Jump to content

VHF - hva skal man velge.....


Gizmo

Recommended Posts

Hei igjen

Kommentarer.......

Gizmo.

http://www.netbaad.net/product.asp?product=462

Ja Gizmo,

 

min kommentar er enkel og grei.

 

Merk deg leverandørens bombastiske selvskryt: "Endnu engang præsenterer det franske firma en VHF i høj kvalitet til en pris, der fjerner enhver konkurrence."

 

Hvis den fjerner enhver konkurranse  -  og resten av verden knapt bruker den  -  da er det på tide å bli skeptisk.

 

Selv hadde jeg 6 års sammenhengende bitter erfaring i frisk erindring den gangen jeg fremsatte mitt postulat: "Made in France" betyr egentlig "Kan ikke brukes!"

 

mvh

Poseidon

 

 

PS

Hvis noen allikevel skulle la seg friste kan nevnes at Busse Yachtshop i Tyskland har den samme modellen til €199.-  

http://www.busse-yachtshop.de/da_radioocean-4500.html

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg kjøpte NASA SX 35 i sommer også som min første VHF, hadde forresten 2 bærbare typer på prøve først. Men bærbart blir for svakt.  (Garmin 725E, & Navicom RT-250)

 

Kjøpte derfor NASA SX 35 av Seatronic, koblet NMEA inn og det fungerte perfekt, MEN!!!! STØY!!! Fikk store støyproblemer etter litt bruk. Det fungerte slik at hver gang jeg slapp sendeknappen støyet det noe sykt. Sende knappen måtte da trykkes gjentatte ganger for å få stopp på bråket. Dette uansett kanal og squelshe innstilling. Hoved importør Belanor og Seatronic ga super service, de sendte meg ny 3 ganger for å teste, men med samme resultat.

 

Vi fant ut at støyen forårsakes av GPS`en, jeg har en Magellan 320 håndholdt. Vi testet også i båten til en kompis, der GPS`en har ekstern antenne. Men også der med samme støy resultat. Til slutt måtte jeg bare bytte til Icom M401 men denne er som kjent uten DSC.

Ut fra denne historien skjønner du sikkert at jeg har trøbbel med å anbefale NASA SX 35, men med gode støyskjermede ledninger samt innfelling i metallkasse, så kanskje. (er i utgangspunktet innbundet i en plast chassis)

Lykke til

Mvh Månestråle

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hva som er forsjellen på sailor RT4822 og RT4722 ?

Hei.

 

RT4822 er simplex/semiduplex, mens RT4722 er duplex

 

Se her

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hva er egentlig problemet om man kjøper en VHF fra utlandet som har alt den trenger for bruk her i Norge (DSC, kanalene osv...)???? Vurderer sterkt å kjøpe VHF fra utlandet. Hva er ulempen utenom garanti osv........ Mye penger å spare  :smiley:

 

Bare lurer  :yesnod:

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Amerikanske DSC radioer er ikke godkjent i Europa, så vidt jeg vet. Europeiske DSC radioer, dvs. godkjent etter EN301.025 (Da blir de CE-merket), kan brukes i Norge.

 

Pass på at MMSI nummeret kan programmeres av deg eller butikken du kjøper den i slik at ikke ekstra utgifter påløper.

 

L eller F kanalene er særskandinaviske, og medfølger ikke på utenlandske radioer. Disse kan ofte programmeres i ettertid av forhandler eller importør, men dette koster gjerne penger.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

RT4822 er simplex/semiduplex, mens RT4722 er duplex

 

Se her

 

Lars H.

Stemmer det Lars!

 

... og Sailor bruker forøvrige samme systemet for å skille mellom de litt eldre modellene som da heter RT-2047 og 2048. (Det som jeg aldri har forstått er hvorfor den mest "fancy" har lavest nummer).

 

mvh

Poseidon

(som har bl.a en RT-2048 ombord)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

(som har bl.a en RT-2048 ombord)

Hei.

 

Samme her, min RT2048 har nå stått i båten i over 15 år.

Har aldri hatt noe som helst problemer med den. Det må

være litt av et kvalitetsprodukt, og den produseres fremdeles!

 

Bilde

("radiostasjonen" i Trudelutt)

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har en sailor RT146 med control unit C402 ombord. Denne har separat radiodel og operatørpanel. Tydligvis ikke så mange som har den modellen. Lite informasjon å finne om RT146.

 

Trist å måtte bytte den ut pga GMDSS DSC og hva det heter alt sammen når den tid kommer for det er vel ikke mulig å oppgradere ?

Link to post
Share on other sites

:rolleyes: Tenkte bare og spørre om dere veit hvor lang tid det tar  og få vhf sertvikatet .Har jo endelig fått tatt det og må jo ha det nummeret på det får og søke om resten.Og da tar vel det syv lange og syv breie tipper jeg? Kunne  jo tenkt meg og fått det i orden nå så jeg kan bruke radion litt , er jo utpå nesten 7 dager i uka så kunne vært kjekt da .Det koster  litt også da,bare og bytte navnet på hærligheten er 300- det og .  :santcheers: PS: Når et gjelder valg av vhf så er jeg på jakt etter et telefonrør til min Simrad RT1200 (har annonse under kjøp) trur det kan være bedre og bruke når jeg skal snakke med noen ,mener det må være lettere og høre den man snakker med hvis du har båten full av folk.Håpet noen hadde en slik liggande da men.....

 

[glow=red,2,300]TINE II  [/glow] og kansje L J 3839

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Samme her, min RT2048 har nå stått i båten i over 15 år.

Har aldri hatt noe som helst problemer med den. Det må

være litt av et kvalitetsprodukt, og den produseres fremdeles!

 

Lars H.

Hei igjen Lars,

 

Jeg er minst 110% enig; der kan vel knapt nok være laget skipsradioutstyr av tilsvarende robust kvalitet som den grønne serien til S.P.Radio, senere Sailor. De gamle RT-144 (også med B og C), som jeg forøvrig har et par stykker av, er jo helt legendariske. RT-146 som du Lasse nevner fikk aldri den samme utbredelsen, uvisst av hvilken grunn.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Tenkte bare og spørre om dere veit hvor lang tid det tar  og få vhf sertvikatet .Har jo endelig fått tatt det og må jo ha det nummeret på det får og søke om resten.Og da tar vel det syv lange og syv breie tipper jeg? Kunne  jo tenkt meg og fått det i orden nå så jeg kan bruke radion litt , er jo utpå nesten 7 dager i uka så kunne vært kjekt da .

Hei

Sertifikatnummeret kan jeg sikkert hjelpe deg med,  slik at du kan sende søknaden om konsesjon. Du kan ringe meg på 48185017.

Tror det tar ca. 1uke ved søknad om konsesjon, men hvis det haster mer så kan du ta deg en prat direkte med Lisensavdelingen i Maritim Radio, de pleier å være behjelpelig med det meste.

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

Hei

Sertifikatnummeret kan jeg sikkert hjelpe deg med,  slik at du kan sende søknaden om konsesjon. Du kan ringe meg på 48185017.

Tror det tar ca. 1uke ved søknad om konsesjon, men hvis det haster mer så kan du ta deg en prat direkte med Lisensavdelingen i Maritim Radio, de pleier å være behjelpelig med det meste.

 

:flag:Ja hva er det båtplassen ikke kan hjelpe til med.Takker og bukker får hjelpen .Sendt deg  en IM jeg Jo.Eirk   :santa:

 

[glow=red,2,300]TINE II [/glow]

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Et lite spørsmål:

De VHF'er som har mulighet til å ringe direte til telenettet, foretar oppkoblingen digitalt. Det sies videre at selve samtalen også foregår digitalt. Stemmer det? Jeg trodde selve samtalen gikk på en åpen analog kanal.

 

Hvilke kanaler brukes?

Velges rett kanal automatisk?

Er også selve samtalen digital?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Et lite spørsmål:

De VHF'er som har mulighet til å ringe direte til telenettet, foretar oppkoblingen digitalt. Det sies videre at selve samtalen også foregår digitalt. Stemmer det? Jeg trodde selve samtalen gikk på en åpen analog kanal.

 

Hvilke kanaler brukes?

Velges rett kanal automatisk?

Er også selve samtalen digital?

 

Lotus

Dette tror jeg Jo-Eirik har svart på før, i hvert fall deler av det, men jeg finner det ikke akkurat nå.

 

Slik jeg har forstått det foregår samtalen på en åpen analog kanal. Selv har jeg flere ganger overhørt slike samtaler når VHFen har stått på dual watch kanal 16 + 26.

 

Det må jo være slik at kanalen velges automatisk, for du gjør ikke noe kanalvalg når du ringer på denne måten (at jeg har hørt samtaler på kanal 26 i indre Oslofjord underbygger jo dette).

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Takk for infoen.

Da jeg kjøpte min VHF, lot jeg være å kjøpe en med denne muligheten. En årsak var prisen. En annen årsak var at på det tidspunktet hadde Telenor en helt annen tidshorisont på hva som skulle bygges ut når. Så pluselig ombestemte de seg og bygde ut raskere. Fint.

 

Nå sitter jeg her og fintenker. Hvis samtalen allikevel foregår på analoge åpne kanaler - de samme som med manuelt oppsatte samtaler, ser jeg ingen grunn til å bytte VHF. Hvorfor ikke? Nei, jeg har jo den samme muligheten for telefonsamtale via VHF. Forskjellen er at jeg kontakter en hyggelig mann eller dame på kystradiostasjonen. Det gir mange gevinster.

 

1. Jeg vedlikeholder mine vhf-ferdigheter med manuelle oppkall.

2. Jeg bruker kystradiostasjonen aktivt.

3. Folkene setter pris på mitt oppkall. Spør jeg om et par andre ting i samme slengen, er det bare velvillighet.

 

Så blir samtalen satt opp og svigermor høres i andre enden. Jeg kunne ringt via mobilen, men det hadde ikke vært så gøy: Prat nå, lytt så.  :flag:  Dessuten er det gratis med Sjøassistanse medlemskap.

 

Alt i alt har jeg det bra med min analoge VHF. Hvis min Simrad varer like lenge som Lars H. sin VHF, blir jo også den årlige kostnaden for denne kjekke sikkerhetsdetaljen heller ikke noe å klage over.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei.

Nytt innspill i denne VHF tråden -

geirKS har lagt ut for salg en Simrad RD 68 VHF med DSC som er importert fra / kjøpt i England.

Hverken Geir eller jeg vet - på dette tidspunkt - om denne VHF´en er en DSC klasse som har muligheten til å kunne, både ringe og ringes til / fra fast / mob nett.

.....for ei setning,  - satser på at dere skjønner hva jeg mener.

Er det mao noen "der ute" som har førstehånds-kunskaper om Simrad RD 68, og som kan opplyse oss om denne radioen har denne muligheten..  :fireworks2:

Mvh

Gizmo   :newyearsign:

Link to post
Share on other sites

Hei.

Nytt innspill i denne VHF tråden -

geirKS har lagt ut for salg en Simrad RD 68 VHF med DSC som er importert fra / kjøpt i England.

Hverken Geir eller jeg vet - på dette tidspunkt - om denne VHF´en er en DSC klasse som har muligheten til å kunne, både ringe og ringes til / fra fast / mob nett.

.....for ei setning,  - satser på at dere skjønner hva jeg mener.

Er det mao noen "der ute" som har førstehånds-kunskaper om Simrad RD 68, og som kan opplyse oss om denne radioen har denne muligheten..  :fireworks2:

Mvh

Gizmo   :newyearsign:

Hei.

Har selv en Simrad RD 68 m/DSC og den har ikke mulighet for denne direkte kontakten. Må gå veien om stasjon.

Ser selv ikke helt den store forskjellen pr. idag og som Lotus skriver i innlegget over  så går jo fortsatt alt over åpne linjer, og da er det jo greit å vedlikeholde sine kunnskaper ved å kontakte kyststasjonen. Og der jobber det jo så mange hyggelige mennesker og du får en ekstra prat når de har rolige stunder.

MEGET fornøyd med min RD 68

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei igjen, folkens....

Jeg gir meg ikke med dette VHF styret.

 

Har fått tilbud på en ny NaviCom RT450DSC - er det noen som har erfaring med dette merket?

Dette er et pakketilbud som jeg må reagere raskt på, så jeg vil sette stor pris på tilbakemeldinger på dette innlegget...

Mvh Gizmo

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...