Jump to content

Vestlandet, tips til reiserute


BEG

Recommended Posts

Hjørundfjorden på Sunnmøre må også veurderast sterkt. Både Øye, Trandal og Sæbø er spanande stopp. Frå Hjørundfjorden og vidare sørover er det fint å gå til Ørsta, deretter til Ulsteinvik eller Fosnavågen. Siste stopp før Stadt er gjerne Sandshavn eller Kvamsøya. Er personleg glad i Kvamsøya. Nærmast Stadt, stilt og roleg, lite folk og båtar vanlegvis, bra hamn. Mykje krabbe rett utanfor hamna dersom de har med teiner!!!

Link to post
Share on other sites

Dersom bølger på 0,5 meter er å rekna som grov sjø, kan det henda du vil få litt problem her vest... :smiley:

 

Etter at du har vore innom Geiranger, reknar eg med du er ferdig med (og lei av... :wink:) lange fjordar. Hald deg då i ytre og midtre strok. Du har fått mange gode råd. Sjøv vil eg foreslå Bulandet (i ytre Sunnfjord) og Solund (i ytre Sogn). Vidare sørover må du få med både Sunnhordland og Ryfylke. Sjå etter tips i denne tråden, Redningselskapets gule og DNL.

 

Fleire har nemnt Godøysund og Røyksundkanalen. Dette er nydelege plassar, men tilrettelegginga for båtfolk har etter mi vurdering vore dårleg dei siste åra. Er det nokon som veit om det er noko betring på gang i år?

Link to post
Share on other sites

Lenger oppe var det spørsmål om Sognefjorden vs. Hardangerfjorden, jeg kan ikke se at noen har svart på det. Begge fjordene er lange (Sognefjorden lengst). Vi gikk Sognefjorden til Sogndal i forbindelse med fottbalcup for noen år siden. Vår konklusjon er at det var greit nok, men ikke noe vi repeterer. Turen inn til Gudvangen var fantastisk, men transportetappen fra Sognesjøen og inn tok mer tid enn det vi ville brukt hvis vi ikke likevel hadde ærend. Noen havner, ikke mange.

 

Hardangerfjorden har vi gått mange ganger, hovedsakelig pga tilknytning til Norheimsund/ Øystese. Relativt lang transportetappe. Flere har nevnt Rosendal som et must, jeg er enig i at man da bør ha båten i Uskedalen. Lenger inne i fjorden er Mauranger verdt å få med, neste sted innover med skikkelig havn er da Norheimsund, og dit er det et stykke. Vi har også ligget i Jondal, men det er noe mer krevende i forhold til vær.

 

Det ser ut til at dette er en "engangstur", og da ville jeg nok brukt meste tiden nord for Stadt, en retur til mer sørlige egner på Vestlandet er jo ingen umulighet med den båten!

Laholm

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Løfter denne tråden igjen. Til helgen er det avgang fra Sunndalsøra. Har forstått det slik at mange anbefaler å bruke mesteparten av tiden nord for Stadt. Tar gjerne imot flere tips om steder der, men også lenger syd.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Har forstått det slik at mange anbefaler å bruke mesteparten av tiden nord for Stadt.

 

Anbefales absolutt. En liste over hva du bør få med deg blir lang. Øy partiet nord for Stadt og fjordarmene fra Ålesund :smiley:

 

Du skal jo også rundt Stadt og må belage deg på vind og sjø. Muligens vente før runding. Gå ikke for tett opptil land.

 

Noen svenske ungdommer hadde planer om å dra båten over Stadtlandet :smiley: - glemte vist at tiden var år 2007.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Husk å gå midt i fjorden innover mot Geiranger. Der forekommer steinsprang og en tysk kajakk padler ble drept i forfjor tror jeg det var. Mye båt i Brosundet(Ålesund) for tiden. Må ligge longside. Hvis du vil kan du gå til Lille Kalvøy som er ca 10 min gange inn Ellingsøyfjorden. Der ligger vi som regel med hekken inn og det er billigere strøm (25kr pr.døgn) Kan bli ganske fullt i helgene der også.

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Ser at flere anbefaler Rosendal, men da med båten i Uskedalen. Dersom det er greit vær er det ikke noe problem å ligge i Rosendal på denne tiden.

 

Dårlige forhold å ligge i Rosendal, hvis det ikke er forbedret de siste åra da.....

Uskedalen derimot fortjener skryt... :yesnod:

Har konvertert, Bavaria 39 cruiser.

Link to post
Share on other sites

Vel her var det ikke mange som sier noe om Ryfylke....

 

Som Stavangergutt, så må jeg si at store deler av Ryfylke kan anbefales uansett... Ikke kryss Boknafjorden direkte mot Stavanger, men hold til babord og trekk deg ned mot Sjernarøy og tre deg inn i lagunen på Talgje... inne med Skadefluneset. Børje gir også god lun havn, samt en tur på innsiden av Ombo over Jelsafjorden og inn til Økstra.

Mot Stavanger går du på innsiden av Randøy, mot Byre og Buøy ... tror at du fremdeles kan komme igjennom der. Stryk landet langs Fogn og gå gjennom Rossøysundet. Trekk igjen mot Babord, og sikt mot Lysefjorden og gå under Prekestolen, for så og sette kursen mot Stavanger.

 

Denne turen vil gi deg et lite intrykk av hva Ryfylke tilbyr og kan gi deg en god, rolig slutt på en kjempetur.

 

God Reise...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Har forstått det slik at mange anbefaler å bruke mesteparten av tiden nord for Stadt.

 

Var det ikkje Vestlandet du ville oppleva, då? :wink:

 

Det "verkelege" Vestlandet finn du syd om Stad. Ryfylke, Sunnhordland og ytre delar av Sogn og Fjordane er flott. At du også legg turen innom hovudstaden Bergen, reknar eg som sjølvsagt... :flag:

Link to post
Share on other sites

Dårlige forhold å ligge i Rosendal, hvis det ikke er forbedret de siste åra da.....

Uskedalen derimot fortjener skryt... :yesnod:

 

Nei det er nok ikke forbedret mye de siste årene, men som en avstikker innom for å se seg litt om/besøke baroniet fungerer det greit. Dersom man vil ligge flere dager er det nok bedre å ligge i Uskedal, man kan jo evnt ta båten på en liten dagstur til rosendal.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...