Jump to content

Der fartøy flyte kan. (serie på NRK)


Seilaren

Recommended Posts

Det ser ut til at de tar for seg mange forskjellig type båter osv, i programmet,. Liker det kjempegodt.. Gleder meg til fortsettelsen.

Morsomt å se så mange forskjeller innen samme næring. Både av båter og mennesker.

 

Takk til NRK som lager programmer for oss Nautofile.

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Startet min sjømannskarriere i HSD, med turer i Hardanger. Vinterstid trist som F.. Sommerstid en opplevelse.

Nordsjøen var fasinerende med et utrolig skiftende vær, fra flatt hav til bølger på mange meter.

Men de flotteste naturopplevelsene er fra det røffe Nord Norge................

Redigert av bmo (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Fra NRK sine sider i dag:

Hvite seil

 

Dag Lindebjerg på vei til Shetland i galeasen Loyal.

Helt siden den første båten så dagens lys har vinden fungert som drivkraft. Seilene har i lange perioder vært selve forutsetningen for trafikken på verdenshavene.

 

I dette programmet blir vi med den 130 år gamle galeasen Loyal på tur til Shetland, og vi skal se tilbake på det enestående restaureringsprosjektet John Hausberg har stått for. Noen av de fantastiske seilskipene våre forfedre dro rundt i verden med, er funnet i Roskilde. Vi skal også på seiltur med de 1000 år gamle vikingskipene.

 

Seilskip har også vært helt avgjørende for handel og fiske langs norskekysten. Vi ser nærmere på båter som sognejekten ”Den gode hensigt” og de karakteristiske gavelbåtene som ble brukt til notfiske.

 

Om programmet

Dag Lindebjerg kaster loss for en åtte ukers båttur langs kysten. Programlederen ta oss med om bord i båter som alle har, eller har hatt, en viktig betydning for land og folk. Han ror gjennom Finnmark og fisker i Lofoten, Nordsjøen og Hardangerfjorden. Han seiler galeas til Shetland, tar rutebåten i Sognefjorden og bygger båter på Sunnmøre.

 

Vi får høre historier om et folk som har vært helt avhengig av båt i sitt daglige virke, og som derfor har bygget og utviklet fartøyer gjennom tusener av år.

 

De åtte programmene har hvert sitt tema: robåter, seilbåter, fiskebåter, passasjerbåter, ferskvannsbåter, fritidsbåter, båtbygging og båtfolket.

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Link to post
Share on other sites

Ja sinten gud som jeg gleder meg!!! Håper de viser litt hva man gjør først osv og slikt. :wink:

Er gud blitt et adjektiv også nå.. :crazy:

 

Tipper det blir mest småprat med båtbyggerene i Hardanger neste uke... :smash:

 

Merker at Jan begynner og trekke på årene. Han puser og peser som en ulv når han snakker :lol:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

og det er helt tydelig at båt og skipskultur hører hjemme i Sogn og Hordaland. At det er og har vært en levende skips og maritim kultur øst for Lindesnes er tydeligvis ikke noe å snakke om...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Kveldens program skal visstnok handle om seilbåter.

 

Da får vi vel se og høre noe om Colin Archer og Johan Anker.

Prestasjonene til kong Olav og Kong Harald.

Færderseilasen, Norges nest største idrettsarrangement.

Gokstad og Oseberg skipene.

 

Eller?

 

Færderseilasen kan sportsavdelingen ta seg av.

Må si det er flott å få et program som tar for seg gammel kyst og båtkultur. Så får det heller være at det ikke er plass til alt og det denne gangen blir gjort et utvalg fra der kysten har vært livsnerven.

Link to post
Share on other sites

Merker at Jan begynner og trekke på årene. Han puser og peser som en ulv når han snakker :lol:

Programleiaren du tenkjer på, heiter ikkje han Dag? :confused:

 

og det er helt tydelig at båt og skipskultur hører hjemme i Sogn og Hordaland.

:yesnod::wink:

 

Når programleiaren er bergensar så er det ikkje anna å vente. Dessutan er austlandet så godt representert elles på fjernsynet at det skulle då berre mangle om ikkje denne serien hadde handla kun om Vestlandet og Nord-Norge :smash:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Programleiaren du tenkjer på, heiter ikkje han Dag? :confused:

:yesnod::wink:

Jan eller Dag.. Det e vell det sama det.. :lol:

 

quote.gif
Når programleiaren er bergensar så er det ikkje anna å vente. Dessutan er austlandet så godt representert elles på fjernsynet at det skulle då berre mangle om ikkje denne serien hadde handla kun om Vestlandet og Nord-Norge :smash:

 

Jepp!!

 

Jeg sa det tidligere i tråden, men noen østlendinger var ikke helt enige.... (bome..?)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

en bra men veldig rotete programmserie... begynner første episode men gamle båter og tur til vikinskipsmuseet i danmark. episode 2 så er det Libas og fiskebåter, men i neste programm så er det igjenn eldre båter og en steinalderbåt som de ror nedover tanaelva. Så er det tid for historien om dampen og rutebåter. neste er da selvfølgelig tilbake i tid og på et vikingskip... hadde vært litt bedre om de kunne sende episodene i litt mer tidsriktig rekkefølge... blir veldig frem og tilbake...

Link to post
Share on other sites

quote.gif
en bra men veldig rotete programmserie... begynner første episode men gamle båter og tur til vikinskipsmuseet i danmark. episode 2 så er det Libas og fiskebåter, men i neste programm så er det igjenn eldre båter og en steinalderbåt som de ror nedover tanaelva. Så er det tid for historien om dampen og rutebåter. neste er da selvfølgelig tilbake i tid og på et vikingskip... hadde vært litt bedre om de kunne sende episodene i litt mer tidsriktig rekkefølge... blir veldig frem og tilbake...



Veldig enig, samtidig som programlederen fekter med armer og ben for å få fart på programmet..... :lol:


Savner innslag fra andre deler av landet i tillegg. Sjø og båtliv fra hele vår langstrakte kyst. Men programserien er vel ikke halvveisenda, så mye kan fortsatt skje.

Koste meg i dag med de gamle jektene som kappseilte. Redigert av rem (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Når programleiaren er bergensar så er det ikkje anna å vente. Dessutan er austlandet så godt representert elles på fjernsynet at det skulle då berre mangle om ikkje denne serien hadde handla kun om Vestlandet og Nord-Norge :smash:

 

Mulig NRK har en annen sendeplan på Vestlandet enn her på Sørlandet, for jeg kan ikke for mitt bare liv huske å sett et eneste program om båtproduksjon på sørlandet, kystkultur i Østfold, eller om de gamle meterbåtene som i dag er ettertraktede klenodier...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Dette er nok et program laget for lokalradio som ved en glipp har gått ut riksdekkende.

Jeg tror ikke de der har hørt om treskipskulturen på Sørlandet.

Eller om Hvalerbåten, urmoderen til nesten alle norske småbåter.

Eller om Spes&Fides, forøvrig bygget på Nylands Verksted i Oslo, som la grunnlaget for hvalfangsten.

Men vi som bor i fergefylke fremfor noe ved enden av Folden vet bedre.

Med Norges travleste led hvor 10000 mennesker ferdes på skip hver dag.

 

Forøvrig:

 

lancing.jpg

 

Lancing av Larvik.

74 døgn fra Horten til Melbourne.

 

 

cradich.jpg

 

Christian Radich av Oslo. Forøvrig bygget i Sandefjord.

 

 

fram.jpg

 

Fram av Oslo. Forøvrig bygget i Larvik.

 

 

gaia.jpg

 

Gaia av Sandefjord.

 

 

kontiki.jpg

 

Kon Tiki av Larvik.

 

 

vidfamne.jpg

 

Vidfamne av Göteborg.

Link to post
Share on other sites

Eller den nesten glemte Kommandørkaptein Peder Norden Sølling, som med sin "Søllingbåt" innførte den dekkede los- og fiskebåten i Norge. Bodde i Larvik i nesten 20 år da han utviklet båttypen og fikk overtalt en los i Stavern til å satse på denne. Reduserte dødsulykkene på havet dramatisk med denne båttypen.

 

Dersom du tilbakeførte det som ligger av skips- og sjøfartshistorie på Bygdøy (enten det er vikingeskip, fra Frammuseet, Kon Tikimuseet eller Norsk sjøfartsmuseum) til Vestfold, så ble det kun liggende en Holmsbupram og noe annet småtteri igjen.

 

Men bergensere fornekter seg ikke..... :rolleyes: Koselige mennesker da :yesnod:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Det er en kjennsgjerning at farkoster med opprinnelse øst for Arendal, stort sett er bygget og beregnet for beskyttet og smult farvann.

Typiske egenskaper på disse farkostene er antall sengeplasser og god lastekapasitet tilpasset harry-tur, og "pomorhandelen" med Sverige! :lol:

 

Ka i farken syt dokker førr, eller har dokker glemt han dærre havnesjefen i Son eller de som åt den dærre sjøldauva skarven???!!!

Var ikke noen som nevnte Vest og Nordlendinger da?? :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...