Jump to content

VHF - hva skal man velge.....


Gizmo

Recommended Posts

Jeg kjøpte meg "ny" båt i høst, men denne hadde alså ikke VHF montert. Hentet den på Østlandet, og mitt intrykk er at man på de trakter stoler mer på mobiltelefonen.....

Men jeg ferdes hovesakelig på Nordlandskysten, og der er det ingen selvfølge med dekning på mobiltelefonen overalt. Dessuten synes jeg det ligger en ekstra sikkerhet i å ha VHF ombord.

Nå synes imidlertid VHF radioene å være i et slagts "generasjonsskifte" -  DSC og GMDSS begynner å bli vanlig på de dyre modellene, men jeg forstår det slik at dette er framtiden.

Men så langt har jeg bare funnet en VHF med GMDSS/DSC til en pris som jeg synes er fornuftig, nemmlig NASA SX 35 DSC. Denne leveres av www.Seatronic.no  -  til 3450,-

Her ligger også link til utførlig forklaring av hva som ligger i begrepene GMDSS/DSC, for de som ikke har satt seg inn i dette enda.

Er det flere som funderer over dette, og er det noen som har erfaringer ift NASA som merke, kvalitet på produktene osv...  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Sorry, hvis jeg såret noen i følelsene sine med min bemerkning. Den var ikke flåsete ment, men jeg har så ofte fått kommentaren, "hva skal jeg med VHF - vi har jo dekning på mobilen hvor enn vi drar"

Dette og lignende utsagn har "rystet" meg litt i mitt sarte sinn..  -  men det var alså ikke flåsete ment, mine intensjoner med innlegget er seriøst ment. Så jeg beklager så meget..

Link to post
Share on other sites

Bare en liten saksopplysning.  Fra og med 1 juli 2005 slutter kystradiotasjonene med konvensjonell lyttevakt på VHF nødkanal 16. Fra da av skal i følge SOLAS-konvensjoneng all nødtrafikk underlegges GSMDSS-systemet (Global Maritime Distress and Safety System).  For trygghetens skyld må du da ha VHF med DSC.  Trøsten kan være at mange av de nyere apparatene kan utvides til dette systemet for en rimeligere pris enn å kjøpe nytt apparat.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Dette er et verdensomspennede digitalt landbase-basert kommunikasjonssystem (altså ikke satellitt).  Foruten automatisk nødoppkall, får man et eget maritimt mobilnr, hvor du kan ringe direkte fra båt til hvilken som helst annen VHF med MMSI-nummer eller til et vanlig telefonummer.  Siden det er digital signalering, kan ikke samatalen avlyttes.  Systemet vil også etterhvert bygges ut med e-post.  Man kan selvsagt fortsatt bruke VHFen til vanlig oppkall mellom stasjoner.

 

Maritim radio kan i grunnen forklare alt dette bedre enn meg.  Du vil finne mye info her http://www.maritimradio.no/

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Det maritime nød- og sikkerhetssystemet GMDSS

(Global Maritime Distress and Safety System)

I 1992 startet implementeringen av GMDSS, og ble gradvis innført fram mot 1999 for samtlige konvensjonskip og passasjerskip i internasjonal fart. Fram mot 2007 skal samtlige radiopliktige skip i innenriks og internasjonal fart oppgraderes for å tilfredsstille kravene for GMDSS. I Norge gjelder det i første omgang fiske- og fangstfartøy, innenriks ferger og hurtiggående passasjerfartøy.

 

Systemet bygger på kommunikasjon via jordbasert radio og satellitt. Kystradiostasjonene tar seg av den jordbaserte radiodelen hvor blant annet DSC (Digital Selectiv Call) og NAVTEX  er to viktige elementer. På NAVTEX blir alle sikkerhetsmeldinger slik som navigasjon- og  meteorologiske varsler samt søk- og redningsmeldinger formidlet skriftlig til skipsfarten.

 

Historisk sett har skip som ikke er radiopliktige (for eksempel fritidsfartøy) og som vil benytte seg av det samme sikkerhetssystemet som gjelder for radiopliktige fartøy, alltid skaffet seg utstyr som tilfredsstiller gjeldende  krav. Etter som kravet om den manuelle lytteplikten på K-16 allerede er redusert og gradvis vil bli ytterligere redusert fram mot 1. februar 2005, er det absolutt å anbefale at fritidsflåten anskaffer seg VHF med DSC, og gjerne også NAVTEX mottaker. Ved hjelp av nevnte utstyr vil et varsel om hjelp alltid bli registrert.

 

Det er derfor å anbefale at båteierne har dette i tankene når de skal anskaffe seg nytt, eller skifte ut eksisterende kommunikasjonsutstyr om bord i sin fritidsbåt. Investering i VHF med DSC og NAVTEX er fremtidsrettet og er en rimelig forsikring med tanke på at verdien av VHF uten DSC gradvis vil bli redusert, da man forventer at påbudt vakthold på VHF k-16 faller bort for radiopliktige fartøy etter 1. februar 2005.

 

Automatisk Maritim VHF

VHF med DSC kan også brukes for automatisk oppkobling av telefonsamtale til samtlige fast- og mobilabonnenter til en rimeligere takst enn manuelt oppsatt samtale. Denne mulighet vi bli implementert ved alle kystradiostasjoner i Norge i løpet av 2002.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Ser at det nevnes lytteplikt og opphør i 2005. Dette er ikke korrekt! Den skal vurderes i 2005. Jeg siterer et innlegg av Jo Eirik Vee i et innlegg med tittel Feil i artikkel om VHF på "KastLoss" 17/10 2002:

 

Sitat:

Det er lagt ut en artikkel på kastloss.no vedr. en ny VHF fra McMurdo.  

http://www.kastloss.no/apps/pbcs.dll/artik...21002001&Ref=AR

 

I denne sammenheng er det skrevet at lytteplikten på VHF vil opphøre fra 2005. Dette er ikkeriktig.  

Det skal foretas en ny vurdering av IMO i 2005. Og et evt. opphør vil da tidligst kunne bli satt iverk fra 2010-12.  

Har hatt endel henvedelser fra bekymrede VHF eiere etter at artikkelen kom på trykk, men det medfører ikke riktighet det som står om opphør av lytteplikten på kanal 16.

sitat slutt.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Du finner en del om VHF på denne tråden

https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...5742274;start=0

 

Det ser ut til at flere har endt opp med Simrad RD 68 som er en ganske prisgunstig VHF med DSC. En eller to av disse vurderte også Navy. Selv kjøpte jeg Simrad RS 87 siste sesong. Er så langt ikke fornøyd med den. Mye støy på sending som Simrad ikke har klart å fikse. Forøvrig er den bra, men dyr (jeg ønsket en med løst "telefonrør", slik at selve radioen kunne monteres under dekk).

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Det er helt riktig som det skrives at en skal gjøre en ny vurdering i 2005, se forøvrig:

http://www.imo.org/InfoResource/mainframe....doc_id=1989#vhf

Jeg er enig med Poseidon at det ikke er helt klart det som står på våre nettsider og jeg skal legge dette frem for redaktøren av våre nettsider slik at vi kan få presisert dette litt.

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

Dette er et verdensomspennede digitalt landbase-basert kommunikasjonssystem (altså ikke satellitt).  Foruten automatisk nødoppkall, får man et eget maritimt mobilnr, hvor du kan ringe direkte fra båt til hvilken som helst annen VHF med MMSI-nummer eller til et vanlig telefonummer.  Siden det er digital signalering, kan ikke samatalen avlyttes.  Systemet vil også etterhvert bygges ut med e-post.  Man kan selvsagt fortsatt bruke VHFen til vanlig oppkall mellom stasjoner.

 

Maritim radio kan i grunnen forklare alt dette bedre enn meg.  Du vil finne mye info herhttp://www.maritimradio.no/

Bare tilføyer at et MMSI(Maritime Mobile Service Indentity) er litt mere en et valing mobilnr.  MMSI numret er et gobalt GMDSS id nr. Nubret blir bruk som id DSC utstyr for VHF, MFog HF, satelitt nødpeilesendere, samt som id på Imarsatt sattelitt utstyr. En grei sammenligning er at det er det "digitale" kallesignelet for gmdss utstyr.

Ved å bruke en vhf dsc kan man kalle opp digitalt til andre båter med MMSI utstyr kystradio stasjoner, og vanlige tlf nummer via en kyst stasjon. oppkallet fåregår digitalt på kanal 70, og samtalen fåregår på en ordinær vhf kanal, som er åpen, dvs alle kan høre deg his de hører på den kanalen. Etter det jeg husker har alle norske båter med registrert vhf fått tildelt et MMSI nr.  Nruret er 9sifret og begynner med 3 sifret nationalitetskode eller MID (Mariktime Identification Digit) Norge har 257,258, og 259.  en båt har da for eks 258 370 000 Kystradiostasjonene har t nuller forrad mid eks: Tjomme har: 00 257 0100 farsund 00 257 0200.

søk på kallsesignaleditt hos ITU: og du får vite ditt MMSI nr. http://www.itu.int/cgi-bin/htsh/mars/ship_search.sh

NAVTEX er en del av GMDSS, men det er kunn for mottak av MSI (maritime safty information) meldinger. Man kan ikke sende  ut nødmeldinger men navtex. Seriler man kyst nære farvann vil de samme meldingene stort sett komme via vhf også.

Msi meldineger er alt fra: værmeldinger til rednhingsoperasjoner. Om en trenger NAVTEX er optil hver enkelt.

 

E- post på vhf er et eget system og er ikke en del av GMDSS nettverket. men det bruker MMSI numret som id.

 

Når man velger DSC VHF er det vikitig å være klar over at det er forsjellige klasser hvor der et forskellige begrensinger etc. for eks er det ikke alle vhf klasse D som klarer automatisk oppringning til det vanlige telenettet.  er det noen som har mere onfo om klasse indelinger og funksjonalitett ?

Ellers har jeg personling god erfaring med en simrad RS8300. Men modellen er nå utgodt og har ikke mulighet for dsc oppgradering.

Hmm ble vist en lang tilføying/ presisering, og har jeg holt tunga rett nå skal det være riktig   :cheers:

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for "feedback" - Jeg var ikke klar over at dette emnet har vært diskutert såpass inngående tidligere.

Jeg har med stor interesse lest alle inlegg og alle tråder, og føler at jeg har lært mye nytt.

Ser jo også at andre har merket seg NASA SX 35 - synd at ingen som faktisk har kjøpt og fått brukt denne, har vært innpå med førstehånds erfaringer.

Jeg tror faktisk at jeg vil sitte på gjerdet noen måneder til, og følge markedet nøye, da det synes som prisene er på tur "sørover" - ser også ut til at utvalget vil øke, hvilket vel også bidrar til justering av prisnivået...

Jeg er av den oppfatning at skal man ferdes på sjøen, så firer man ikke på sikkerheten. Men, sikkerhet koster også dyrt - og da er det fint med et forum som dette, så får man del i hverandres kunnskaper og erfaringer. Og man gjør lettere de rette valg, og kanskje også sparer noen kroner på kjøpet.

Skulle flere føle at de ønsker å bidra med ytterligere berikelse til dette emne, så håper jeg dere pøser på.

Punktum er ikke nødvendigvis satt......

Link to post
Share on other sites

Hei

Hær var det mange interesange problemstillinger

Har nylig tatt vhf sertifikat og er på utkikk etter vhf. (Hvis jeg ikke skulle vinne en her på båtplassen da  :yesnod:)

Det jeg aldri fikk helt klarhet i på kurset er kravet til kompetanse i forbindelse med DSC

Det virket på meg som om en fulverdig DSC løsning var forbehodt de med høyere radio sertifikat. :cheers:

Kan noen gi meg ett tips her.

Mulig jeg har misforstått fulstendig :lol:

Hilsen en som ønsker seg radio i moblitelefonens rike. Oslofjorden

:lol: :lol: :lol: :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg beklager min gale påstand om kystradiostajonenes opphør på lyttevakten på K-16. Takker for korreksjon fra Lars H. Det er betryggende at vakten vil fortsette kanskje så lenge som til 2010-2012.

 

En annen viktig opplysning vedrørende GMSDSS og DSC systemet er som det sies, at nødmeldinger blir aktivert ved et tastetrykk (rød knapp under et gjenomsiktig deksel som må holdes inne iminst 3 sekunder).  Da blir nødmelding med kallesignal og posisjon sendt ut automatisk.  For posisjonsangivelse oppdateres denne automatisk ved oppkopling til GPS eller posisjonen legges inn manuelt ved jevne mellomrom.  Jeg har selv et Furuno FM-2721 apparat med DSC, koplet opp mot en Chartmaster 7MX.  Dette fungerer helt fint.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Det jeg aldri fikk helt klarhet i på kurset er kravet til kompetanse i forbindelse med DSC

Det virket på meg som om en fulverdig DSC løsning var forbehodt de med høyere radio sertifikat. :sailing:

Kan noen gi meg ett tips her.

Mulig jeg har misforstått fulstendig :smiley:

Så langt jeg vet stilles det ingen spesielle krav til kompetanse ut over (evigvarende) VHF-sertifikat for å kunne kjøpe og betjene VHF m/DSC.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Ser jo også at andre har merket seg NASA SX 35 - synd at ingen som faktisk har kjøpt og fått brukt denne, har vært innpå med førstehånds erfaringer.

Jeg installerte en slik i min båt ifjor. VHFen fungerer fint men den er litt for følsom for støy på 12V linjen. Ekstra filtrering er nødvendig.

Hos meg forstyrret for eksempel kabinlyset som går via en dimmer. Hvis lyset var påslått kunne dette høres under sending.

GPSen fikk VHF til på sprake 1 gang per sekund, samt at VHFen spraket hver gang jeg justerte på flapsene.

Jeg lagde meg et filter, men man får sikkert kjøpt noe tilsvarende beregnet for bilstereo.

 

Man kan ikke ringe direkte til fast-linje-nettet med denne VHFen. Sist jeg sjekket måtte man opp i en dobbelt så dyr VHF for å få denne funksjonen.

 

Ellers er VHFen veldig enkel å betjene og virker robust nok til bruk i fritidsbåt.

 

PS!

Forresten tror jeg ikke det er riktig som det ble påstått lenger oppe at samtalene ikke kan avlyttes ved bruk av DSC oppkall. Det er kun signaleringen som er digital - noe som gjør det vanskeligere for en 3. person å finne ut hvilke kanale man går til for å avvikle trafikken. Men sambandet er åpent som sådan, og lett å avlytte hvis man f. eks. har en scanne funksjon på VHFen.  

:lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en NASA SX35 sist sommer og er så langt godt fornøyd med den. Den bruker 0,2A i standby. Den gamle jeg hadde trakk 1,0A. Til info kan nevnes at den ikke har muligheter for direkte telefonoppringing (hvem har behov for det i disse mobil-tider?). Når man gjør et nornalt DSC oppkall, vil ikke posisjonen sendes. Det vil den nok hvis man trykker på den røde knappen, men det er det nok ikke så lurt å forsøke å teste. Jeg stoler på at det vil virke. Posisjonen synes i alle fall på displayet. Jeg betalte kr. 3450 for min radio, men jeg har sett den avertert rimeligere senere. Jeg synes i alle fall dette er en rimelig pris å betale for den ekstra sikkerheten det innebærer å ha en slik. Jeg skulle ønske at så mange som mulig gikk til anskaffelse av en DSC radio. Da ville vi kanskje etterhvert bli spart for all "oppkalls-kaklingen" på kanal 16.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Da ville vi kanskje etterhvert bli spart for all "oppkalls-kaklingen" på kanal 16

For min del synes jeg kaklingen forsvant da "skjortelommemobilene" dukket opp, i alle fall på vestlandet. Nå for tiden lytter jeg ofte på kanal 16 og 19 (trafikksentralen på Kvitsøy) bare for å høre at der er "liv i lufta".

 

Jeg kjøpte meg en Sailor A1 (4801?) med 2 håndsett i fjor da jeg fikk en svært god pris på den (i alle fall i forhold til listepris...), så vidt over 10.000.- med antenne, et std håndsett og et vanntett. Sailor har alltid levert robuste saker med god kvalitet på både komponenter og lyd men jeg synes nok at betjeningen av DSC funksjonene er litt krøkkete. Kanskje jeg bruker den for lite til å bli helt familiær med dette men et ubetinget krav til slike ting må være at det er såpass logisk betjening at bruksanvisningen leses en gang og deretter legges bort for alltid og slik synes jeg ikke Sailor har fått det til med A1.

 

Hadde jeg ikke hatt bruk for 2 håndsett hadde jeg nok kjøpt Icom IC-M601 (men er ikke sikker på om den kan ringe direkte til fasttelefon og det vil jeg også ha da det gjør at en lettere bruker VHFen og dermed blir mer familiær med betjeningen). Noen som kan bekrefte/avkrefte om 601 har denne funksjonen?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Kan se om jeg kan finne ut dette, men en tommelfingerregel pr. idag er nok at klasse D VHFér under 5.000.- ikke innehar denne funksjonen.

Av apparat jeg vet innehar funksjonen er:

 

http://www.sailor.no/marine/index_vhf_a1.html

http://www.sailor.no/marine/index_vhf_4822.html

http://www.furuno.no/products.asp?page=163...=1463,10〈=1

http://www.furuno.no/products.asp?page=163...=1462,10〈=1

Simrad sin RS8400 DSC enhet og Simrad sin RS87 tror jeg den heter, (kom som ny modell ifjor.)

 

De fleste forhandlere legger ut manualene for apparatene sine på nettet, så det vil fremkomme her om denne funksjonen ligger inne.

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

Av apparat jeg vet innehar funksjonen er:

 

http://www.sailor.no/marine/index_vhf_a1.html

http://www.sailor.no/marine/index_vhf_4822.html

http://www.furuno.no/products.asp?page=163...=1463,10〈=1

http://www.furuno.no/products.asp?page=163...=1462,10〈=1

Simrad sin RS8400 DSC enhet og Simrad sin RS87 tror jeg den heter, (kom som ny modell ifjor.)

Simrad RS 87 har DSC-klasse som inkluderer mulighet til å ringe direkte til fast/mobiltelefoner. Denne funksjonaliteten var en av årsakene tl at jeg valgte akkurat denne.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...