Jump to content

Jorde skroggjennomføringer, eller ikke?


Hallaron

Recommended Posts

Huldas svar er: Det er greit. Dog: Hold kabelen unna enhver tilkobling som leder til motoren. Pass på at alle gjennomføringene som er tilkoplet ligger omtrent likt i spenningsrekka.

 

Du leser meg feil når du mener at jeg advarer mot det. Men jeg ville ikke koplet baugpropellen inn på den lederen. Det å kople, bevisst eller ubevisst, et batteri inn i kretsen er det vivvi kaller flisespikkeri og det samme som ga Naurstad en grønn opplevelse.

 

Hvilken farge kabelen har spiller ingen rolle, men den bør vel være av litt romslig kvadrat, kanskje omlag 6 kvadrat. Det er ikke rare spenningen som skal flyte der. Hulda har en anode sveiset til sjøvannsinntaket. Innvendig strekker det seg en leder festet med slangeklemmer til alle rørdeler i sjøvannskretsen som er av 'kritisk' karakter. Jeg tok ut den borteste biten i fjor. Etter 4 år hadde den rustfrie rørbiten fått et lag sink. Rampesveiser som burde ha rustet var like fine. Eller like ille som den gangen jeg sveiset dem, kan man vel heller si.

 

Hvorfor er det viktig at denne anoden ikke kommer i kontakt med motoren? :confused:

Ingen for stor eller for liten det er trivselen som bestemmer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...