Jump to content

Der fartøy flyte kan. (serie på NRK)

Seilaren

Recommended Posts

Det er bare sånn det er. Når du står i vest er blikket rettet utover mot verden og ryggen mot øst.

Alle tv program får lokakt tilsnitt der de produseres. Det sparer en del research. Hvordan oppleves det når mesteparten av all tv produksjon er i Oslo gryten?

Dette var en flott serie. Men de kunne laget et program til som tok for seg noe av det som er påtalt her, selv om vi har sett det før.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Da skal du få en liten utfordring av meg. Se på NRK de neste tre ukene. Og så ser du hvor mange av programmene som kommer fra østlandet og hvor mange som kommer vestlandet. Så kan vi snakkes da. Synes det er på grensen til frekt og påstå at det skulle vært sendt lokalt.

Hvor ofte ser du forresten et programm fra Stavanger området?

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

......mesteparten av kysten ikke nevnes med et ord. ....

Kan denslags skyldes mangel på kart, eller mangel på noe annet?

Mesteparten av kysten var såvisst dekket, man hadde iallefall innslag fra Jæren til Bodø; dvs sånn ca 700 mil, men som andre har vært innom så manglet et par hundre mil imot svenskegrensen. Nå tør jeg allikevel påstå at akkurat disse milene har vært godt presentert i flere andre båtserier.

Forhåpentlig kommer enda flere program som kan bidra til å gjenopprette balansen :wink::wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

quote.gif
Åjoda. De hadde råd til å reise til London Boat Show istedetfor Sjøen for alle.
Og de hadde råd til å reise til Roskilde istedetfor Vestfoldbyene og Bygdø.
Programmet skulle hett Båter i Bergen.
Gjennomsyret av Østlandsfobi.

Det som er frekt er å påstå at dette er et program om båter og kultur på kysten når mesteparten av kysten ikke nevnes med et ord.

Du tar vel litt hardt i, men jeg er også usikker på hva denne serien, som også til tider var god, egentlig hadde fokus på. Jeg mener det var tradisjonsbåter med hovedfokus på Vestlandet og på vestlandske båtbyggertradisjoner. Så ble det påfyllt med noe rar mix fra London Boat Show samt div. andre rariteter, kunne se ut som det var programlederens "lyster" som var styrende. Jeg reagerte mest på den nesten totale overseelse av vanlig båtfolk og i særlig grad mangel på miljøsiden ved båtlivet. Leketøy med svære motorer var vist saken.
Men at Vestlandet er vakkert det er sikkert, og programmet var egentlig et kunstykket som greide å unnå regnet.

:confused:

Er virkelig østlendingene her inne så furtne som det kommer fram i denne tråden???

Båtliv er båtliv, uansett hvor i landet det foregår.

Jeg koste meg med serien båtliv, selv om den bare omhandlet Son og omegn.

Har nettopp sett det på nytt på Nrk.no

Jeg koste meg med forrige program fra Lindebjerg, der han tøffet rundt i Lindy med diverse gjeste ombord.(det var Vestlandsrevy på sitt beste)

Og jeg storkoser meg nå med denne serien, har jo sett båtliv både fra Lofoten, Sogn og Fjordane, Hordaland og Rogaland.

Har planer om å ta en ferie til Østlandet en eller annen gang, men foreløpig er det utallige havner og uthavner rett utenfor stuedøren jeg vil besøke.

Litt regn må man bare ta med på kjøpet her på berget, det er derfor vi har "vestlandsbåt" :yesnod:

God plass i skjærgården har vi i alle fall, det er bare å ta turen. (dere får ikke billig sprit og røyk, men dieselen er billig.. :cheers: )

Kanskje vi heller skal kose oss med båtlivet og båtprogrammer, og bruke mindre energi på å finne forskjeller mellom øst og vest.

Vi koser oss i alle fall i båten hele året, og det har vi tenkt å fortsette med.

Ha en flott og skadefri båtsommer. :flag:

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

• 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...