Jump to content

Hvordan virker batterivelger/hovedstrømsbryter


tom-ass

Recommended Posts

Hei godtfolk! ;)

 

Jeg har denne typen i min nyinnkjøpte båt

fhs-203125.jpg

 

Men kun med 1 batteri montert (enda)

 

Da bryteren står på 1 virker alt,

Når den står på 2, virker alt untatt starteren,

når den står på begge virker alt,

når den står på av virker alt untatt starteren!

 

Er det riktig???

Eller er det feil fordi jeg kun har ett batteri påkoblet?

 

Eller er bryteren defekt?

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Ps.glemte å si at slik skal det ikke være! de har nok koblet feil :wink:

 

Du kobler startbatteri 1 til 1 på bryteren forbruksbatteri 2 til 2 på bryteren kobler så både forbruk og dynamoen til den som det står dynamo inn på, nå kan du velge posisjon 1 når du starter opp da henter den strøm fra startbatteriet, så velger du 2 når du har lagt til da bruker du strøm i fra forbruksbatteriet og slipper å tømme startbatteriet.

Du må også koble minus til minus på batteriene dine :smiley:

image001.gif

Link to post
Share on other sites

Batterivelgeren er det rette, og enkle, utstyret for å gi maks lading til alle batteriene, husk bare at "BOTH" er for at dynamoen ikkje skal miste "lasta" og derfor slår du alltid fra 1 til 2 og omvendt, via" BOTH." "OFF" må ikkje brukes når motor går, da kan diodene i dynamoen ryke.

Eg kobla ampermeter med "shunt" inn i ladekretsen mellom dynamo og batt.velger, da kan du se hvilket batteri som trekker mest strøm, og la det få først.

Batterier har ikkje godt av å bli lada parallelt, f.eks. via both posisjon i lengre tid, da ingen er like og dei vil "Sloss innbyrdes om maten!"

 

Lykke til! Bruk tegningen i forrige innlegg.

Link to post
Share on other sites

Eg kobla ampermeter med "shunt" inn i ladekretsen mellom dynamo og batt.velger, da kan du se hvilket batteri som trekker mest strøm, og la det få først.

Batterier har ikkje godt av å bli lada parallelt, f.eks. via both posisjon i lengre tid, da ingen er like og dei vil "Sloss innbyrdes om maten!"

 

Dersom du har normalt god lading (helst 14,4 volt) så spiller ikke dette noen rolle, da spenningen på batteriene uansett er lavere enn ladespenningen. Det er ved forbruk uten lading (altså motorgang) du ikke bør ha bryteren på "both".

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Batterivelgeren er det rette, og enkle, utstyret for å gi maks lading til alle batteriene
Dette er mildt sagt omdiskutert.

Etter min mening er en slik manuell velger den dårligste løsning man kan velge.

 

Batterier har ikkje godt av å bli lada parallelt, f.eks. via both posisjon i lengre tid, da ingen er like og dei vil "Sloss innbyrdes om maten!"
Med respekt å melde, dette er en myte som ikke har rot i virkeligheten. Opp- og utladning av batterier i parallell er problemfritt.

Står mer om batterier i parallell her.

 

(Vi har også en egen mytetråd). :smiley:

Link to post
Share on other sites

dsc_0005.jpgdsc_0006.jpg

 

 

Fikk med en batterivender som vist her da jeg kjøpte båt. Har pr idag kun ett batteri, men har planer om å sette inn ett ekstra og vil da benytte denne venderen. Da er det vel slik at batteri 1 (startbatteri) skal gå til 1 på venderen. Batteri 2 (forbruksbatteri) til 2 på venderen. Og så skal plusskabel fra dynamo/motor til felles (common). Minuskabel til minus på begge batteriene. Skal så kabelen som går til startbryteren gå til felles? Og hva med de to små skrukontaktene som er vist på bildet, hva er det? Om det skal kobles til et voltmeter til dette, kan den også kobles til felles og så via bryteren switche mellom 1 og 2 for å sjekke batteritilstand.

 

(Oooops - det ble store bilder..)

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

De små er for å koble vekk magnetfeltet i ankeret ved "off"-stilling. For å unngå at du kortslutter generatoren.

 

Instruksjoner her

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

De små er for å koble vekk magnetfeltet i ankeret ved "off"-stilling. For å unngå at du kortslutter generatoren.

 

Instruksjoner her

Er litt usikker hva dette med magnetfelt i ankeret innebærer, er det noe å bry seg om..? Og hva med kobling til startbryter og voltmeter, skal det gjøres slik jeg skisserte?

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Er litt usikker hva dette med magnetfelt i ankeret innebærer, er det noe å bry seg om..? Og hva med kobling til startbryter og voltmeter, skal det gjøres slik jeg skisserte?

 

Ja koble alt av strøm\forbruk til dynamo inn på bryteren,

voltmeteret har jeg koblet rett på batteriene slik at jeg kan bytte mellom batteriene mens motoren går for å slippe å vri på batterivenderen mens motoren er i gang.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...