vivvi Startet 13.April.2007 Del på Facebook Startet 13.April.2007 Har en 28' Spjærøykrysser som skal restaureres opp, og til den trenger jeg en motor. Har en bekjent som har en Ford motor på 56hk fra starten av 80-tallet som er Sabb marinisert. Kan få kjøpt denne til 5000,-. Motoren skal gå, men har tid til overhaling. Er det noen her på forumet som har erfaringer med slike motorer?? Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
rogeri Svart 13.April.2007 Del på Facebook Svart 13.April.2007 Hei! Regner med at denne Forden er av typen 2401, som ble brukt i tidlige utgaver av Ford Transit. Dette er en relativt tungbygget 56 hester. Noen har nok opplevd denne motoren som noe tungstartet i kjølig vær. Dette er en slitesterk "brumlebasse" som har registerreim som må skiftes ved bestemte intervall. Denne motoren er grei nok, men ikke noe første valg! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.April.2007 Del på Facebook Svart 13.April.2007 Den er nok 54 hester! tungstartet, men slitesterk og grei! Begynner å bli vanskelig å skaffe deler til, men på den annen side så trenger man ikke så mye deler da! registerreim er det vel på det meste av nyere motorer, så det er ikke noe problem! Jeg skiftet på min av samme type som du ser på, da jeg kjøpte båten. I følge boken skal den sjekkes etter 1200 timer, og skiftes etter 2400. Så dette er ikke noe man skifter i utide! Jeg skiftet min, da den i alle fall ikke hadde vært skiftet de 10 siste årene, kanskje aldri. Om du vurderer å kjøpe denne, pass i det minste på at den er av modellen med gløding! De eldste har ikke gløding, og kan være en utfordring å få start på! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gullfisk Svart 15.April.2007 Del på Facebook Svart 15.April.2007 Tunge og solide motorer. Kjenner en som har en slik i samme båt som Index. Ble totaloverhalt for ca 3 år, og hadde ingen problemer med å få delene han skulle ha. Litt grinete på kalde vinterdager, men knaller igang(med gløding). Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 15.April.2007 Del på Facebook Svart 15.April.2007 brosjyre ligger her. Eler kanskje ikke hvis det er den direktesprøytede motoren det er snakk om. Så vidt jeg vet verdens første hurtiggående diesel med direkte innsprøytning. Sitér dette innlegget Link to post
vivvi Svart 17.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2007 Takker for alle svar. Her skal det studeres i dybden før det taes noen avgjørelse da det er noen forskjellige meninger rundt om denne motoren. Har VP MD11D i snekka som er ibruk pr. i dag, og kunne godt tenke meg VP igjen, men er det nødvendig med tanke på kvalitet, sikkerhet, reservedeler osv??? Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Anabelle Svart 17.April.2007 Del på Facebook Svart 17.April.2007 Om det er 2401E motoren så er det jo brukbart med deler til den. 6 sylinderen 2402E er derimot verre, siden den er lite utbredt i bil osv. Likevel er det kun vannpumpe jeg ikke har fått tak i til min 2402. Måtte overhale den gamle. 2401 gikk jo i Transit blant annet. A Sitér dette innlegget MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.