Jump to content

Reklamasjon og leveranse , hva er egentlig vanlig


Enzo

Recommended Posts

Jeg har en Dufour 34 hvor dørken inni er av mohabi mahogni med sånne hvite "nater" (laminert plate)

 

Jeg bestillte i November en ny dørkplate som er ca 90x50cm og fikk beskjed om å måle nøyaktig hvor disse natene er på plata for å få det til å passe overens med de resterende platene , brukte litt tid på å få det 100% nøyaktig.

 

Nå 6måneder senere så fikk jeg delene men begynte å lure litt når eska var ca 1,50x2meter.

Åpner opp og finner en hel plate som er altfor stor.

Reklamerte og fikk til svar at for å få natene korrekt så må jeg skjære denne ut selv , skal jeg få gjort dette skikkelig så må jeg kjøpe meg ei sirkelsag eller leie noen proffe til å ta denne jobben og regner med at dette ikke kommer til å bli gratis. (nå er dette en forsikringssak så jeg får det sikkert dekket men det medfører jo merarbeid som ikke var forespeilet).

 

Er det normalt at man får en leveranse på denne måten ?

 

Den totale leveransen var denne plata og en skuff og prisen var rundt 12000.- så jeg forventet jo at dette måtte være levert i gullforgylte kartonger og klart til å smekke på plass.

Skuffen var forresten levert med feil knopp/håndtak og D-yachts sier de kan levere det større håndtaket så får jeg bare bore ut selv for å få det korrekte håndtaket på plass :)

Link to post
Share on other sites

Om det er normalt skal jeg ikke uttale meg om, men jeg følger i allefall resonementet fra leverandøren her med tanke på at natene skal passe helt. Skjønner også ditt problem her om at dette må sages ut.. Men nå er det ikke noe krav å bruke sirkelsag slik som jeg ser det... en god gammeldags vanlig håndsag med fine tenner gjør denne jobben helt utmerket (antar at dette er er en rektangulær plate på 50x90)) og litt fin pussing etterpå.

 

Jeg hadde i allefall ikke reagert negativt om jeg fikk en slik stor plate, hadde bare bukket og takket jeg da.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Du har hvertfall ikke fått den varen du bestilte, og dermed er det grunnlag for reklamasjon. Du bestilte en ferdig tilpasset plate, men fikk "råmaterialet".

 

Hvor lurt det er å forvente å få en ferdig tilpasset plate er en annen sak. Hvis det er en forsikringssak så ville jeg kontaktet selskapet og sagt at delen må bearbeides av en snekker, da leverandør ikke kan levere delen ferdig tilpasset.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen problemer med å skjønne hvorfor leverandøren foretrekker at platen tilpasses på stedet. Det vil absolutt gi beste resultat. Han som ba deg ta helt nøyaktige mål hadde sikkert tenkt at de skulle tilpasse den, men hva om du var litt unøyaktig, hvem hadde ansvar da, og skulle du da vente i nye 6 mnd?

Mitt råd er at du tar kontakt med en lokal snekker eller feks en kjøkkenmontør e.l

De har sager som sager ut dette på en blunk, og vil du være helt sikker, ber du han kontrollere målene først.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Saken er jo den at dette som jeg har ventet 6måneder på og brukte masse tid på å finmåle for å få korrekt det har de ikke levert slik det ble bestillt.

Hadde det ikke vært en forsikringssak og jeg skulle fikset dette selv så hadde jeg kjøpt en plate i norge for 1/8del av prisen og sagd ut selv men når de forlanger astronomiske summer så forventer man å få det slik man bestilte.

 

Plata er ikke bare firkantig osv , den må skjæres litt mer enn det og så er den skråskjært et par steder og dette er ikke mulig for meg å få til skikkelig pent med håndsaga , stikksaga og pussemaskinen som jeg har.

Når det er en forsikringssak så kan man vel forvente såpass.

 

12000.- for dette er jo helt syyykt

Link to post
Share on other sites

Jeg blingset på prisen på forige innlegg. Til den prisen bør det ligge inne at en montør kommer hjem til deg og gjør jobben ferdig.

Hva står det i ordrebekreftelsen?

 

Det som var bestilt var en ferdig plate som skulle være til å bare montere thats it !

 

Vel det gjenstår å se om D-yachts holder sitt gode rykte i hevd :crazy:

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt litt korrespondanse fram og tilbake og påpekt at 12000.- for en bit med dørkplate og en skuff var noe stivt og at jeg da burde kunne forvente å få rett skuff og den dørkplata jeg hadde bestillt (da jeg bestilte så måtte jeg ned i båten og måle og tegne og stå i for at det med millimeterpresisjon skulle bli nøyaktig).

Jeg stilte nå sist spørsmål om hva jeg skulle gjøre for å få de varene jeg hadde bestilt og vedlagte mail fikk jeg fra Hans Wang fra www.d-yachts.no

 

Det er ikke vi som tar godt betalt for å levere varer fra Frankrike inkl dyr frakt og enda dyrere innfortolling og godsekspedering, og det er heller ikke vi som har ødelagt båten, så hvorfor skal vi betale noe som helst ?

 

Sånn er saken og det er vel ikke noen vits å lefle noe mer med den saken , er vel bare å få saget ut selv og å få tilpasset skuffen som er feil så den blir rett.

 

Tror kanskje jeg kjøper Pronavia eller Grand Soleil neste gang istedet for den Dufouren jeg gikk og hadde lyst på.

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel det gjenstår å se om D-yachts holder sitt gode rykte i hevd :crazy:

 

Beklager at jeg skriver dette, men vi har også kjøpt vår siste Dufour, med de holdninger og den dårlige oversikten og enda dårligere produktkunnskapen som D-Yachts besitter. Jeg ser frem til mange år med konflikter og krangel for å få de til å oppfylle kjøpekontrakten. Vår sak er på vei til Forbrukerådet. D-Yachts henter ikke engang ut rekommanderte brev.

Listen over feil og mangler er mange og tildels kompliserte, de involverer flere underleverandører og en har allerede grepet tak i saken, men ikke uten kamp og telefoner bl. a. til fabrikken i England.

Vi ser for oss nok en sesong med endeløse diskusjoner og løfter om at ting skal bli gjort, uten at noe skjer.

Desverre Enzo, så tror jeg at det du har opplevd med D-Yachts er du nok ikke alene om.

Redigert av Mini (see edit history)
Link to post
Share on other sites

MINI !

Er det dere som har den saken om en dieseltank eller hva det nå var som det var reklamasjon på ?

 

 

Jeg forstår godt at ting kan ta tid og at de leverer en plate som skal/kan tilpasses på stedet osv det er greit nok , det som plager meg er at det ble bedt om at vi skulle måle nøyaktig osv for å få en korrekt ferdig plate men så får vi uten at vi blir gjort klar over det tilsendt en plate som ikke er ferdig skåret ut , dette betyr at vi ikke har fått det vi bestillte.

 

Skuffen vi bestilte skulle være til vår båt og den har et annet håndtak enn den vi har fått , dette er flisespikkering og peanuts og bore ut selv om jeg bare får kjøpt meg en stor nok boreredskap , hadde D-yachts så kontaktet meg på forhånd og gjort oppmerksom på at dette ikke var 100% det jeg bestillte så hadde jeg svelget unna den delen også veldig greit.

Jeg har fått deler og jeg skal nok få de på plass og alt i orden , det er bare det lille snevet av forventning om den servicen det er å plukke opp en telefon eller en mail og informere om at det man bestiller ikke samsvarer med det man får som er irriterende.

 

Fra min side er denne saken ferdig , lurer bare på om dette er vanlig praksis hos de andre leverandørene ?

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ikke vi som tar godt betalt for å levere varer fra Frankrike inkl dyr frakt og enda dyrere innfortolling og godsekspedering, og det er heller ikke vi som har ødelagt båten, så hvorfor skal vi betale noe som helst ?

 

Er det leverandøren som svarer deg slik?

I så fall sier det vel det meste om seriøsiteten på dette firmaet........

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Vi har ikke problemer med dieseltanken vår, men båten ble levert uten kontraktsfestet antall liter diesel. D-Yachts har ennå ikke greid å levere 50 liter diesel. På forespørsel om hvordan de kunne løse det, når båten lå hos dem, greide de ikke å kjøre båten til Solvik å fylle 50 liter så jeg vet ikke. Hittil har vi hatt båten i 11 måneder.

En annen greie var at vi har kjøpt folderatt, den første produksjonen av disse hadde svært skarpe kanter, slik at vi skar oss på fingrene. Da vi reklamerte på dette, fikk vi til svar at vi fikk lære oss å holde ordentlig i rattet akkopagnert av rå latter. På forespørsel om kantene kunne slipes ned var svaret fra Hans Wang " Sliper du ned, vil rattet ruste, fordi det er forniklet". Etter en telefon til Whitlock Lewmar i Luton England slipte vi ned fordi rattet er rustfritt/syrefast. Denne samtalen har også avstedkommet at den norske Lewmar importøren har tatt kontakt direkte for å ordne opp.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Jeg tipset firmaet om denne tråden og fikk kjapt svar. Som jeg dessv. glemte å legge ut.

(har selvsagt spurt om det er ok at jeg poster det)


Hei Ingar,

 

Det er rett å rimelig at vi avgir en forklaring på denne saken. Jeg vil

påstå at vi hverken gir dårlig service eller mangler kunnskap, men vi lever i

et mønster vi ikke kan påvirke. Det hjelper ikke om vi skulle kjefte eller

mase, vi må tilpasse oss det mønster som råder vedrørende leverenser av deler.

 

Jeg kan forstå kundens forventning om å motta en ferdig tilpasset dørk.

Situasjonen sett fra vår side er at vi har bestilt en ny dørkplate fra Dufour

verftet i La Rochelle i Frankrike på oppdrag fra kunde, og de på sin side har

levert en utilpasset plate.

 

Grunnen til dette er ganske enkelt at de ikke har den nødvendige informasjon

på hvordan denne platen best skal tilpasses de eksisterende dørplater i

båten. Hvis de forsøker seg på en " tvilsom" tilpassing, vil de ende opp med

en endeløs histore med reklamasjoner fordi platen ikke passer godt nok.

 

Den lange leveringstiden kommer av at de ikke sitter med enkelt plater på

lager. Dørkplatene kuttes ut i ferdige sett, og de er laget til spesifike

båter/ byggenr i produksjon. Selv om alle dørker til Dufour 34 er like i

form, så betyr ikke det at de ligger helt likt med hensyn til mønsteret i

platen.

 

På verftet er det satt opp produksjon av innredning til nye båter, og de må

derfor kjøre denne dørk platen separat uten om den pågående produksjon. Siden

produksjonen går for fullt må de vente til de har ledig kapasitet før de kan

kutte denne platen. For å kutte platen må de inn å plukke frem den separate

delen på en datafil, som ligger pakket i programmet slik at materialene skal

utnyttes best mulig.

Da de ikke gjør dette, blir resultatet at de sender en plate utilpasset.

 

Jeg innrømmer at vi ikke har noe som helst kontroll på hvordan denne

dørkplate leveransen ville komme til oss, og derfor kunne vi heller ikke på

forhånd ha informert om leveransen.

 

Prisen høres høy ut etter min mening, men D-Yachts er ikke årsaken til den

høye prisen. Vi har ikke lagt til en urimelig høy fortjeneste. Jeg kan heller

ikke på virke prisen fra Dufour eller transportør, fortolling eller de andre

leddene i denne forsendelsen.

Det er bare å beklage og vi er enig i at det er dyrt. Alternativet er å

skaffe en plate fra en annen leverandør, men da kan vi ikke hjelpe til.

Slik jeg ser det så er det ikke D-Yachts som er et problem i denne saken.

 

Jeg forstår av kundens svar til meg og innlegg til dere, at han ikke forstår

hvordan en moderne produksjon på et verft som Dufour fungerer.

Verftet er ikke et verft med snekkere som lager innredninger.

 

Dufour er et verft som driver med avansert produksjonsteknikk. All

innredning er laget med automat maskiner som kutter ut alle hull og

tilpasninger. Dette er også årsaken til at skuffen kommer med hull til dagens

" push button " som er mindre enn de gamle.

Skulle vi ha laget den gamle skuffen, ville dette kreve en omprogramering av

maskinen som kutter ut delene til skuffen inkl hull til " push button "

De som arbeider i produksjonen er i stor grad maskin operatører og ikke

snekkere, derfor er det ikke mulig å benytte seg av god gammeldags snekker

tilpassing på verftet.

 

Fordelen med denne produksjosteknikken er at delene til innredningen altid

kommer med samme kvalitet. Ingen tilfeldig tilpassing fra forskjellige

ansatte med ulik kunnskap og dagsform får påvirke slutt resultatet.

 

Dette er ganske enkelt en moderne produksjon på godt og vondt. Men det

bidrar til å holde prisen på ny båt nede, og derfor er det kanskje ikke så

galt at en del blir noe dyrere.

 

Med vennlig hilsen

 

D-Yachts as,

Hans Wang

Link to post
Share on other sites

Velkommen til den digitale hverdag.

 

"Beklager, datamaskinen sier at det ikke er mulig å gjennomføre." (Hvem programmerte den, da ?)

 

Samlebånds produksjon gir bedre priser, men sjalter ut håndtverker leddet og den menneskelige faktor. Sånn er det i den digitale hverdag.

 

Dessverre.

 

Hilsen

Are, IT Tekniker.

Link to post
Share on other sites

Synes svaret fra D-Yachts bærer svært mye preg av bortforklaringer og ansvarsfraskrivelse. Når de har Norsk agentur på disse båtene har de et ansvar ovenfor de norske kundene. Å toe sine hender og fortelle at dette er utenfor deres rekkevidde synes jeg bærer preg av "jeg har fått pengene for båten, så nå gir jeg f..."

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Jepp, enig!

Dette er da slettens ikke godt nok. Om så skal til, så får importøren selv knytte til seg de håndtverkerne de trenger for å yte vanlig god service.

Men det er nå engang slik båtbransjen fungerer og jeg som de fleste andre er fint nødt til å godta det på et vis om vi vil ha båt.

 

Har sagt det før, maken til cowboybransje - enten det er importører, salgskanaler eller verksteder skal en lete lenge etter.

Link to post
Share on other sites

Fordelen med denne produksjosteknikken er at delene til innredningen altid

kommer med samme kvalitet. Ingen tilfeldig tilpassing fra forskjellige

ansatte med ulik kunnskap og dagsform får påvirke slutt resultatet.

 

Grunnen til dette er ganske enkelt at de ikke har den nødvendige informasjon

på hvordan denne platen best skal tilpasses de eksisterende dørplater i

båten.

 

Er ikke dette selvmotisgende? På den ene siden sies det at alt er likt, dvs ingen tilpasning nødvendig, men så sies det også at man ikke vet hvordan man skal tilpasse platen som ble bestilt?

 

:confused:

Link to post
Share on other sites

Godt vi har Båtplassen.no , der gikk det et båtmerke til ut av lista over båter som ikke jeg skal ha . Syntes det blir mer å mere av arugante selgere og firmar , som gir f bare dem får penger så er ikke servicen så nøye lenger . 12.000 for ei plate , er kort å godt sinnsykt :headbang: . TV2 hjelper har kansje lyst på en båtsak ?

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Sitat fra D-Yachts svar:

 

Jeg innrømmer at vi ikke har noe som helst kontroll på hvordan denne

dørkplate leveransen ville komme til oss, og derfor kunne vi heller ikke på

forhånd ha informert om leveransen.

 

Det er bare å beklage og vi er enig i at det er dyrt. Alternativet er å

skaffe en plate fra en annen leverandør, men da kan vi ikke hjelpe til.

Slik jeg ser det så er det ikke D-Yachts som er et problem i denne saken.

 

Jeg forstår av kundens svar til meg og innlegg til dere, at han ikke forstår

hvordan en moderne produksjon på et verft som Dufour fungerer.

Verftet er ikke et verft med snekkere som lager innredninger.

 

Sitat slutt.

 

Disse sitatene fra D-Yachts sier vel det meste. Alle problemene skyldes jo selvfølgelig at vi alle andre er idioter og ikke skjønner hvoe slitsomt det kan vere å drive butikk. Her gjør jo den stakkars selgeren så godt han kan for å skaffe oss flotte nye båter så billig som mulig.

Så kommer det selvfølgelig slike utakknemlige eks kunder ( eks kunde = Båt betalt og båt levert) å plager selgerne og ødelegger en så strømlinjeformet salgslinje med mas om reservedeler som passer båten.

 

Det hadde sikkert vært mye enklere å drive butikk uten alle disse forferdelige kundene. :headbang::headbang:

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

De leverte ei hel plate og ikke en tilpasset del , det som forundret meg var at jeg med millimeterpresisjon måtte måle "natene" i den gamle plata for å få dette 100% nøyaktig når de skulle skjære dette ut.

Hadde de bare sagt på forhånd at de uansett ville levere ei hel plate og ikke at vi måtte bruke tid på å måle dette (jeg er glad i å arbeide men ikke når det er bortkastet) så hadde det vært relativt greit men da kunne jeg jo kjøpt ei ny plate en annen plass også (og en i rett farge også i motsetning til den jeg mottok) :smiley:

 

Til den prisen den platebiten og den skuffa kostet så kunne jeg kjøpt nye dørker til hele båten og fått en båtbygger til å tilpasse og montere de i båten.

 

Det er selvsagt ikke D-yachts sin feil dette , de er vel ikke skyld i at en 4kantet platebit og en skuff koster 12000.- levert fra Frankrike , det er jo faktisk snakk om rundt 1000 - 1400.- i frakt på en slik pakke.

 

Har forresten en annen reklamasjon gående med de akkurat nå , men jeg vet ikke hvordan den kommer til å løse seg siden de ikke har svart på mail de siste dagene.

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...