Jump to content

Ny motor , gammel propell - hva er galt


Julla

Recommended Posts

Hei folkens!

Har netopp kjøpt helt ny motor og innstalert selv i skøyta vår. Innstallasjonen gikk over all forventning, ny motor passet på det gamle fundamentet og gammel aksling og propell ble beholdt. Bare små justeringer måtte til.

Gammel motor var en Thornycroft 50 hk/3000 og gir 1:3

Ny motor er en Nogva Nanni 50 hk/2800 og gir 1:2,5

Propellen som vi beholdte er en (tror vi) Nogva utvendig justerbar propell model 1254 som leveres i 450-570mm diameter.

Stigningen er altså justerbar.

Så til problemet:

ut ifra dataene til de to motorene/girutveksling trodde vi at propellen skulle passe bra.

Under første prøvetur klarte vi 6,9kn på full gass. Maks turtall ble da bare 2000 rpm,og eksosen røyk svart.

Tok med litt grovt verktøy og dykket ned og stillte av stigningen vel 4mm.

Neste prøvetur ga maks turtall på 2300 og fart på bare 6,2 kn, og det kom et helvetes leven fra propellen. Kavitasjon, er det det det kalles?

Dykket ned igjen og stilte stigningen vel 3mm forbi utgangspunktet. Maks turtall ble da 1850 rpm og fart 7,1 kn. Svart eksosrøyk.

Iførte meg nok en gang dykkeutstyr og stilte stigningen tilbake til utgangspunktet. Begynner nå og bli lei av å utføre hardt arbeid under vann...

På behagelige 1650 rpm gjør skøyta nå 6kn som er litt under marsjfart med gammel motor

 

Slik jeg forstår det så er vi ikke i nærheten av å ta ut potensialet i motoren.

Lukter det ny propell eller er det noe jeg kan gjøre?

 

Litt data om båten:

LOA: 34 ft

LWL: 30 ft

vekt: 12 t

maks dybde 175 cm

fortrengningskrog

Mvh

Geir Otto

Link to post
Share on other sites

Du har for tung propell.Utgangspunktet må være at du skal ha 2800 omdr/min på fullt.Siden propellen nå sviver forter en men din gamle motor ( 2,50 mot tidl.3.00) i utveksling,så må du ja mindre stigning en før.Så med igjen med deg !

Jeg foretok en enkel propellberegning med de datene du oppgir,og med omdr.2800 som jeg fant hos Nogva.Det ga som resultat at du skalha en propell på 20 x 15.5 altså 20 X 15 eller 20 x 16 tommer .

Skjemaet ga deg 6.9 som maksfart, men her er det mye som kan spille inn .

Hilsen Gutek

Link to post
Share on other sites

Skjønner at propellen er for tung, men det som skjedde da jeg justerte av stigningen var at propellen spannt eller vispet luft da turtallet økte. Maksfart gikk ned, og det ble mye propellstøy.

 

Gamlemotoren klarte og presse båten opp i 8,1kn da vi ga jernet, og det med et turtall på 2200.

2200 rpm med gir 1:3 ga 730 rpm på akslingen.

Tilsvarende rpm på aksling med ny motor gir fart 6,4 kn og turtall 1800.

Det er her tankerekka stopper litt opp for meg.

 

Vet ikke diameter på propellen, men et sted mellom 45 og 57 cm. vanskelig og måle fysisk under vann, og jeg finner ikke noe lesbar info på propellen. Båtbyggeren som i 1999 restaurerte skroget og valgte propell har ikke lengre dataene på skruen.

Det aner meg at diameter på propell er for stor i forhold til ny motor og girutveksling.

 

Forslag?

 

og med det samme, formel for utregning av skrogfart, noen som har den?

Link to post
Share on other sites

Sriv Propcalc i søkerfeltet for Google så har du et enkelt propellberegnings program som også angir fart - tilnærmet tenker jeg.DEt er mulig jeg kan skaffe en flott Mitchigan propell - brukt 20 x 16-boring 35 mm men med reduksjonshylse for 30 mm.Boring 1 : 10

Hilsen Gutek

Link to post
Share on other sites

La inn dine data i et bergningsprogram.... om det som slår meg her at gear reduksjonen din er noe utenfor det som er anbefalt... Ved å øke reduskjonen til 3 eller mere så vil propellen bli mere effktiv.... Det betyr enkelt slik som jeg kan se at det kan bli vansklig å komme seg unna her med å endre propellen..

 

Uansett hva jeg gjør med diameteren så vil propellen ikke bli effektiv i følge beregningen... og dette er vel i samsvar med hva du selv opplever med tanke på kavitasjon

 

RESULTS

DISPLACEMENT HULL

Hull Speed: 7.3 kts.

Power Required: 52.4 shp.

 

MAX PERFORMANCE

Available Power: 48.5 SAE hp ( 36.2 kW) @ 2800 RPM

Max Speed: 7.1 kts

Fuel: 3 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 18 SAE hp ( 13.2 kW) @ 2000 RPM

Cruising Speed: 5.1 kts

Fuel: 1 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 20.3 in. Pitch: 12.2 in.

Blades: 3 Cupped: No

 

Increasing the transmission ratio will improve prop efficiency.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jepp, det har jeg grublet litt på. Det skal ikke gå an.Vi tok aldri sjansen på å kjøre gamle motoren på full gass, men sent i fjor høst, da vi hadde bestemt oss for å kjøpe ny motor dro jeg til. Motoren brukte da sansynligvis mere olje en diesel!

Men jeg husker godt at farten kom opp i (for oss) utrolige 8,1 kn og turtallet var 2200rpm.

Må ha vært mye medstrøm...

Link to post
Share on other sites

La inn dine data i et bergningsprogram.... om det som slår meg her at gear reduksjonen din er noe utenfor det som er anbefalt... Ved å øke reduskjonen til 3 eller mere så vil propellen bli mere effktiv.... Det betyr enkelt slik som jeg kan se at det kan bli vansklig å komme seg unna her med å endre propellen..

 

Uansett hva jeg gjør med diameteren så vil propellen ikke bli effektiv i følge beregningen... og dette er vel i samsvar med hva du selv opplever med tanke på kavitasjon

 

Increasing the transmission ratio will improve prop efficiency.

 

Forstår jeg deg rett så vil en propell med mindre dia. og mere stigning en dagens bare føre til at vi pisker mere luft uten å oppnå mer fart?

I så fall hvordan er det å bruke nåværende propell og stigning som gir 7,2kn på maks turtall (2050rpm) og kjøre motoren på 1800rpm som gir en marsjfart på ca 6,4 kn? Blir det for tungt til motoren?

Hvis jeg forstår dreiemomentkurven til motoren rett så har den et maks moment på 160 Nm ved 1550 rpm og ca 155 Nm ved 1800rpm.

Støynivået er i hvertfall behagelig nok på 1800rpm, vi sitter oppå motoren...

Link to post
Share on other sites

I en gammel snekke vi eide på åttitallet byttet vi motor.

Den gamle var en 8-12 Marna, tror turtallet på den motor er 1500 på maks, ingen reduksjon.

Den nye var en 18 hk Yanmar, med 3600 rpm, husker ikke gear forholdet på den motoren.

Den nye motoren ble koplet til det gamle vridbare anlegget med 2 vinger.

På fult på drag så klart motorem å få en rpm på ca 2300, og masse svart røyk.

Når vingene var satt i null ( nøytral ) så klarte ikke motoren å få større rpm enn 2500 til 2600.

Vi rev ut hele akslingen og erstattet den med en ny med fast propell, alle problemer løst, motoren fikk rett turtall ,all svart røyk forsvant.

Kanskje denne lille historein kan hjelpe deg også på rett spor.

 

 

Har redigert et par leifer, det er sikkert flere.

Redigert av Wicma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

og med det samme, formel for utregning av skrogfart, noen som har den?

 

 

 

Formelen for skrogfart for deplasement skrog er: Kvadratroten av skrogets lengde ved vannlinjen i fot X 1,5. Da får du hastigheten i knop.

Eksempel: Er båten 25 fot i vannlinjen vil den normale hastighet på dette skroget være:(kv.rot av 25)= 5 X 1,5 =7,5 Knop.

Skal du ha høyere fart må en ha relativt mye mere motorkraft og drivstoff forbruket øker betraktelig.

Det maksimale du kan få av fart er Kv.roten av skroglengde v/vannlinjen i fot X 2. men da koster det skjorta(både for motor og pengepungen)

Til lykke med beregningene.

Link to post
Share on other sites

Har snakket med propellmannen på Nogva nå, og sendt han et par undervannsbilder av skruen.
Propellen var ikke en Nogva slik vihadde trodd, i såfall kunne vi bare ha skiftet til litt mindre vinger.
Han mente det muligens var en Sabb propell eller West Mekan.

Noen som vet?

Han mente størrelsen og stigning så greit ut, men reagerte på at området rundt propellhylsen var ganske bredt og "flatt". Dette ville gi en dårlig vannstrøm til propellen som igjen sansynligvist førte til at propellen kaviterte.
Synspunkter på dette?

propell_julianna4b.jpg

Et bilde til:

 

dscn7102b.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg tror Sydvesten har rett her, du trenger mer reduksjon for at den propellen skal fungere effektivt. Kan jo virke som at den var for liten også med den forrige motoren dersom den gjorde 8 knop v/2200 omdreininger - altså 800 under anbefalt topp turtall.

 

Vil også bli endel turbulens med den tverre avslutningen foran propellen, sjansen for kavitasjon her vil øke med turtallet på propellen.

Mener å huske at Ingar hadde en artikkel om dette på sin gamle nettside, iotech.no

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Med 50 HK på en 34 fots skøyte på 12 tonn vil farten være meget avhengig av mot og medstraum!

Sånn sett er skøyta undermotorisert og kan godt finne på å gå 7,5-8 i medstraum og kanskje bare 5,5-6 i motstraum.

Nettop derfor ville ikke jeg trekke for store slutninger på dine fartsmålinger i forhold til ditt propellvalg.

Du har heller ingen garanti for at gammelproppellen var den optimale på forrige motor heller!

 

Finn en propell som "driver" best ved belastningen på marsfart (2500omdr). Dette får du beregnet av fagfolk!

Om du får LITT sotrøyk på topp turtall, betyr ikke så mye, da man ikke skal kjøre motoren på full spiker hele tiden! :yesnod:

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg sitter å grubler på det samme som i tråden din fra april....

Samme båtskrog; "dønn" lik propell som deg men 120Hk@3600 og 41 fot lang.... utveksling 3:1

Motoren min har alldri nok motand; og selv med justering så snakker vi 5,5 til 6,5 knop som jeg mener er et stykke under potensialet...

Etter vannet å dømme så kan det se ut som at det er mye kaving der nede...

 

Vurderer å bytte både motor og propell om dagen...

 

Vil ha feks Scania DS14 ( 340Hk@1800 ) eller annen V8 diesel med fint marsjturtall på ca 1500 og høvelig reduksjon / propell...

( det hadde alldri blitt jeg som hadde satt inn den turtallsdieselen som sitter der nå )

 

 

Har du funnet ut noe mere med din ???

 

Gelmte utvekslingen min i går... 3:1

 

img_1082.jpg

 

img_1080.jpg

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/10/10395/img_1063.jpg

Redigert av BjarneBob (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vurderer å bytte både motor og propell om dagen...

 

Vil ha feks Scania DS14 ( 340Hk@1800 ) eller annen V8 diesel med fint marsjturtall på ca 1500 og høvelig reduksjon / propell...

( det hadde alldri blitt jeg som hadde satt inn den turtallsdieselen som sitter der nå )

 

 

Hvorfor V8 og Scania?? :confused:

 

Nei gå heller for en skikkelig motor :wink:

 

V6 Deutz : BF6M1015MC 365 Ahk v 1800 o/min :yesnod: Info her : http://www.mshs.com/pdf/1015.pdf

 

 

Bare et tips,da vi hær snakker litt heftigere saker enn disse hjulvisperne som ellers nevnes her på forumet :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei BjarneBob - kult navn!

Så vidt jeg ser så har du og en propell fra Westmekan i Nordfjordeid. (Westmekan.com). Hvis du skraper bort litt rur hvor bladvingen går inn i kula så vil du sansynligvis finne et bittelite 11 sifret nummer som anngir dataene på propellen. i mitt tilfelle står det 120H 550 413 40. Det betyr så modell 120 høyregående, 550 mm dia, 413 mm i konstruksjonstigning og et bladareal på 40%.

Er for tiden i dialog med Westmekan, men vi har utsatt propellbytte til etter ferien.

Det mest optimale for oss blir en dia på 500mm 375 i konstruksjonstigning og 40% bladareal. Du trenger ikke bytte propell, du kan skifte vinger.

Vil anbefale deg og stille på mere stigning på proppen din i første omgang, du har jo hk i fleng med den motoren som sitter i.

Rip inn et merke som går over kula og vingen, still på ca 2-3 mm mere stigning. 3mm forskjell utgjore ca 350 rpm i forskjell hos oss.

mvh

Geir Otto

https://baatplassen.no/bildearkiv/5/5374/mere_propell2.jpg

Link to post
Share on other sites

Etter vannet å dømme så kan det se ut som at det er mye kaving der nede...

 

Ikke rart det blir 'kaving' der - syns avslutningen på stilken virket veldig tverr og grov.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for den infoen ! Skal sjekke det med inskripsjonen ved neste anledning. Veldig bra. Flott om du har rett og jeg eventuelt kan bytte vingene på den.

Jeg stilte den opp for 2 år siden; eneste resultat var at hekkvannet bare kom høyere. Jeg tror fortsatt på teorien om større diameter og lavere omdreining.

--

Hadde foresten en Scania V8 i kikkerten hos Nogva Svolvær; tok kontakt og hadde såvidt en liten dialog om den; det neste jeg hører fra fyren er at den er solgt; uten at han gadd å spørre til tross for at jeg sa at jeg var veldig interresert i denne... Ble noe snurt da:(

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...