Jump to content

Kommunikasjon Garmin 120/Navman 7100.


Slagskibet

Recommended Posts

Etter flytting av tilkoblingspunkt for strøm til VHF til ny kontaktskinne så vil ikke disse to snakke sammen mere. Koblingene er som i denne tråden : https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=20726 Blå GPS til Gul VHF og Hvit GPS tl Grønn VHF. Strømtilførsel til GPS både + og - er flyttet til samme strømskinne som VHF bak i batterirommet. Denne skinnen har nå kun nødvendig utsyr tilkoblet slik som VHF,GPS,lyskaster og kartlampe for sikker navigasjon i tilfelle forbruks batteriene avgår ved døden.

Ingen instillinger på GPS er endret og alle settings er OK og slik som de skal være,samme for VHF. Hva i himmelens navn kan være galt nå ?

Link to post
Share on other sites

Har du anledning til å koble Garmin GPSen opp mot hyperterminal til Windows og se at posisjonsstrengene er valide.

 

Når det gjelder Navman VHF med posisjonsangivelse fungerer den slik at den hele tiden søker etter posisjonsstrenger og med en gang en valid posisjon er registrert vil dette vises på displayet.

 

Jeg har ikke koblingsskjema til Garmin og Navman nær meg nå, men er det ikke slik at minst en av dem skal være koblet til jord? (dvs to ledninger til jord - mener at NMEA minus skal til jord i tillegg til minus 12 volt).

 

Kan sjekke dette opp mer om ønskelig.

Link to post
Share on other sites

Har du anledning til å koble Garmin GPSen opp mot hyperterminal til Windows og se at posisjonsstrengene er valide.

 

Dessverre,den muligheten har jeg ikke.

 

Når det gjelder Navman VHF med posisjonsangivelse fungerer den slik at den hele tiden søker etter posisjonsstrenger og med en gang en valid posisjon er registrert vil dette vises på displayet.

 

Ja,og alt virket fint helt til VHF ble flyttet til ny forbrukskinne. GPS ble flyttet til samme skinne i dag. Virker fremdeles ikke.

 

Jeg har ikke koblingsskjema til Garmin og Navman nær meg nå, men er det ikke slik at minst en av dem skal være koblet til jord? (dvs to ledninger til jord - mener at NMEA minus skal til jord i tillegg til minus 12 volt).

 

NMEA - er ikke koblet til jord,og var ikke koblet til jord før heller. NMEA- fra GPS er koblet til VHF. Eneste jording er til koblingsskinna for begge instrument.Akkurat som før de ble flyttet. Det står heller ikke noe om 2 x jord for noen av instrumentene i instruksjonsbøkene såvidt jeg kan se.

 

Kan sjekke dette opp mer om ønskelig.

 

Det hadde vært vakkert. Skjønner ikke så mye av sånt her jeg.

Link to post
Share on other sites

Skal sjekke opp manualen for Garmin.

 

I mellomtiden:

 

Kan du bekrefte at radio oppsettet for Navman er som følger (3 trinn):

 

1) Radio setup videre har

 

2) Com port

 

3) check sum = on

 

Det er mye å passe på - men når det først virker så pleier det å være stabilt.

 

Ser ellers at 0.b.lix i en annen tråd skriver:

 

 

prøv å bruke svart fra garmin (istedet for hvit) på grønn navman...?
Link to post
Share on other sites

Av hva jeg klarer å lese meg til, ser det ut til at Navmanduppeditten kjører RS-422 (RX+/RX-) mens Garmin duppeditten kjører RS-232 (TX/GND).

Det kan virke, og det kan ikke virke.

Jeg ville sjekket dette nøye opp.

Du kan svi av ett eller ett annet.

Jeg bruker alltid optokoblere mellom slike dingser.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder Garmin har du i en annen tråd oppgitt at det er en 182, har derfor søkt litt i manualen til denne modellen, se:

 

http://www.garmin.com/manuals/GPSMAP182_18...wnersManual.pdf

 

På side 98 i manualen er det oppsett for ledningstilkobling.

 

Fra Garmin er blå ledning NMEA Tx pluss og sort ledning NMEA Rx minus. (selv om det på selve figuren står at blå ledning er NMEA Rx pluss)

 

Bildet er fra manualen:

 

 

garmin.jpg

 

 

 

På NAVMAN står det festet til ledningene hva som er NMEA pluss og minus.

Link to post
Share on other sites

Da må jeg sjekke bruker manualen for Navmann hvordan dette skal sjekkes roaldbj. Det burde være standard innstillinger hva nå dette måtte være.

Men Mulligan, det virket helt til jeg byttet skinner og da burde det vel fremdeles virke ?? Og hva er en Optikobler og hva gjør den ?

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder Garmin har du i en annen tråd oppgitt at det er en 182, har derfor søkt litt i manualen til denne modellen, se:

 

http://www.garmin.com/manuals/GPSMAP182_18...wnersManual.pdf

 

Det er feil at det er en 182. Det er en Garmin 120.(Står rettet litt nede i den andre tråden)

 

 

 

På NAVMAN står det festet til ledningene hva som er NMEA pluss og minus.

 

Nei,det står ikke merket på ledningene. De er kun fargekodet. Men i de respektive manualer står det følgende å lese :

 

 

På VHF :

 

1 Rød-brukes ikke(Ingen tilkobling)

2 Orange-NMEA out(+)(brukes ikke)

3 Hvit-Program eller kopieringsvalg(brukes ikke)

4 Gul-NMEA IN(+)(Fra GPS)

5 Grønn-NMEA Out(-)(Fra GPS)

6 SvartNMEA out(-)(jord,brukes ikke)

7 Blå-Navbus(Brukes ikke på 7000 eller 7100)

8 Grå-Navbus(Brukes ikke på 7000 eller 7100)

 

Av dette forstår jeg det slik at kun 4 og 5 skal kobles til GPS ?

 

 

På GPS :

 

1 Rød - 10 til 40V DC

2 Svart - jord

3 Blå- NMEA ut

4 Brun- NMEA inn

5 Hvit - NMEA optional ground

6 Grønn- ingen kobling

7 Gul-Alarm lav

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke noe til Navman, men Garminduppeditter har jeg endel av liggende i forskjellige skuffer.

 

Bortsett fra at signalnivåene er forskjellige bruker Garmin jord som - til RX/TX. Bruker Navmanen RS-422 er RX og TX minus ikke koblet til jord.

 

Optoisolatoren isolerer det du skal koble fra hverandre optisk.

De jeg bruker kommer fra Marinelektronik AB, men det finnes andre.

 

Når jeg fikk teakstøvet ut av øya så jeg resten av innlegget ditt.

Ser ut til at Navman takler begge.

Da skal 4-Gul på VHF til 3-Blå på GPS.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da skulle tilkoblingene bli som følger:

 

1. På NMEA pluss siden: Navman VHF gul ledning kobles til Garmin blå ledning.

 

2. På NMEA minus siden: Navman VHF svart ledning kobles til Garmin hvit ledning.

Kanskje noen kvalitetssikrer dette?

 

 

VHF gul til GPS blå er som da dette virket.

VHF svart til GPS hvit - før var VHF grønn til GPS hvit.

 

Og VHF sier uansett kombinasjoner :Please input position. :crazy:

Link to post
Share on other sites

Da lurer jeg på om du på Navman'en,

 

i oppsettet av DSC (DSC setup),

 

har valgt: DSC func = on.

 

(Jeg må alltid ha manualen ved siden av meg når jeg går gjennom oppsettprosedyren første gang).

 

Når du starter opp VHFen uten GPS slått på skal det nå vises noe slikt som mangler GPS posisjon.

 

Når GPS slås på skal det normalt ta noen 10-sekunder inntil posisjonen kommer på VHF skjermen.

Link to post
Share on other sites

Ja, noe må ha skjedd ihvertfall og det er godt mulig det er VHF. Får finne instruksjonsboka og lese om DSC set up på toget i morgen også skal jeg sjekke at jeg ikke har vært så dum og at noen pins i VHF connector er bøyd. Garmin er satt til å gi NMEA signal ut, det har jeg sjekket nå nettopp. GPS posisjonen kom opp veldig greit og på mye kortere tid enn 10 sekunder før ihvertfall så det må være en "enkel" feil. Tror jeg.

Redigert av Slagskibet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Føler med deg.

 

Det er greit å få til dette "ledningsopplegget" før sesongen starter for fullt.

 

Jeg vet ikke hvor mange "driftstimer" jeg har tilbrakt med å få oversikt over og å "forbedre"/ legge opp ledningsopplegg ombord.

 

Jeg jobber med å få oversikt over ledningsoppsettet i nåværende båt - men det tar alltid lengre tid enn planlagt,

 

og underveis finner jeg ut at ledningssko bør forbedres, ledningsoppheng utbedres, stripsing forbedres osv. - og dermed går tida.

 

Båtliv er uten tvil den mest avslappende aktiviteten jeg har for tida - håper den varer noen år til.

Link to post
Share on other sites

Fordel å ha båten i skræveavstand fra terassen gitt. Alle instillinger er iht Navman manualen og GPS sender ut det den skal. Jeg skjønner ikke hvorfor posisjonen vises. Så langt jeg kan se står det ikke noe om hva slagstype signaler den jobber med annet enn at det er NMEA signal ved 4500 baud.

Link to post
Share on other sites

Jeg jobber med å få oversikt over ledningsoppsettet i nåværende båt - men det tar alltid lengre tid enn planlagt,

 

 

Alt tar lengere tid enn planlagt. På tide med sjøsetting nå før jeg finnert på noe mere viktig å gjøre oppi der. Det var så ryddig også er det noen dype tanker som surrer rundt i knollen også er det på den igjen. Men trivelig er det og god mentalhygiene også.

Ørnhild sier alltid når hun blir av maset at enten så får jeg dra på jobb eller dra i båten. En blir visst grønnsak av begge deler.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ha prøvd å koble slik:

 

VHF 4 Gul mot GPS 3 Blå

 

VHF 5 Grønn mot GPS 4 Brun

 

Vet ikke sikkert om det er riktig heller, da jeg ikke kjenner disse apparatene inngående. Men det kunne være verdt et forsøk, hvis ingen med sikkerhet kan si at slik er det ikke.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Har lest denne tråden men er fortsatt litt i tvil.

 

Da er min Northstar 721 (Navman 7200) på plass med trådløst håndsett. Radioen er koblet opp og testet mot Tjøme radio og virker slik den gamle gjorde.

Jeg får ikke koblet håndsettet opp til basestasjonen.

 

 

Jeg får ikke GPS-signalene inn til VHFen.

 

Regner med at det er Navmann gul (NMEA pluss inn) og grønn (NMEA minus inn) som skal brukes. Je sitter fortsatt igjen med svart (til båtens minus?)

 

Jeg har hatt Navman 7200 før og koblet seg opp på første forsøk. Noe gjør jeg feil. Jeg har i tillegg resatt VHFen til fabrikkinnstillinger.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Etter flytting av tilkoblingspunkt for strøm til VHF til ny kontaktskinne så vil ikke disse to snakke sammen mere. Koblingene er som i denne tråden : https://baatplassen.n...showtopic=20726 Blå GPS til Gul VHF og Hvit GPS tl Grønn VHF. Strømtilførsel til GPS både + og - er flyttet til samme strømskinne som VHF bak i batterirommet. Denne skinnen har nå kun nødvendig utsyr tilkoblet slik som VHF,GPS,lyskaster og kartlampe for sikker navigasjon i tilfelle forbruks batteriene avgår ved døden.

Ingen instillinger på GPS er endret og alle settings er OK og slik som de skal være,samme for VHF. Hva i himmelens navn kan være galt nå ?

Prøv denne opsætning:

På VHF

Gul NMEA IN (+) Går til BLÅ på Garmin

Grøn NMEA IN (-) Går til minus på batteriet.

Der skal kun bruges en kabel forbindelse fra GPS til VHF for få vist koordinater på VHF til DSC

 

Hilsen Jan

:flag_da:

Redigert av softice (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...