Jump to content

Tepper i båt.


36

Recommended Posts

I vinter la jeg tepper over alt i båten. Tepper som tåler vann og som ikke kan kakne i kantene. Om du sitter og drar og sliter så er teppet like helt. Husker ikke hva det heter men Teppeland på Høvik i Bærum selger disse. Ta en telefon dit og de forteller deg hva teppet heter. Dette er båttepper på sitt beste. Det fine er at det er drenerende og vil ikke slå kul på seg når noe fuktig kommer på det.

 

Finnes i sort, flere grånyanser og flere blånyanser. Skal prøve å huske å ta et bilde i morgen. Jeg valgte sort, men vi lurte lenge på både grått og blått.

 

Aller helst ønsket jeg meg skikkelig tregulv, men det får jeg i min neste båt, en trawler. :wink:

 

 

Ops! Har visst svart noe av det samme tidligere i tråden. Ble litt ivrig. :crazy:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Her viser jeg noen bilder av teppet som jeg la i båten sist vinter. Pr. i dag kan du ikke se antydning til slitasje, selv om vi har brukt båten hver helg siden påske samt at jeg er ombord hver dag ellers i uken. Meget god kvalitet.

 

teppe_1.jpg

 

teppe_3.jpg

 

teppe_2.jpg


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Her viser jeg noen bilder av teppet som jeg la i båten sist vinter. Pr. i dag kan du ikke se antydning til slitasje, selv om vi har brukt båten hver helg siden påske samt at jeg er ombord hver dag ellers i uken. Meget god kvalitet.

Dette ser jo veldig flott ut Astor. Du ser ikke tendenser til støv/oppsmuldret gummi?

 

Dette ligner på de såkalte bil- og båtteppene. Har hatt slike selv i ca. 3 år nå. Inne i båten går det noenlunde bra. Har et ute også når kalesjen er på om sommeren.

 

Var veldig begeistret for teppene de to første årene. Teppet ute blir ofte rullet sammen for å komme ned til motor og stuverom. Akkurat det tåler teppene dårlig med det resultat at gummien smuldrer og til støv. Uteteppet har kun vært i bruk fra mai til september og ligget tørt under kalesjen. Resten av året har det ligget lagret på et tørt og mørkt sted.

 

Ser også de samme tendensene på teppet inne. Totalt synes jeg at såpass dyre tepper burde holde bedre kvalitet, mao. :nonod: .

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Dette ser jo veldig flott ut Astor. Du ser ikke tendenser til støv/oppsmuldret gummi?

 

Bruk ikke tepper med gummiert bakside i båt. Disse vil pga fuktighet smuldre opp over tid. Båttepper bør ha bakside av strie og helst være 100% ull. Da jeg skiftet tepper i min båt for 2 år siden, tok jeg med en bit av det originale tepper og forsøkte å få tilsvarende kvalitet hos en grossist på Forus. Antydet pris kr. 4-5000 pr. m2, leveringstid 6 mdr. pga spesiallaging i India. Jeg måtte bite i det sure eplet og valgte 80% ull og halve tykkelsen av originalen, men prisen ble likevel ca. 900 kr/m2.

 

Dette teppet er dansk produsert og var den beste kvaliteten som T.Lund kunne levere uten spesialbestilling, men jeg gjør regning med at teppet vil vare i mange år. Etter to år og nesten 200 overnattingsdøgn i båten er det i hvert fall ikke antydning til slitasje eller "stier" i teppet. Teppet er i tillegg spesialimpregnert slik at det er lett å holde rent. Selv matflekker, kaffeflekker og syltetøyflekker trekker ikke inn i teppet og kan fjernes med en fuktig klut. Eneste ulempen med strie bakside er at teppet bør kantes, men dette ble utført av Sandnes Service Senter (vernet bedrift) for kr. 50 + moms pr. løpende meter kanting.

Link to post
Share on other sites

Det virker som det er et spesialstoff på baksiden av disse jeg har ombord. Nå har de kun vært på en sesong, så det er vel for tidlig å dra noen konklusjon.

Teppene ombord i Astor ligger fast. Jeg har skåret ut til alle rom under dørken slik at jeg ikke skal slite unødig på teppene. Nå skal jo båten brukes i hele vinter slik at jeg får testet de skikkelig hele året. Fordelen er jo at teppet ikke skal kantes.

 

Mine tepper er kjøpt hos Teppeland i Bærum. Teppe Abo hadde noen lignende men ikke helt lik bakside.

 

Vi får følge med å heller komme med en rapport etter noen år.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Jeg har teppe identisk med Astor`s som jeg har lagt i bunnen av tilhengeren. beregnet for bruk i båt. Uslitelig og drenerende. Jeg handlet mitt på FIX, og husker at jeg ble positivt overrasket over prisen. Finner ikke noe i deres sortement nå, men det ser ut som om Maling1000 har lignende tepper.

Redigert av smiley (see edit history)

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

I en god del engelske og Amerikanske båter er det jo lagt tepper originalt! Dette gir en god og lun følelse. Jeg hadde teppe i forrige Askeladden. Fungerte meget godt. Det var sånn med gummiknaster under slik at det blir en form for lufting under. Bakerste del der det kunne bli lit søl av fisking og ombordstigning var løs, og den var bare å spyle av. En annen god egenskap på sikkelige tepper er at dem demper lit støy, men mest av alt gir en lunere følelse enn en hvit kald glassfiberdørk.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...