Jump to content

Vestlandet, tips til reiserute


BEG

Recommended Posts

Nybåten skal kjøres fra Sundalsøra til Oslo i forbindelse med 3 ukers sommerferie i juli. Satser på drøye 2 uker på strekningen ned til Stavanger og resten hjem som en transportetappe.

 

Vestlandet blir forhåpentligvis en fantastisk opplevelse for en østlending som kun har erfaring fra sørlandet og svenskekysten. Ser for meg at den kan bli optimal, om noen av Båtplassens medlemmer kunne komme med tips på steder som "må" besøkes og oppleves. Og, gjerne generelle gode råd for oss som synes 0,5 meter bølger er grov sjø :eek:

 

Noen som vil være med på å "planlegge" århundrets ferie??

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt.

Sunndalsøra til Stavanger.....her er det mye flott kyst og oppleve men og begynne og remse opp hva du MÅ se det er ikke enkelt.

Du har jo bare 2 uker på Deg og været bestemmer det meste på så lang seiling.

Boka til redningselskapet har mange fine plasser Du når ikke over alt på 2 uker.

Link to post
Share on other sites

Mange ser seg blind på Bømlo og Fitjar og glemmer hele den fine Sunnhordalandsregionen. Når du kommer sør for Bergen ville jeg derfor vurdert en runde med Lysøyen i Os, Godøysund i Tysnes, Lukksundet ned mot Sunnhordaland, besøk i Rosendal (legg båten i Uskedalen) og besøk på noen av de fine øyene i området (Romsa + et par andre). Etter en slik runde på et par dager har du et godt utgangspunkt for transportetappe ned mot Haugesund.

Link to post
Share on other sites

Bømlalandet er flott med sine kanaler og 1000 øyer, men det er som sebaldus skriver mye annet flott på veien nedover. Hvis du først er innom Rosendal, så kan du også ta turen innom Norheimsund. Der ligger fartøyvernsenteret (side omside med djupevåg trebåtbyggeri) med sine mange aktiviteter (Kjekt for barn også) og båter under restaurering. Her er også en fin spasertur-rute bakom en foss.

 

Videre nedover så er det en fin gjestehavn på Husnes. Anbefales.

 

På Bømlo har du blant annet kuleseidkanalen og Røyksundkanalen (hvis du ikke stikker for dypt). Deretter kommer Espevær som absolutt er et must i mine øyne. Nydelig plass og du kan ta spaserturen bortom "ufo-ringen" Et fenomen som dukket uforklarlig opp i løpet av en natt og fortsatt gror ikke gresset der :crazy: Fin tur!

 

Utafor Haugesund har du Røvær og Utsira (Øyer i havet), men en overnatting i Smedasundet i Haugesund (midt i byen)kan også være greit. Hvis du ikke går utom øyene som nevnt, så går du innaskjærs gjennom Karmsundet. Fin tur det også.

 

Nå kommer du ut i Boknafjorden og her er flere alternativ å gå innom. Har du god tid igjen så er der mange flott plasser, hvis du ikke har så mye tid igjen så kan du ta en overnatting på Kvitsøy. Den ligger nesten langs veien :wink:

 

Noen av disse plassene tror jeg er nevnt i havnedatabasen her så du kan gå inn å lese mer om de enkelte plassene.

 

Fortsatt er det mye jeg ikke har nevnt, men du får sikkert flere innspill.

Link to post
Share on other sites

Kristiansund er en koselig by med fin gjestehavn.

I leia på Møre og Romsdalskysten vil du jo få Håholmen på starten av Hustadvika ( gå forøvrig indre lei Svartoksleia / Stopleleia, trang men godt merket og spennende å gå ). Deretter Bud når du er ferdig med Hustadvika, hvor en guidet tur på kystfortet Ergan er obligatorisk.

Deretter rett over sundet til Bjørnsund, et unikt sted, fraflyttet fiskevær, men sommersted hvor husene og bebyggelsen holdes i topp stand og hvor de superpatriotiske bjørnsundingene holder til hele sommeren.

 

Videre kan jo turen legges inn fjorden til Molde, med flott gjestehavn, alternativt fortsette i ytre strøk og ta med Ona før turen går sørover mot "Åleby" med nydelig havn midt i sentrum.

Strekningen Ålesund - Florø har stort sett vært transittetapper for min del, men det finnes sikkert masse perler på den strekningen også og videre sørover.

Nord for Florø ligger jo Kalvåg som mange snakker godt om og videre ligger både Askvoll og Eivindvik i leia videre sørover.

Link to post
Share on other sites

Nord for Florø ligger jo Kalvåg som mange snakker godt om og videre ligger både Askvoll og Eivindvik i leia videre sørover.

 

Kaster meg innpå her med et spørsmål...

 

Hvor går leia (les; - hvor er den mest behagelige ruta) mellom Florø og Bergen når det blåser vel mye ved Fedje?

Link to post
Share on other sites

Kristiansund er en koselig by med fin gjestehavn.

I leia på Møre og Romsdalskysten vil du jo få Håholmen på starten av Hustadvika ( gå forøvrig indre lei Svartoksleia / Stopleleia, trang men godt merket og spennende å gå ). Deretter Bud når du er ferdig med Hustadvika, hvor en guidet tur på kystfortet Ergan er obligatorisk.

Deretter rett over sundet til Bjørnsund, et unikt sted, fraflyttet fiskevær, men sommersted hvor husene og bebyggelsen holdes i topp stand og hvor de superpatriotiske bjørnsundingene holder til hele sommeren.

 

Videre kan jo turen legges inn fjorden til Molde, med flott gjestehavn, alternativt fortsette i ytre strøk og ta med Ona før turen går sørover mot "Åleby" med nydelig havn midt i sentrum.

Strekningen Ålesund - Florø har stort sett vært transittetapper for min del, men det finnes sikkert masse perler på den strekningen også og videre sørover.

Nord for Florø ligger jo Kalvåg som mange snakker godt om og videre ligger både Askvoll og Eivindvik i leia videre sørover.

Fosnavåg er et godt utgangspunkt for Stadt etter Eivindvik så er det og gå ned ved Mjømna in i Fensfjorden under Fonnes brua og videre for Alverstraumen for så å sette ETA Bergen :sailing:

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt, hvilken båt ble det?

 

Har feriert en del i dette området med båt, dette er mine anbefalinger:

Kristiandsund og Grip (uten for leia har ikke vert der med båt), Molde (litt utenom leia) Ålesund, Hjørundfjorden (litt utenom leia), Ikornes (litt uten for leia, kjekt for barn) Silda, Selje, Rugsund, Kalvåg, Florø, Askvoll, Hardbakke, Bergen, Husnes, Borgundøy, Røyksundkanalen (om en har med barn) Espevær, Hugesund, Skudeneshavn og Stavanger (låg sist ved oljemuset, der det var en god og ny gjestehavn) Dette er plasser som vi har vert og var godt fornøy med :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt, hvilken båt ble det?

 

Jeg har i dag en 2001 model Barracuda Olympic 1100. Og, nybåten blir en 2005 modell Barracuda Olympic 1125 (samme båt, men litt annen badeplattform). Så, jeg kan med troverdighet hevde at jeg kan anbefale båttypen, når den legges ut for salg innen noen få dager. :yesnod:

 

Takker ellers for innspill om plasser å besøke, tar gjerne imot flere. Har bestemt oss for at vi kjører inn Geirangerfjorden og Ålesund + Fosnavåg er også med på planen. Noen som har meninger om Sognefjorden og Hardangerfjorden?

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med fin båt.

 

Du får deg nok en utrolig fin tur nedover kysten hvis været er på din side, vi har også planlagt tur nedover til Bergen i juli sammen med en del andre båter fra Eide, Midsund og du er hjertelig velkommen til å bli med oss nedover eller deler av turen :smiley:

 

Vi har bestemt at turen starter fra Eide (ikke langt unna Sunndalsøra/Hustavika) fredag 6 juli i kveldingen eller lørdag morgen, litt værforbehold da vi skal over Hustavika.Første stopp er planlagt å legges til Finnøy gjestehavn der vi treffer de som er fra sørsiden av Hustavika.

 

Turen er ikke planlagt i detaljer ennå men går da videre til Ålesund,Fosnavåg for videre over Stat.Vi kommer til å ta korte etapper ca 3 - 4 timer gange.

 

Vi som skal gå i lag skal treffes i mai for mer detaljert planlegging, men det blir lagt opp til at vi går sammen til vi er kommet over Stat (Måløy) for da og utforske sammen eller hver for oss området Florø - Bergen.

 

EIK

Redigert av EIK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vil og slenge meg på med anbefallinger om plasser å stoppe på. Først vil eg anbefalle eit stopp på Bud med eit godt fiskemåltid på resturangen ved kaia. dernest vil eg anbefalle stopp på Ona og gjerne overnatting på Finnøy. Dette området er mye plaga med tåke på sommeren men kansje du er heldig og går klar. Viss det er tåke på kysten er det finvær i fjordane. Ålesund er og eit must. Selje og Silda er og plasser som er verdt eit besøk. Måløy har ei ganske fin gate, Sjøgata heiter Gate1, men havna er litt urolig pga mykje trafikkerande båter og ferje som gir litt bølger. Kalvåg og Florø er verdt eit stopp, og viss været tillet det bør du ta ein tur ut om Værlandet og Bulandet (Norges svar på Venesia) Deretter Hardbakke, Dinja og vider til Bergen. Sør for Bergen har du allerede fått mange fin forslag.

Link to post
Share on other sites

sommerferie_064.jpg

 

Dette var vel å overdrive litt vi en super sommer i fjor :flag:

Hvor er dette bildet tatt fra? Kan det være fra Ona? Mener jeg ser fjellet Skulen i bakgrunnen og helt til venstre fjellet mellom Brattvåg og Vatne, hva nå det heter.

 

Hyllest te hjæmtraktan mine

 

Dæm syng om skjæran heilt sør i landet

om smeigedaga og solgangsbris.

Dæm syng om pilsen dæm legg i vannet.

Dæm syng om sommer på sørlandsk vis

Dæm stanse opp og dæm står og glane

når i fortæl i ska dra nordvest !

For det dæm slett ikkje veit å ane

e ka slags sted som e aller best.

 

Nei, dæm veit ikkje om alle fjella

på andre sida av fjorden vår

og heller ikkje om lyse kvelda

før sola ned bakom Varden går.

Om holman våre som ligg å smile

med lune vika og mange trær.

Og om i sei det, så vil dæm tvile

på det at vi og har fine skjær.

 

Å nei, dem e ikkje særlig lysten

på det å reise fra sør til vest.

Dæm tror så sikkert at Romsdalskysten

e bare kuling og storm og blest.

Det kan så være. Det e slik laga.

Vi veit sørvesten han høre med.

Vi veit han held ut i mange daga.

Men ættepå, du kor fint det e !

 

Det veit dæm ikkje der sør i landet.

Dæm ane ikkje at vi har alt!

Men om dæm kom hit, så fikk dæm sanne

det i i visa mi har fortalt.

I veit kor graset e aller grønnast

I veit kor fisken bit aller best

I veit kor vatnet e aller skjønnast

Jau - uten tvil - e det i nordvest

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Hvor mange dager har du tenkt og bruke i Ryfylke?

 

Det finnes masse flotte plasser som kan nevnes,

 

Inderst (innenfor Jelsa) har du økstrafjorden. liten fjordtarm med flott uthavn som er tilrettelagt!

I stjernarøyene, har du den "blå lagune" noe av det finere som er, dog nesten fredagshull tilstander mitt sommers, tenker da mye båt! men det er ihvertfall alltid en plass og det er ikke en typisk festplass. Egen lagune på holemene hvor ungne kan bade i saltvann som holder fiin temperatur!

Kvitsøy er nevnt. Jeg nevner og Rott om du liker og ligge i for deg selv. dog ikke butikk eller noe, men du ligger tett på Tananger da....

Sør på Bokn har du og en fin bukt med kai som båtfarende kan bruke, litt bart og golt men sommerstid er det en flott plass. Ungene kan bade grill står klar! Så om Bokna fjorden er helt vrang når du kommer ut av karmsundet så har du en mulighet her..

 

Lykke til og kos deg!

Link to post
Share on other sites

Kom i alle fall innom Honeurbryggen for innrullering i CBC-Deks og Hekkbølgeklubben med dertil hørende avnytelse av cigarrer og årgangscognac!!

 

Ellers vil du nyte turen nærmest uansett hvor du stopper underveis. Det er alt for mange artige steder til at du kan få med deg alle på så kort tid ... Jeg ville ha sagt at Fedje og Røyksundkanalem bør være med, og kanskje Husnes. I alle fall, godt tur!!

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Om været tillater er Røyksundkanalen og Kuleseidkanalen på Bømlo og Espevær verdt å ta med seg. Røyksundkanalen er grunn og bør gjerne rekognoseres med lettbåten fra Skogbu til broen først men normale motorbåter går greit gjennom.

 

Bekkjarvik (Selbjørn) og vestover til Brandasund (rimelig diesel). Videre med værforbehold sørover på østsiden av Goddo og sørvestover i sikk-sakk mellom holmene (leden er godt merket) til Espevær. Vestsiden av Bømlo har ikke så mange holmer å gjemme seg bak så England er for det meste eneste ly for sjøen :lol: Hvis været tillater så er det vel verdt å ta en av disse to alternativene.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med nybåten og velkommen i klubben :flag:

 

Vel, i klubben har jeg vært i 3 år. Jeg kan vel smykke meg med tittelen REDER. Jeg vel antakeligvis den eneste i Norge som har 2 stk. Barracuda Olympic. :cool:

 

Ellers takker jeg for alle gode innspill. Og takk til EIK for invitasjon om å delta i "konvoien". Vi reiser uka før, men ser vel ikke bort fra at dere tar oss igjen. Skulle vært hyggelig å møtes.

 

Og til Skipper Worse; En liten cognac på CBC dekket lyder forlokkende. Håper Honeurbryggen er skjermet mot generell adkomst. Det er et stigende problem med at gud og enhvermann kan gå fritt omkring i områder som er dedikert den fornemme rase.

 

Og, enda flere tips mottas gjerne. (fikk ingen innspill om avstikker til Geiranger)

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...