Jump to content

Kjøre barfot?

Puma 420

Recommended Posts

Hei igjen!

Har noen prøvd å kjøre barfot? Å nei, da mener jeg ikke og sitte i styrhuset og vifte med tærne i 7 knop. Her skal man henge bak jolla i svimlende hastigheter uten feigis-redskaper som ski, tube eller andre glidemiddel:)

Noen med erfaring? Hvordan kommer man igang`?

For ca 25 år siden gjorde jeg som følger:

1. Du trenger en båt som klarer godt over 35 knuter med en person bak. (Den vi brukte gikk ca 50 knop)

2. Hel våtdrakt er et must, du vil slå deg mye mere uten når du ramler.

2. Du ligger på ryggen med føttene godt over vannet til båten har nok fart (Over 35 knop).

3. Du slipper hælen ned i vannet og etter noen få forsøk så er du oppe.

4. Du er da "konge" på sjø`n

Båten har sin faste plass i hagen.......

4. Du er da "konge" på sjø`n

Helt til du treffer en kvist, stokk, havfrue, container eller lignende.

Men, det ser utrolig kult ut :-)

En kompis av meg forsterket våtdrakta i rumpe og korsrygg med ett eller annet, muligens for å kunne ligge bedre / lettere i påvente av høy nok fart. (Hvis du leser dette, Olav, så får du komme med tips ;-)

Lykke til.

/Are

Redigert av Fusebox (see edit history)

Så Hebbe, du mener å kakke hælen i vannet fra ryggliggende er mere gunstig enn å balansere på alt mulig for så å gå på snørra?

Hadde et titalls forsøk med å sparke av vannskia i fjor sommer, men ga opp etter x antall ganger med neseblod...

Får prøve og sy inn noen gamle madrasser i våtdrakta som heldigvis er godt og vel stor nok:)

Noen formening om gunstig fartsområde da? Utfra en barfotkalkulator må jeg med mine plattføtter og tonnasje ha minimum 28 knop for å plane. Fallhøyden bli vel proposjonellt større med fartsøkningen utover det nødvendige?

Så Hebbe, du mener å kakke hælen i vannet fra ryggliggende er mere gunstig enn å balansere på alt mulig for så å gå på snørra?

Helt klart ja, det var slik jeg gjorde det. Kakka ikke føttene ned i vannet men førte de "rolig" ned i vannet til jeg sto på føttene. Å hoppe fra en eller to ski førte til tryning hver eneste gang...... ( Dette å falle i slike hastigheter er forresten vondt).

Noen formening om gunstig fartsområde da? Utfra en barfotkalkulator må jeg med mine plattføtter og tonnasje ha minimum 28 knop for å plane. Fallhøyden bli vel proposjonellt større med fartsøkningen utover det nødvendige?

Gunstig fart...... Prøv med 35 knop.

Mener da at dette her er helt vanvittig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ikke vanvittig, bare morro.... Nå hadde jeg desverre ikke turt... (Men jeg har passet de magiske 40 år......... :wink: )

Første del av mitt svar ble ikke med så jeg prøver en gang til:

En kakker ikke føttene i vannet, men fører de rolig ned i vannet, og "vips" så er du oppe.

Prøvde mange ganger med å stå av en eller to ski men tryna hver gang.... Og husk langt tau og nok fart.....

Jeg er 75 kg og 42 i sko. 38 knop er riktig fart på saltvann, i ferskvann må du legge på ca 3 knop for å stå komfortabelt. Jeg foretrekker å gå over fra ski, til tross for våtdrakt får du et godt klystertrykk når du skal opp fra ryggliggende, jeg synes dessuten det er vanskelig å holde retningen når jeg ligger på ryggen. Og vesten kommer i veien. Bruker alltid vest, vannet er hardt når du slår hodet i det i 70 km/t.

Det du kan slå deg skikkelig på (bortsett fra land eller flytende objekter) er når du hekter tåa i vannet og ikke rekker å krumme ryggen slik at du ruller oppå vannet men i stedet trer hodet gjennom vannskorpa og klasker helene i bakhodet. Jeg anbefaler at man er mer enn middels veltrent (jeg regner ikke løfting av jern som trening) før man begynner med dette.

Lykke til, det er et skikkelig kick å suse rundt barfot på vannet!

Tips: Lær å stå på sneakers først!

Jeg er 75 kg og 42 i sko. 38 knop er riktig fart på saltvann.

Lykke til, det er et skikkelig kick å suse rundt barfot på vannet!

Vil tro at det du sier om fart ved 75 kg er riktig... Vil tro at jeg veide ca 50 kg den gang vi sto barbent den gang tidlig på 80-tallet (uten noe sko i det hele tatt). Tenker på hvilken fart jeg nå med mine 85 kg måtte hatt komme opp barfot. Skrekk og gru..... ;-)

Hva får man ikke svar på her inne :lol:

Har fra min tidligere karriere som langrennsløper diverse par med neopren-sokker liggende i skuffen, vil det være noe å bruke - eller flyter man bedre med bare føtter?

Shit, nå kommer snøen igjen her i Trøndelag, barfot og isflak er nok ikke gunstig :sailing:

Jeg så dette på Cypress Garden show. Det var en gjeng med tøffinger som gikk i vannet uten ski. De lå på magen med linen i hendene på ryggen til farten var høy nok. Da reiste de seg opp, fortsatt baklengs før de slengte seg rundt rett vei. Farten var nok over femti knop. Kjedelig med pinner i sjøen da..

35 - 45 knop, avhengig av tyngde/skostørrlese ..... .. ikke prøv under 35 ... går rett på tryne..

Av vannski betyr at båten lettere trekker deg opp på plan og har met tid på deg for å komme opp, uten klyster opplevelser.

Rett opp med å ligge på ryggen og bena opp med tærne over lina til båten..... trekker deg opp med hodet under vannet en ligen stund, men planer på lår/bak/rygg. Sett helene rolig ned i vannet med lett bøyde knær og balanser friksjonen som vil trekke bena under deg, samtidig som kroppen trekkes fremover. forsøk å hold deg borte fra propellvannet, og helst mellom propellvannet og hekkbølgen for å komme deg opp i rent vann.

Mye øvelse før du kommer opp skikkelig og du kan slå deg skikkelig,.... så ha respekt for vannet i 35 knop + Mange brukkne arm og bein i denne sporten, og et rent helvete når du møter flytende tang og tare .... ha på et par gode (og flate) sko i begynnelsen.

Farlig ... JA i høyeste grad !

Gøy ++++ JADA med mye adrenalin som sirkulerer... :flag:

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Etter en drøss med forsøk så følte jeg og kompisene oss ganske geniale når vi gjorde følgende:

Vi dro opp fra ring, en slik type som er 3 kantet i fasong (spiss fremme) slik at man kunne sitte nesten på nebbet av ringen når denne fikk tilstrekkelig fart, vi hadde 37 knop på ferskvann. 80KG stuntmann. Når ringen planet i 37 knop kunne man sitte ganske langt frem og stikke fotbladene forsiktig ned i vannet for å kjenne at føttene "planet" Ringen var selvsagt IKKE festet til båten, men han som satt i ringen holdt vannskipinnen.

Etter 3-4 forsøk greide stuntmannen å komme opp og vi kom noen hundre meter. Problemet var kontoristføtter uten træler slik at det var vondt for den tynne huden. Da stakk vi i bua og fant fatterns gamle Viking Slagbjønn gummistøvler som vi kappa hælene av med kniv og slipte glatte med fil, og da satt det sikkelig. Etter noen turer så kunne vi stå så langt som vi ville, men kryssing av hekkbølger er alltid vanskelig :D

Høne, øl og hornmusikk!

Gleder meg som en unge til å komme ut å prøve:) Med så mange gode tips og erfaringer herfra er jeg helt sikker på at det går på første forsøk:D

Høres ut som en god ide det med baderingen. God polstring i tillegg så er det vel bare og kjøra på:)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...