir det i alle fall ny firtakter for min del, ikke tvil i min sjel! (Men så er jeg av "kosetypen" på sjøen da, det blir mye dorgefart, der firtakterens nesten lydløse gange i liten fart er foretrukket. Hadde jeg drevet med vannsport hadde kanskje valget blitt totakt ...) :smiley:

Link to post
Share on other sites

Gjelder dette de større Suzukiene også? Hva med de øvrige 4-takts med moderne teknologi?

 

Snakket med div. selgere på "Sjøen for alle", og det de som pusha moderne 2-taktere argumenterte med var nettopp mindre "leamikk" i 2-takterne, og derfor mindre muligheter for at noe skal gå galt...

Link to post
Share on other sites

.....kjenner eimen av totakt....

 

-Aaahhh.... I love the smell of two-strokes in the morning...... - It feels like ....victory!!.... :lol:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

- Har heller aldri hørt om registerremsbrudd blandt påhengseiere. Men service trenger alle motorer. Uansett; den sikreste måten å skaffe deg problemfritt motorhold mellom serviceintervall og konservering på er å få installert et 10-micron fuelfiter....

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

...Men service trenger alle motorer. Uansett;

Mntjaa... eTec trenger ikke service de første 3 årene, så er EN vanlig service, OG nye 3 år uten service... Tipper DET gjør endel på vedlikeholdsbudsjettet, eller? ... :rolleyes:

På båtmessa fikk jeg forresten bekreftet min misstanke vedr. "røyk" og eTec: Det ER et innkjøringsprogram på den motoren, slik at den bruker litt mere olje de første timene. Deretter er oljeforbruket forbausende lavt! "Røyken" likeså! :wink:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

1200 timer i året for de mest ekstreme yrkesbrukene: 3600 timer uten service.... :nonod: -Det må da stå noe i klokeboken om serviceintervaller, Marwin? Eller gambler de på at 96% ikke går mer enn ca 50-60 timer i året? Ellers er jo servicepunktene færre på en totakter, men hvordan Fiche marine har priset denne gjennom sine forhandlere på E-tec i forhold til 4-taktere vet jeg ikke. En god motor er jeg sikker på at det er uansett....

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Mntjaa... eTec trenger ikke service de første 3 årene, så er EN vanlig service, OG nye 3 år uten service... Tipper DET gjør endel på vedlikeholdsbudsjettet, eller? ... :rolleyes:

Tror nok de fleste greier å ta den årlige servicen selv; kjøre i ferskvann, skifte motorolje og -filter samt girolje og ellers gå over og smøre her og der. Koster ikke mange kroner det.

 

Og ang. diskusjonen om 4-takt kontra 2-takt som stadig dukker opp. Utviklingen av bilmotorer ligger nok noen hakk foran utenbordsmotorer, og er også gjerne basis for utenbordsmotorer (jfr. Honda) De siste 2-takterne var vel Saab 96 og Ford Taunus 12M fra ca 1970. At ingen har videreutviklet disse totakterne har vel sine grunner...

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

..... Ford Taunus 12M fra ca 1970....

At Ford Taunus 12M skulle ha hatt 2-taktere omkring 1970 har gått meg fullstendig hus forbi, men jeg lar meg gjerne belære :wink:

Forøvrig undres jeg over at man automatisk tar for gitt at det dreier seg om påhengs bensinmotorer når man trekker frem 2-taktere. Man må ikke glemme at det finnes en rekke utmerkede 2-takts innenbords dieselmotorer som gjør en utmerket jobb - og at Rubbestadneset ofte, og med god grunn kalles "2-taktsmotorens vugge".

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

...1200 timer i året for de mest ekstreme yrkesbrukene: 3600 timer uten service.... :nonod: -Det må da stå noe i klokeboken om serviceintervaller, Marwin?...

Jadda :blush: DET gjør det sikkert! Det står vel noe om "3 år, alternativt xx antall driftstimer", men akkurat DET timeantallet gav jeg blaffen i da jeg leste manualen første gangen, fordi timeantallet LANGT overskred MIN bruk av motoren! Sorry for upresis angivelse i forrige innlegg...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

At Ford Taunus 12M skulle ha hatt 2-taktere omkring 1970 har gått meg fullstendig hus forbi, men jeg lar meg gjerne belære :wink:

Mulig jeg var litt rask her og blandet dette sammen med at Saab og Taunus hadde samme V4 motor en periode. :yesnod:

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Man må ikke glemme at det finnes en rekke utmerkede 2-takts innenbords dieselmotorer som gjør en utmerket jobb - og at Rubbestadneset ofte, og med god grunn kalles "2-taktsmotorens vugge".

Legger inn litt historie fra Wichmann, som også har levert to-takts motorer dei senere år med svært gode utslippsmålinger. utklipp fra To- takts motorens historie.

 

Motorproduksjonen i Norge startet ute på øyene. Noen var muligens blitt lei av vindstille og slitet med årene? Utdannelsen for pionerene besto i beste fall av noen uker i smedlære og det de kunne lære av sin far. Slik var det med Haldor Andreas Haldorsen, grunnleggeren av Wichmann motorfabrikk på Rubbestadneset i Sunnhordland. Han startet sin første totakts glødehodemotor vinteren 1903. Hans problem med den første motoren var at han ikke helt forsto mekanismen med varmeutvidelse og laget stempelet for trangt slik at motoren stoppet etter kort tid. Wichmanns totakts dieselmotorer blir produsert ut 1997. Dagens eiere Wärtsilä diesel i Finland har bestemt at produksjonen skal avsluttes. Konsernet eier større produsenter av motorer og ønsker ikke å konkurrere med seg selv. Wichmanns totakts diesel har vist seg å være svært enkel å bygge om til magrere drift, med mindre NOx og CO2 utslipp. Dette er desverre ikke miljøgevinster som er " in ". Bare rederne i Norge har protestert.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...