Jump to content

Fra retten: Forlot kvinne i vannet etter kollisjon


jo_no

Recommended Posts

Uten å ta stilling til substansen i denne saken (som jeg ikke kjenner godt nok), er det vel nettopp det som kunne være en mulighet dersom man hadde obligatoriske båtførerbevis - som en annen debattant ironiserte over litt tidligere i denne tråden? Ved uforsvarlig opptreden mister man lappen - og uten lappen, ingen båtføring, altså "grounded".

 

Rettsystemet vårt har vel også i dag muligheten til å ta fra noen retten til å føre båt, uavhengig av sertifikater eller ikke.

Link to post
Share on other sites

Sånt må du ikke påstå Anonym :nono: :wink: ! Det nåværende regelverket håndheves ikke eller håndheves veldig dårlig. Innføring av nytt Båtførersertifikat er nok veien å gå. :rolleyes:

 

Typisk byråkratsvar, det der..

Dersom dagens regelverk ikke håndheves er det heller ingen grunn til å tro at morgendagens regelverk vil håndheves.

Jeg har jobbet en del i det offentlige, og registrerer at man der gjerne kommer med nye fine regler, for så å ikke håndheve de.. For å ordne opp i det problemet kommer man med enda en ny regel, heller ikke denne blir håndhevet..

Link to post
Share on other sites

- Vel... Det jeg syns var ille i denne artikkelen var at han påberopte seg besittelse av båtførerbeviset for i tillegg til fiskerbakgrunn å sannsynliggjøre at han hadde manøvrert aktsomt og holdt en forsvarlig hastighet. Basert på artikkelens innhold er det jo egentlig det samme hva man har i baklomma sålenge vettet ikke er tilstede - uansett alder...

 

Å kjøre fra et menneske som ligger i sjøen...kanskje skadet... :nonod: Finner også forklaringen om å kjøre til land med skadd barnebarn underlig - jeg fant ikke noe om blod i artikkelen :confused:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Synes denne saken virker ganske klar... Når en båt treffer en annen, midtskips slik at denne velter, er det vel ikke mye tvil om hvem som har dritt seg ut...

Jo, det kan være nokså mye tvil. Les sjøveisregel 2.

 

Når det gjelder å forlate en person i vannet etter et slikt sammenstøt finnes det ingen unnskyldning, og inndragning av et evt obligatorisk båtførerbevis er antagelig en alt for mild reaksjon.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...