Jump to content

Er Owatrol edelolje bra?

Elmer

Recommended Posts

Har en nabo som har fått anbefalt å bruke det i stedet for vanlig teakolje. Hvis jeg skal bruke det er det snakk om både badeplattform og treverk inne i båten. Edeloljen skal etter sigende trenge inn i treet som vanlig olje, men være mer varig. Jeg så resultatet og synes det så veldig fint ut; blankt og pent. :yesnod:

Har noen erfaring over tid med produktet?

Vi har ikke erfaring over tid med Owatrol edelolje, men jeg har behandlet en del teakdetaljer med dette nå i vår og så langt ser det lovende ut. Oljen trekker godt inn i ubehandlet treverk og den gir også en blank og fin overflate om man bruker tilstrekkelig mange støk. Ser at det anbefales minimum fire toppstrøk. Det vil si; fire strøk etter at treet er mettet.

Lykke til!

skipper på Amica

Blogg

Har ikke prøvd den selv men kjenner en som har greie på denslags. Han sier den er minst like god som Benar men tørker litt raskere og dermed klarer du to strøk pr dag og det kan absolutt være en fordel da samme person mener at mindre enn 7 strøk er det samme som å la være å olje...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Merk at D1 skal påføres vått i vått med opphold 15-30 min. til treverket er mettet. Ref. link

Har brukt denne noe og det er ikke tvil om at Owatrolen trekker mer inn enn Benar som var nevnt. Det formelig knaket i ubehandlet trevirke når Owatrolen trakk inn.

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Owatrol Edelolje er det beste jeg har smurt inn båten min med. Bruker den til alt jeg vil ha blankt, med unntak av sliteflater. Der blir den for myk. Edeloljen har også den egenskapen at den er så tynn at den trekker lang inn i treverket. "Impregner" med Owatrol D1 først til treverket er mettet og edelolje til slutt. Ikke matt mellom lagene før du får en fin hinne, matt så med K-240.

Referanse er vel tråden Vivvi's vei mot ett bedre liv. Edelolje på det ypperste!

Jeg kjøpte meg nettop tresnekke fra 1967. Den er bare behandlet med Owatrol1+2. Jeg skal fortsette med Ovatrol!

Jeg synes den er minst like blank og fin som andre lakkerte båter og har tydeligvis holdt seg bra.

img_1959small.jpg

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Takker alle som har svart for nyttig informasjon. Ser ut til at jeg bør prøve dette. Ut i fra et av svarene ser det ut som det beste er å bruke edelolje på inredningen og vanlig teakolje på badeplattform som jo får masse tråkking. Blir resultatet bra, skal jeg prøve å huske å legge ut et bilde eller fler. :smiley:

Hei,

Kan ikke la være å ikke gi en reply på denne.

Spurte selv om råd på forumet før jeg kjørte i gang med vinterens oppussing.

Jeg har benyttet edelolje - også på dørk. Er fortsatt litt spent på om det holder men ut fra det jeg ser til nå, ser det foreløpig greit ut. Båten er fortsatt under oppussing men har tråkket mye inn og ut og overflaten har foreløpig ikke tatt skade. Min filosofi er at hvis dette ikke holder, må jeg bare lgge på et par strøk hardlakk på toppen.

Det skal også legges til at undertegnede ikke har hverken skipshund eller små barn som skal slite dørken unødvendig.

Prosjektets nettside inneholder bilder.....

Jeg hadde tenkt å bruke Edelolje på benkeplaten i byssa, da teakoljen jeg har brukt på denne fort blir matt og trist ved vannsøl etc. Men jeg ser her at enkelte har dårlig erfaring med denne på sliteflater? Noen som har prøvd med Edelolje på benkeplater som brukes mye?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...