Jump to content

Ta av ratt, retning på diesel gjennom filter og annet..


Hallaron

Recommended Posts

Skulle gjerne tatt av rattet i båten, men får det ikke av. Er det noen som har noen erfaring med dette. Det ser ut til at det bare er tredd inn på en kon og sikret med en mutter. Se bildet

tn_img_0606.jpg

 

kan jeg bare stikke på BT og handle meg en avtrekker som dette?

tn_archive_product_images_19_large_191124_l.jpg

Erfaringer? Inspill?

 

Så en annen ting. Byttet dieselfilter for noen dager siden. Jeg oppdaget da at retningen på dieselen gjennom det ene dieselfilteret er feil i forhold til hva som er merket på filteret. Dere ser kranen til venstre i bildet, dette er fra tanken. Deieselen går da feil vei gjennom filteret. Hvor mye har dette å si? Kan også nevne at motoren har en tendens til å vandre i turtall når den er blitt god og varm. I følge importøren hadde dette med dieseltilførselen å gjøre, enten tette filter eller tett lufting i deiseltanken. Har byttet filter, de virket rimelig rene og fine, og luftinga er det ikke noe i veien med.

 

tn_img_0607.jpg

 

Etter å ha byttet dieseilfilter virker det ikke som om dieselen renner tilbake i systemet, se bildet tn_img_0608.jpg

Slik har den stått i tre dager. Idèer?

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post

Når det gjelder rattet så kan du muligens bruke "Opel Ascona"-metoden: Sett låra under rattet og prøv å presse det av. Samtidig banker du noenlunde bestemt (ikke gå helt amok for ikke å ødelegge mekanismen) i senter av tappen med hammer og en kjørner. Hvis det ikke er plass til låra under rattet kan du kanskje sette i spenn på annen måte? Tersen funker sikkert bra den, men den setter kanskje merker.

Link to post

Er nok ikke plass til det, det er et seilbåtratt... det står vertikalt. Litt merker tåler jeg nok, det er ikke helt fritt for merker fra før heller, men jeg kan jo prøve å legge et flattjern i mellom for å fordele trykket...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post

Ja at jeg har luft i diesel systemet har jeg forstått :lol:. Bare sånn at vi er enige.

Dette filteret står som det fremgår av bildet, bare noen få cm fra utgangen på tanken, så går det videre 120 cm rør inn til motoren, til den manuelle dieselpumpa, lavtrykk. Videre inn i et nytt dieselfilter og deretter til høytrykksdelen.

 

Det dere mener er at jeg skal løsne lufteskruen på toppen av dette filteret og pumpe med den manuelle pumpa til det kommer ren diesel (uten luftbobler) ved inngangen til høytrykksbiten?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post

Jeg kjenner ikke dette konkrete filteret.

 

Filtrene er i alminnelighet konstruert slik at ferskvann i brennstoffsystemet legges igjen i bunnen av dieselfiltrene.

 

Derfor vil jeg nok anbefale at du monterer tilførsel og videre fremføring til motor i forhold til instruksene.

 

Det virkerf på meg som om du har kobbberrør helt frem til dieselfilter og videre til motor.

 

Er dette korrekt oppfattet?

Link to post
Er dette korrekt oppfattet?

Ja så godt som, det er 20 cm med slange før det går inn på den manuelle pumpa..

 

Står filtere under diesel nivået på tanken vil det renne fullt og da lufter du ut resten på neste filter

 

OK ja den kranen dere ser på venstre side i bildet er helt i nederkant av tanken s det stemmer nok...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Filtrene er i alminnelighet konstruert slik at ferskvann i brennstoffsystemet legges igjen i bunnen av dieselfiltrene.

 

Derfor vil jeg nok anbefale at du monterer tilførsel og videre fremføring til motor i forhold til instruksene.

 

Det er ikke bare vann som utfelles i bunnen på filteret, men også eventuelle større partikler. Det er derfor viktig å ha rett gjennomstrømning i filteret. Det ser ut som det er en enkel sak å bytte om på rørene på filteret. Disse filtrene har 2 uttak på hver side, et inn og et ut, totalt 4 stk, som er merket med piler. De som ikke er i bruk er blendet.

Link to post

Første som slo meg var kanske at det var satt et filter på returen til tanken men skjønte at det ikke var det siden det gikk videre til dieselpumpa. Da bør du vel snu om slik at det blir riktig.

Her er det vel som andre skriver å løsne på lufteskruen på toppen av det andre filteret etter den manuelle pumpa. Så er det bare å pumpe ivei. Også veldig lurt å fylle opp filtrene med diesel før man monterer de igjen, men forsto at du hadde gjort det men at det har rent tilbake til tanken. Noe jeg ikke skjønner siden filteret sitter lavere enn nivået med diesel i tanken ? men men mulig jeg misforsto.

Lykke til...

Link to post
Jeg oppdaget da at retningen på dieselen gjennom det ene dieselfilteret er feil i forhold til hva som er merket på filteret.

Dette er bare en fordel. CAV filtrene er merket slik at hvis du følger pilene så vil dieselen komme inn på oversiden av filteret, gå gjennom dette og så ankomme oppsamlingsglasset. Utrolig dumt...

Ved å snu retningen så ankommer den i glasset først og urenhetene samles der og kan dreneres ut.

Link to post

Dieselfilter av disse typene er ofte laget slik at dieselen kommer inn langs utsiden av filtermassen; den filtreres så gjennom selve filteret, og den rene dieselen kommer inn i et samlerør i midten før den går videre. Hvis flowen gjennom filteret går feil vei kommer den originale dieselen inn i senterrøret og møter da selve filtermassen fra feil side. Den aktive filterflaten blir langt mindre og filteret får rett og slett ikke gjort jobben sin. For meg ser det ut som om du ganske enkelt kunne bytte om disse rørene - og se hva som skjedde. Men husk i så fall å gjøre filterholderen godt ren og sette inn et rent filter; ellers vasker du bare tilbake oppsamlet skitt.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Disse filtrene er noe leketøy og som Ingar skriver så vil vann og skitt legge seg på toppen av filteret dersom strømningsretningen er som avmerket på filteret. Om en har vann i dieselen vil ikke denne vises i glasset under da der kun er ferdig filtrert diesel. Kast hele filteret på lopphavet og kjøp et Racor filter. Da slipper du også en masse søl ved filterskift.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
tøv å si at en sånn vannutskiller ikke virker.
Joda, mulig det men samme hvordan du snur og vender på det så kommer den urene dieselen inn på toppen og renset diesel kommer i glasset før den går ut. Da jeg kasserte et par 296-filter i forrige båt sjekket jeg hvordan dette hang sammen etter tips herfra og det naturlige for meg, om jeg skulle dumpe borti et slikt filter igjen, er å koble motsatt av pilene. Hva skal en med glasset når vannet først må gjennom filteret? Papirfilter tåler trekker til seg vann og tilstoppes, det er litt av funksjonen de skal ha...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Den aktive filterflaten blir langt mindre og filteret får rett og slett ikke gjort jobben sin.
Den skjønte jeg ikke, hvordan kan overflaten være forskjellig på hver side av filteret?

Uansett så vil filteret, montert med strømningsretningen som pilene viser, gå fortere tett pga forurensning som ellers ville samlet seg i glasset.

Link to post
Disse filtrene er noe leketøy og som Ingar skriver så vil vann og skitt legge seg på toppen av filteret dersom strømningsretningen er som avmerket på filteret. Om en har vann i dieselen vil ikke denne vises i glasset under da der kun er ferdig filtrert diesel. Kast hele filteret på lopphavet og kjøp et Racor filter. Da slipper du også en masse søl ved filterskift.

 

Ja...... nå er budsjettet strekt ganske mye i forhold til hva som var planen, så vi får se om ikke dette kan få leve et år eller to til....

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Den skjønte jeg ikke, hvordan kan overflaten være forskjellig på hver side av filteret?

Det var sikkert jeg som uttrykte meg litt klønet :wink: Det jeg forsøkte å få frem er at når den urensede dieselen kommer inn i periferien av filterinnsatsen, da går den inn mot senter i renseprosessen. Når den urensede dieselen kommer inn i senter da går den ut mot periferien i renseprosessen. Så langt er det forhåpentlig foreståelig? Forskjellen på disse to er at den ytre periferiflaten av filteret er mange ganger så stor som flaten som omslutter sentralrøret. Når dieselen kommer til filteret utenfra, da vil altså den første skitten kunne fordele seg over en langt større flate før filteret går tett. Hvis den kommer innenfra skal det lite skitt til før mottaksflaten er tett - og dermed er resten av filteret fullstendig unyttig.

Forhåpentlig fikk jeg det bedre frem nå :wink:

Uansett så vil filteret, montert med strømningsretningen som pilene viser, gå fortere tett pga forurensning som ellers ville samlet seg i glasset.

Nå ser jeg ikke helt for meg hvordan det aktuelle filteret er bygget opp med kanaler ned mot vannutskilleren, men de som jeg husker i farten har vært laget slik at når "rå" diesel kommer inn langs perifierien så skal vann og "tyngre" urenheter kunne falle rett ned i glasset; og dermed knapt nok belaste filtermaterialet. Jeg er klar over at dette er i teorien - og jeg har selv demontert slike filter hvor filtermassen har vært så full av vann at den stod som en "ost" i huset sitt :wink:

Uansett, så er det noe simpelt skrammel i sammenligning med ordentlige filter . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Da skjønner jeg hva du mener. Men dieselen strømmer ikke radialt i et CAV filter, den strømmer på langs av filteret.

Har forsøkt å lage en illustrasjon. Det gule er filteret, det grønne er "se-glasset".

Til venstre slik det strømmer hvis man monterer iht pilene på lokket, her havner alt i filteret..

Til høyre alternativet, her vil urenheten samle seg i glasset.

 

cav_filter.gif

Link to post

Ikke alle disse filterene er like inni heller, selv om de er like utvendig.

Det jeg fikk nå har plass langs ytterkanten slik at det kan fylles i hele boksens høyde, før det blir tett.

Dieselen går da ned langs yttersiden og inn mot senter.

Andre "fabrikat" har en hullet plate øverst som har lett for å tette seg.

Link to post
  • 1 måned senere...

Har det noe å si om et slikt filter står over dieselpumpen :blush:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...