Jump to content

Ny motor , gammel propell - hva er galt


Julla

Recommended Posts

Men jeg husker godt at farten kom opp i (for oss) utrolige 8,1 kn og turtallet var 2200rpm.

Må ha vært mye medstrøm...

Hei.

Her ser det ut for at den gamle motoren ikke oppnådde fullt turtall som var 3000. Vet ikke hvor stor propell du har plass til, men er ganske sikker på at det er bedre med en stor propell og et gear som reduserer propellens turtall slik at du får fullt turtall på motoren. Dersom man sier at ca 700 o/min på propellen på gamle motoren gav brukbare forhold, kan man ha det som et utgangspunkt for å finne riktig gear.

 

Når den nye motorens turtall reduseres til 1800 o/min, reduseres samtidig effekten som taes ut av motoren. Går ut fra at diagrammet for motoren også viser en effektkurve. Har sett på min motor for å sammenligne og der vil en tilsvarende reduksjon av turtall redusere effekten med 35%, men det vil jo være et annet tall for din motor.

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...