tom-ass Startet 16.April.2007 Del på Facebook Startet 16.April.2007 Hei godtfolk! ;) Jeg har denne typen i min nyinnkjøpte båt Men kun med 1 batteri montert (enda) Da bryteren står på 1 virker alt, Når den står på 2, virker alt untatt starteren, når den står på begge virker alt, når den står på av virker alt untatt starteren! Er det riktig??? Eller er det feil fordi jeg kun har ett batteri påkoblet? Eller er bryteren defekt? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Espen C Svart 16.April.2007 Del på Facebook Svart 16.April.2007 Ps.glemte å si at slik skal det ikke være! de har nok koblet feil Du kobler startbatteri 1 til 1 på bryteren forbruksbatteri 2 til 2 på bryteren kobler så både forbruk og dynamoen til den som det står dynamo inn på, nå kan du velge posisjon 1 når du starter opp da henter den strøm fra startbatteriet, så velger du 2 når du har lagt til da bruker du strøm i fra forbruksbatteriet og slipper å tømme startbatteriet. Du må også koble minus til minus på batteriene dine Sitér dette innlegget Link to post
Silje4 Svart 17.April.2007 Del på Facebook Svart 17.April.2007 Batterivelgeren er det rette, og enkle, utstyret for å gi maks lading til alle batteriene, husk bare at "BOTH" er for at dynamoen ikkje skal miste "lasta" og derfor slår du alltid fra 1 til 2 og omvendt, via" BOTH." "OFF" må ikkje brukes når motor går, da kan diodene i dynamoen ryke. Eg kobla ampermeter med "shunt" inn i ladekretsen mellom dynamo og batt.velger, da kan du se hvilket batteri som trekker mest strøm, og la det få først. Batterier har ikkje godt av å bli lada parallelt, f.eks. via both posisjon i lengre tid, da ingen er like og dei vil "Sloss innbyrdes om maten!" Lykke til! Bruk tegningen i forrige innlegg. Sitér dette innlegget Link to post
nab Svart 17.April.2007 Del på Facebook Svart 17.April.2007 Batterier har ikkje godt av å bli lada parallelt, f.eks. via both posisjon i lengre tid, da ingen er like og dei vil "Sloss innbyrdes om maten!" Hva er problemet med å lade parallelt? Det som er mest "sultent" vil "spise" mest inntil begge er "mette". Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 17.April.2007 Del på Facebook Svart 17.April.2007 Eg kobla ampermeter med "shunt" inn i ladekretsen mellom dynamo og batt.velger, da kan du se hvilket batteri som trekker mest strøm, og la det få først.Batterier har ikkje godt av å bli lada parallelt, f.eks. via both posisjon i lengre tid, da ingen er like og dei vil "Sloss innbyrdes om maten!" Dersom du har normalt god lading (helst 14,4 volt) så spiller ikke dette noen rolle, da spenningen på batteriene uansett er lavere enn ladespenningen. Det er ved forbruk uten lading (altså motorgang) du ikke bør ha bryteren på "both". mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 17.April.2007 Del på Facebook Svart 17.April.2007 (redigert) kanskje ikke sånnderrane veldig "bright" men her finner du en del skjemaer mht batterivelger og kobling + + + + ........ http://www.boatfix.com/how/Ele2.html Redigert 17.April.2007 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 17.April.2007 Del på Facebook Svart 17.April.2007 Batterivelgeren er det rette, og enkle, utstyret for å gi maks lading til alle batterieneDette er mildt sagt omdiskutert.Etter min mening er en slik manuell velger den dårligste løsning man kan velge. Batterier har ikkje godt av å bli lada parallelt, f.eks. via both posisjon i lengre tid, da ingen er like og dei vil "Sloss innbyrdes om maten!"Med respekt å melde, dette er en myte som ikke har rot i virkeligheten. Opp- og utladning av batterier i parallell er problemfritt.Står mer om batterier i parallell her. (Vi har også en egen mytetråd). Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 17.April.2007 Del på Facebook Svart 17.April.2007 (redigert) Fikk med en batterivender som vist her da jeg kjøpte båt. Har pr idag kun ett batteri, men har planer om å sette inn ett ekstra og vil da benytte denne venderen. Da er det vel slik at batteri 1 (startbatteri) skal gå til 1 på venderen. Batteri 2 (forbruksbatteri) til 2 på venderen. Og så skal plusskabel fra dynamo/motor til felles (common). Minuskabel til minus på begge batteriene. Skal så kabelen som går til startbryteren gå til felles? Og hva med de to små skrukontaktene som er vist på bildet, hva er det? Om det skal kobles til et voltmeter til dette, kan den også kobles til felles og så via bryteren switche mellom 1 og 2 for å sjekke batteritilstand. (Oooops - det ble store bilder..) Redigert 17.April.2007 av roesok (see edit history) Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Belgarath Svart 17.April.2007 Del på Facebook Svart 17.April.2007 De små er for å koble vekk magnetfeltet i ankeret ved "off"-stilling. For å unngå at du kortslutter generatoren. Instruksjoner her Sitér dette innlegget MVH Ole B ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- '78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut Link to post
roesok Svart 17.April.2007 Del på Facebook Svart 17.April.2007 De små er for å koble vekk magnetfeltet i ankeret ved "off"-stilling. For å unngå at du kortslutter generatoren. Instruksjoner her Er litt usikker hva dette med magnetfelt i ankeret innebærer, er det noe å bry seg om..? Og hva med kobling til startbryter og voltmeter, skal det gjøres slik jeg skisserte? Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Espen C Svart 17.April.2007 Del på Facebook Svart 17.April.2007 Er litt usikker hva dette med magnetfelt i ankeret innebærer, er det noe å bry seg om..? Og hva med kobling til startbryter og voltmeter, skal det gjøres slik jeg skisserte? Ja koble alt av strøm\forbruk til dynamo inn på bryteren, voltmeteret har jeg koblet rett på batteriene slik at jeg kan bytte mellom batteriene mens motoren går for å slippe å vri på batterivenderen mens motoren er i gang. Sitér dette innlegget Link to post
Tommy R Svart 17.April.2007 Del på Facebook Svart 17.April.2007 Vitsen med both er vel att ein skal kunne lade begge/ alle. ? Og eventuelt starte vist alle er litt dårlige Sitér dette innlegget Link to post
Straycats80 Svart 26.April.2007 Del på Facebook Svart 26.April.2007 Driver å monterer inn 3 batterier i min med sist viste bryter, hvordan blir det da å koble:confused: Takknemenligfor all hjelp Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 26.April.2007 Del på Facebook Svart 26.April.2007 Da må du koble to av batteriene i parallel Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.