Jump to content

Hvordan bore i syrefast stål?


sigurd_89

Recommended Posts

Det er noe dritt å knekke en Biltema-tapp i hullet og bruke fire timer på å pirke ut biten.

Ja, hvis det i det hele tatt går...

 

Kan forøvrig anbefale Norwegian Tools for skjæreverktøy. De har både middels, bra og særdeles bra greier. For ikke å snakke om at de har alt.

 

http://09070.com/

 

Edit:

Og en ting til; de vet hva de selger og hva som kan brukes, de driver bare med dette :wink:

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Boring i rustfritt 304 og 316 krever ikke veldig avanserte bor. Det er ganske bløte stål. Det viktigste er lavt turtall, stort trykk på boret og smøring. Børsøyle er viktig.

 

Her om dagen lagde jeg to stk tykkveggete rør ved å bore opp to 90mm lange syrefaste bolter til 9mm innvendig diameter. Forboret først med 5mm og deretter ferdig med 9mm, gamle billige bor av ukjent merke. Brukte kun ett bor av hver diameter og begge var fullt brukbare etterpå. Smørte med Biltemas borolje og passet på at borene ikke ble for varme. Total borlengde 180mm var unnagjort på godt under en halvtime. Som bildet viser ble delene holdt i posisjon i en trekloss.

 

bilde

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Veldig enig i det du sier Nils :yesnod:  Men det er verd å merke seg at 316 lett tar deformasjonsherding. Da er den ikke fullt så medgjørlig. Det er forøvrig mange rustfrie kvaliteter som sorterer inn under 304 og 316. EN systemet differensierer mye mer. Noen av legeringene kan være leie å berabeide. Formelig så det knaser når man borer.

Link to post
Share on other sites

Kanskje jeg var heldig siden det gikk så lett? Jeg lærer litt hele tiden. Selv om jeg er maskiningeniør er jeg langt fra fagarbeider. Det har blitt mest snekring på fritiden, men nå øver jeg meg på metallarbeid også. Hadde jeg vært en del år yngre hadde det kanskje blitt metalldreiebenk, men nå har jeg allerede nok jern i ilden. Man skal jo ut på sjøen av og til også . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hvis dere bruker søyleboremaskin, hvorfor bruker dere mange dimensjoner før dere går for den dere skal ha? Jeg borer ofte helt opp i 45mm med kun 1 bor. 316 er noe av det greieste jeg borer i. Går veldig fint også i duplex/super duplex. Til og med 6MO.

 

Hvis det er for enklere å sentrere boren så skjønner jeg det men utenom det så synes jeg det er veldig unødvendig.

Link to post
Share on other sites

Hvis du borer med Ø45 uten å forbore bruker du kanskje en radialbormaskin? NilsPils har nok ikke denslags på roteloftet sitt tenker jeg. Hvor stort bor man kan bruke avhenger i stor grad av hvor stabil maskinen, hvor mye den klarer å mate, og kvaliteten på skjæreverktøyet.

Link to post
Share on other sites

Med det utstyret jeg har tilsier min erfaring at det går langt raskere å bore stor diameter (for meg er Ø10 stort) i to operasjoner.

Jeg har bare en enkel søylebormaskin med chuck for max 12mm. Det holder bra for meg på roteloftet (per definisjon er vel også det en radialbormaskin?).

 

Jeg borer en del i 316 og har ikke hatt problemer med Biltemas gule bor, men tror gjerne at dyrere bor holder lenger for den som skal bore mye.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...