Jump to content

Online registrering av VHF konsesjon

Sydvesten

Recommended Posts

Mener det ble skrevet noen ord her for et år siden eller så om muligheten til å søke konsesjon på VHF online på Maritimradio men kan ikke finne noe slikt der, står at det må søker på papir og god gammeldags brevpost... Akkurat tilbake fra Seatronic med en ny Navmann 7110 under armen, sammen med mye annet kjekt å ha greier..

Er det noen som vet om dette online søknadskjema er vandret hen inn i historien eller er jeg som er blind på begge aua...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg fyller ut søknaden, signerer den og slenger den i scanneren og deretter i mail til de rette myndigheter... og håper på det beste.. Time will show om det går bra..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Noen som vet om det finnes en nettbasert eksamen for VHF?????

Mye lettere for fruen å ta eksamen på den måten.

Eksamen tror jeg må taes på godkjent plass. med sensor tilstede.

Her er en liten øving: Demo på VHF prøve

Denne tråden har også litt: tidligere tråd

Redigert av Amfea II (see edit history)

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

vedr. installasjon;

I skjemaet skal en oppgi navn på installatør av utstyret. Jeg har montert mitt selv, det er jo ingen heksekunst, og har avventet med å koble til strøm til konsesjonen kommer i orden. Noen som vet om en kan oppgi at en ønsker å montere utstyret selv og så i etterkant få foretatt en inspeksjon?

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Registreing er sendt via mail til Telenor, så gjenstår det å se hva de sier.... Siden min båt er i NOR så har den kallesignal gitt av Sjøfartsdirektoratet så det førte jeg opp, og la med indentitesbeviset som dokumentasjon..

På innstallatør skrev jeg ikke noe siden jeg ikke er radiopliktig. Det gikk greit i gammelbåten mener jeg å huske.... but time will show...

Redigert av sydvesten (see edit history)

Skjemaet har følgende instruks på toppen:

Rubrikker merket med "##" må fylles ut, og rubrikker merket med "#" må fylles ut hvis aktuelt utstyr er om bord

Installasjon eller stempel fra Installatør er ikke merket. Heller ikke serienummer etc. Jeg fylte kun inn alt merket ## samt det som var relevant merket #. Det var tilstrekkelig for Telenor

Da er konsesjonen i boks, sendte søknad på mail til Telenor Maritimradio i går morges, i dag kom konsesjonen i posten.. Det kaller jeg rask saksbehandling.

Tror de sjekker litt, for påføringen av radio har fått VHF 7110 EU.. Jeg førte ikke opp EU bak benevnelsen av radio i søknaden, kun serienummeret..

En kan sikkert forsøke, men i mitt tilfelle så sjekket de at serienummeret tilhørte en CE merket radio, derav EU... de amerkanske koser seg US i slutten.. Gjelder for Navman etter hva jeg kan se.

Så slik som jeg ser det så sjekker de naturlig nok at radioen er CE merket og godkjent i kongeriket. Dette gjøres ut av serienummet etter hva jeg kan se.

Det enkelste er jo å kontakte Telenor Maritimradio, de kan sikkert gi et bra svar på dette. For de fleste andre av oss her blir det vel bare sysning om saken

• 1 år senere...
vedr. installasjon;

I skjemaet skal en oppgi navn på installatør av utstyret. Jeg har montert mitt selv, det er jo ingen heksekunst, og har avventet med å koble til strøm til konsesjonen kommer i orden. Noen som vet om en kan oppgi at en ønsker å montere utstyret selv og så i etterkant få foretatt en inspeksjon?

Løfter denne tråden jeg.

Har sett en del på maritimradio.no og lurer på dette med installasjon; er det tillatt å installere VHF-radio på egen hånd?

Fant ikke noe klart svar på dèt.

--

Jon

Hei alle!

Som en generell anbefaling ser vi gjerne at jobben utføres av fagfolk, særlig dersom du er i tvil om hvordan det skal gjøres. Men for fritidsbåter er ikke dette et formelt krav. VHF radioinstallasjon på fritidsbåter er heller ikke inspeksjonspliktige.

Som det nevnes i et annet innlegg i denne tråden så er det bare felt som er merket med ## som MÅ fylles ut i søknadsskjema. Dermed trenger du strengt tatt ikke fylle ut feltet for installatør for å få tildelt konsesjon.

PS: Søknadsskjema kan lastes ned her: skjema

God sommer!

mvh

Dag Ivar

Telenor Maritim Radio

Som det nevnes i et annet innlegg i denne tråden så er det bare felt som er merket med ## som MÅ fylles ut i søknadsskjema. Dermed trenger du strengt tatt ikke fylle ut feltet for installatør for å få tildelt konsesjon.

mvh

Dag Ivar

Telenor Maritim Radio

Vil det da si at man ikke er pliktig å oppgi serienummer? feltet er ikke merket med #...

Litt vesentlig om man tenker å kjøpe VHF og annet utstyr fra "over there" til en tredel av prisen. Vet at L1, L2 og L3 har annen frekvens i USA, men de Norske fritidskanalene kan man vel programmere selv på endel nye modeller..?

Skal ta eksamen om kun kort tid, og kunne tenkt meg en ny radio istedet for å måtte kjøpe en brukt til samme pris.

Og hvis det er slik at man ikke trenger å oppgi serienummer eller installatør samtidig som man slipper å bekymre seg over kontroll ombord, er det vel fritt frem for import.

• 2 uker senere...

Hmmmm her er noe jeg ikke skjønner. Jeg var i telefonisk kontakt med Telenor Maritim Radio i dag og fikk beskjed om at jeg måtte ha montør for å montere VHF'en. Når jeg sa at da tror jeg dere yter ulik informasjon og praksis, ble det litt usikkerhet i andre enden.

Jeg har kjøpt brukt Sailor RF4801 og montert og alt ser ut til å virke. Jeg besto VHF-kurs på lørdag, og tenkte å søke konsesjon idag - helst online.

Fikk beskjed om at jeg måtte skaffe tidligere eiers MMSI nummer og kallesignal fordi jeg måtte bruke det. Kan dette stemme ???

Husk det er aldri for seint å gi opp.... så du kan trygt vente litt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...