Jump to content

Hvordan bore i syrefast stål?


sigurd_89

Recommended Posts

Jeg har nettopp bygget opp akterspeilet på motorbåten min fra kort til lang stamme. Arbeidet ble lagt opp til å bli så solid som mulig. Derfor er det først 4 cm med glassfiber, 5 mm med finer på hver side, og tilsutt 3 mm syrefast stål på begge sider. Det er her også problemene falt inn, for jeg tenkte fire gjennomgående 10 mm bolter i hvert hjørne av braketten. Å borre i syrefast stål hadde jeg en viss forventning at kunne være litt ekstra arbeid, men dette overgikk alt. Jeg kjøpte først ett 11 mm HSS borr, og kom gjennom et lag i et hull (altså et av 8 hull i det syrefaste) før det tokk kvelden. Derfor gikk jeg å kjøpte to av de aller beste borrene i hele butikken i 10 mm, som var beregnet til syrefast stål og andre meget kompliserte oppgaver. I tillegg kjøpte jeg to av de nest beste borrene i 11 mm, for å borre opp hullet til rette dimensjon. Men alt gikk ikke etter planen i dag. En etter en gikk alle borrene sønder, og jeg hadde ikke fått borret mer en et gjennomgående hull (av de fire jeg trenger), og såvidt kommet litt in to andre steder før jeg måtte gi meg.

 

Det som skjer er at borret tar litt de første 30 sec så blir det varmt og står bare å polerer. Er det noe jeg må smøre med, må jeg justere hastigheten? Jeg kan jo ikke fortsette å bare kjøpe nye borr, kan jeg reparere de 5 borrene til nesten 800 kr? Er meget takknemelig for hjelp til dette!

 

Mvh. Sigurd

Link to post
Share on other sites

Dersom det ikke er så lett å komme til med kjøling der du borer, kan du i stedet ha en boks med vann som du dypper boren i så snart den blir varm. Det er ingen fare for at du kjøler den for ofte.

 

Bor med tynn bor først, kanskje bør du opp i 4 mm ellers knekker den fort.

 

Det er godt mulig å slipe opp igjen borene selv, bare vær forsiktig så du ikke varmer borene for mye. Det er fort gjort at den blir for varm ved sliping. Her og kan du bruke vann til kjøling.

Link to post
Share on other sites

Boring i syrefast er ingen heksekunst men men du må ha lav hastighet på borret og smøring. Der finnes en mengde sprayflasker med skjæreolje men all olje gjør jobben. Det viktigste er å ikke kjøre borret varmt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Slik borer du i syrefast stål

 

1. Kjøp bor som er beregnet på dette. F.eks med betegnelsen Hsco.

2. Dette finner du et sted de selger verktøy for håndverkere og industri.

3. Skal du ha et 10 mm hull, forborer du med 4 mm.

4. Bruk bor og skjæreolje. Vanlig olje har samme effekt som for eksempel vaniljekrem...

5. Ferdig!!

 

Gjør du dette har du bor lenge.

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for all tilbakemelding! :smiley: Veldig mange lærerike innlegg her! Kjøpte alle borrene på Jernia, og de skulle være av industriklasse. Virker veldig logisk at jeg har kjørt borrene i all for høy hastighet, og kjøling brukte jeg ikke. Synd butikken er stengt på søndager viss ikke skulle jeg gjort et nytt forsøk i morgen med skjæreolje, lavere hastighet på borret og med ny kunnskap! Takk for hjelpen er imponert over både hjelpsomheten og kunnskapsnivået her - kjempeflott forum dette! :wink:

 

Mvh. Sigurd

Link to post
Share on other sites

....... kan jeg reparere de 5 borrene til nesten 800 kr? Er meget takknemelig for hjelp til dette!

Mvh. Sigurd

 

Vet ikke hva du kan... men jeg kjøper dem gjerne for en lapp eller to...send meg IM med kontonummer og pris og du får adresse i retur om tilbudet er akseptabelt.

 

mvh Sigurd

Link to post
Share on other sites

Jeg har borret masse i syrefast, og er som det sies over her. Masse kjøling og lav hastighet. Blir metallet varmt så blir det herdet og utrolig hardt å komme gjennom. Jeg bruker egen spesialolje beregnet for borring (ser nesten ut som fett som smøres på). Men jeg har også fått borret med bra resultat ved bruk av vanlig olje. Jeg borret med søyle-borremaskin (nesten et must på syrefast. Sterke, går sakte og du kan ha jevnt trykk). Hadde en liten oljekanne ved siden av (de røde med rør og pumpe på). Smurte ofte (5-10 sek) og begynner det å ryke av oljen, så er det for varmt og på tide med pause. Med borrepasta går det langt enklere. Har borret flere store hull med kopp-borr av hardmetall gjennom relativt tykke plater, men da er det nesten et muste med pasta og olje duger nok ikke da.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser ikke helt problemet. Har borret en masse i syrefast, senest i går. Ikke er jeg spesielt flink til å bruke olje. Bruker det nesten aldri. Ikke har jeg spesialbor heller. Biltemas standard gullfargede gjør alltid nytten.

 

Bestilte meg en brakett i 10mm syrefast for noen år siden. Den ble kuttet ut etter mål i en plasma datastyrt kutter og påsveset de greiene jeg ville ha. Det eneste je behøvde å gjøre selv, var å borre 8 stk 12mm hull. Mener at jeg klarte det med et biltema-bor som jeg ikke engang måtte slipe. Men selvsagt; hastigheten var rolig og bedagelig.

 

En annen gang fikk jeg feil stål. Da klarte jeg bare å borre ett eneste hull i en 5mm plate før boret var kaputt. Men syrefast? 316L? Som smør, bare man tar tiden til hjelp.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser ikke helt problemet. Har borret en masse i syrefast, senest i går. Ikke er jeg spesielt flink til å bruke olje. Bruker det nesten aldri. Ikke har jeg spesialbor heller. Biltemas standard gullfargede gjør alltid nytten.En annen gang fikk jeg feil stål. Da klarte jeg bare å borre ett eneste hull i en 5mm plate før boret var kaputt. Men syrefast? 316L? Som smør, bare man tar tiden til hjelp.

 

Jeg ser ingen grunn til å bruke dyre spesialbor. Boret som nevnt over er fullt brukbart. I fjor kjøpte jeg en plastkuffert fra CO med 'hundrevis' av bor og greier for under tohundre kroner. Disse 'herdede' borene lar seg også greit slipe. Jeg har fra tid til annen opplevd at Biltema har levert ferdig sløvede bor. Gidder ikke å klage, sliper dem opp.

 

 

Gjelder boring i alt metall: Lavt turtal og stort trykk på boret.

 

Jepp. I går boret jeg et par hull i 6 mm tykt AISI 316L. Startet med dia. 5 mm og deretter dia. 8mm. Det mest avanserte borevannet jeg hadde for hånden var en spyttklyse. Ikke fullt estetisk, men fullt brukbart. Det var 5 mm boret som trengte klysa, 8 mm boret som jeg nettopp hadde slipt gnagde seg rolig igjennom tørt.

 

Boremaskinen er en Skil 500 W med variabel hastighet.

 

Slipe bor gjør jeg på vinkelsliperen. Litt variabelt resultat, men ofte bedre enn nytt. Og Hulda, som lager det meste selv, borer en god del i syrefast stål.

Link to post
Share on other sites

  • 8 år senere...

Har forsøkt å lage et skruehull i flyndra med flere forskjellige metallbor uten å komme noen vei. Godset er bare et par millimeter tykt, så burde ikke være så vrient. Må også lage gjenger i hullet, og da blir spørsmålet om Biltemas gjengetapp i karbonstål i det hele tatt kan brukes. Noen som har brukt denne i skikkelig hardt metall?

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Nå er ikke rustfrie kvaliteter generelt særlig harde, de er seige. Bauhaus har en serie supre bor, om du har problemer. Jeg kjøper disse når jeg skal bore mange hull i rustfritt. Gjengetappene til Biltema oppfatter jeg til absolutt å ligge blant det dårligste man kan få kjøpt for penger.

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig med deg Hulda.

 

Nå er jeg en del i Sverige, og handler derfor godt over gjennomsnittet på Bauhaus i Uddevalla og Gøteborg, og der føres stort sett kjente kvalitetsmerkevarer, jeg regner med de norske filialene har samme produktene, det er årevis siden jeg var på Bauhaus i Norge?

Bor, skruer og den slags er ofte Bosch, AEG, Essve, Ryobi osv. som alle er bra, samt at de også fører "Craftomat", som jeg ikke aner hvordan er, da jeg aldri har prøvd de.

 

Alt jeg har kjøpt på Bauhaus har fungert helt utmerket, dog har jeg kun kjøpt kjente merkevarer, aldri noen av Bauhaus "egne" merkevarer, som jeg kun har hørt negative ting om.

På den andre siden har "alt" jeg har kjøpt på Biltema vært bare dritt, dog er noe av billigverktøyet helt brukenes, så lenge man tar høyde for å bytte det ut relativt ofte.

 

Nå er det jo slik at mange bor et stykke unna nærmeste Bauhaus, mens Tools finnes nesten "overalt", det var derfor jeg nevnte det, og Tools fører blant annet Gühring gjengetapper, som helt klart er blant det beste penger kan kjøpe (men det koster en arm og begge beina).

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skarr'u bare ha en tapp og ett bor, så greier de fleste kostnaden. Det er noe dritt å knekke en Biltema-tapp i hullet og bruke fire timer på å pirke ut biten.

 

Ellers kjøper jeg masse hos Biltema, og er stort sett fornøyd. Men nå skal ikke jeg leve at jobben jeg gjør med det jeg kjøper der. I morgen skal jeg innom å kjøpe 64 mm hullpipe. Den gnager seg gjennom 20 mm AISI 316 med forbløffende effekt. Vindusviskerblader til BMW'en med silicon på bladene, enormt bra og meget rimelige. Multistøpsel som passer i Tyskland, Frankrike og Italia, kr. 109. Får alt på samme plassen. Kjøpte også et borsett der for en tid tilbake. Hele settet med ståleske koster ikke mer enn et 13 mm superbor. Kjøpte borsettet, rett og slett fordi esken var av topp kvalitet. Borene går greit i treverk.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...