Jump to content

Min første vårpuss av båt


Finnmaster57BR

Recommended Posts

Skal pusse båt for første gang i mitt liv. Har ikke sett andre gjøre det så ferskere er det vel ikke mulig å bli.

 

Bunnen av båten ser ganske slitt ut og det jeg tror er bunnstoff har flasset av enkelte steder.

 

Hvordan går jeg frem. Hvor mye skrapes? Hva er hva?

 

Hva skal jeg legge på når alt er fjernet????

 

Båten skal i all hovedsak gå i ferskvann.

Link to post
Share on other sites

Kan være kjekt å starte med å finne ut hav for type bunnstopp tidligere eier brukte. Er det flassete er det sikkert en hard type, men det kan også være smurt på feil underlag eller no. Historikk til bunnen hadde vært fint. Ellers er det vanskelig å si hvor dårlig stelt det er. Kanskje du må skrape og pusse helt ned til primer/gelcoat og legge på ny primer og bunnstoff. Kanskje det holder med å skrape av løst og legge på nytt lag. Men pass på, det er forskjellige typer bunnstoff. Selvpolerende, myke, harde. Noen med mer kobber enn andre osv. Alt til sitt bruk, og må komibneres riktig. Har du forekstempel selvpolerende nå og legger på et nytt lag med hard bunnstoff,kommer det til å flasse av før du har båten på vannet.

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har erfart at det ikke passer seg med forskjellige typer over hverandre ja :headbang: Sist brukte jeg 033,hva som var brukt før anes ikke.Men året etter så hadde det "krakkelert"skikkelig under.Eksakt hva det skyldes vites ikke,men jeg antar det er pga.forskjellige typer bunnsmøring???????????????En dritt jobb å få rent under,det var "gresstuster"der smurningen hadde sprukket :eek:

Link to post
Share on other sites

Hadde vært supert med noen bilder av båten din, skipsplast. :yesnod:

Da kan vi bedre se hvordan det er stelt med den, og hva som bør gjøres og hvordan du bør gjøre det.

Bilder sier gjerne mer enn 1000 ord, vet du.... :wink:

 

Ellers vil jeg bare si at...siden dette er din aller første båtpuss...så kan du bare regne med at det sikkert ikke blir din siste.

Om 3-4 år så sitter du her med et båtprosjekt på rundt 30 fot du også... :lol:

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hvordam ser man forskjell på gelcoat og primer??

 

.....Det som er under bunnstoffet er svart.....

Fra en hobbyarkeologs synspunkt er dette antageligvis forrige årgang bunnstoff... grav videre! Primeren har antageligvis en eller annen gråtone. Gelcoat vil være tilnærmet fargen som på båten din. Ikke grav for dypt. Sitter det gamle godt, så la det sitte. Spytt på fingeren, gni den på skroget, farges fingeren tilsvarende har du selvpolerende bunnstoff. Er fingeren ren har du hardt bunnstoff som kan overmales med det meste. Hardt på selvpolerende går ikke særlig bra, men hardt bunnstoff kan som regel overmales med selvpolerende. Får sikkert masse pepper fra "petimeterne" etterhvert her, men ikke bry deg om "spesialistene". ... Bruk søkefunksjonen og du blir en "racer" på båtvedlikehold etter litt lesing.

Link to post
Share on other sites

Båten skal i all hovedsak gå i ferskvann.
Skal den gå i ferskvann trenger du strengt tatt ikke gjøre noe som helst.

Med mindre det er sår under der.

Er det små sår sliper du det rent og tetter med epoxy sparkel.

 

Det sorte er antagelig hardt bunnstoff som er lagt som et lag under selvpolerende bunnstoff (blå)

Når det sorte kommer til syne må det flekkes der med bunnstoff.

 

Men så lenge du skal ha den i ferskvann trenger du ikke bunnstoff.

Så det aller beste hadde nok vært å slipt vekk alt sammen og reparert eventuelle småsår

for så å tette med primer og lakkere bunnen med topcoat i båtens farge.

 

Men det er en mø***jobb som tar endel tid og du oppnår kanskje en knop eller to i toppfartøkning.

 

Ta noen bilder (så gode som mulig) og legg de inn så kan vi se hva vi klarer å vurdere ut fra det.

:sailing:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Regner med og håper at båten vokser med årene ja :yesnod::yesnod:

 

Tenkte jeg skulle begynne i det små og lære meg å krype for jeg begynte å gå........

 

Båten er en Skipslast 460TS med 50Hk mercury alt ca 1988 mod.

 

Båten ble kjøpt i fjor vår til stor glede for ungene.(Kjærringa ikke like glad......)

 

Sesongen begynte bra men etter hvert begynte motoren å fuske men nå skal(i følge han som reparerte den)

alt være i orden igjen.(Byttet hjerne)

 

Har oppdaget at det er mye som skal læres og mye som må ordnes..........

 

Synes dette forumet er KJEMPEBRA og setter stor pris på alle svar! TAKK TIL DERE ALLE :cheers:

Link to post
Share on other sites

Jeg har tatt noen bilder og håper at disse kan fortelle dere noe :yesnod:

 

dsc00266.jpg

 

dsc00267.jpg

 

dsc00268.jpg

 

Det blå laget er enkelt å fjerne med skrape. Dette virker hardt.

 

Det svarte laget er også enkelt å fjerne med skrape. Dette virker mykt.

 

Ved stryking med fujting finger blir den blå.

Link to post
Share on other sites

Det var litt dårlige bilder dette men jeg har prøvd å tegne og forklare litt :smiley:

bunnstoffet_til_skibsplast.jpg

 

Kan gjerne prøve å få ett bedre bilde av området jeg har skravert der.

Men det er nok mulig du må bruke noe annet enn mobilkamera :wink:

 

Edit:

Også leste jeg alt etter dette :rolleyes:

 

Glem punktet hvor jeg har skrevet selvpolerende og hardt.

Synes bare det så slik ut, men hvis du blir blå på fingeren stemmer vel ikke det...

 

Men jeg vil fortsatt se bilde av det markerte feltet. Gjerne der de andre prikkene er også.

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Synes det ser ut som om denne bunnen er moden for en renskraping/sliping...... Dette kommer til å flasse like ille når du skraper neste år. Nei, av med det, priming fra bunnen og nytt jevnt lag med bunnstoff. En ordentlig "drittjobb", men gjort grundig så kommer du til å greie deg med finflekking i mange år framover.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Ser ut som om det er bare en ting å gjøre.

Kjøp deg en god skrape, engang malerdress(gjerne flere), en god støvmaske og hansker.

Så er det bare å gå på. I løpet av helgen har du skrapt ferdig.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Kan gjerne prøve å få ett bedre bilde av området jeg har skravert der.

Men det er nok mulig du må bruke noe annet enn mobilkamera

Det som vises der er gjennomslag til det hvite pga skraping.

 

Synes det ser ut som om denne bunnen er moden for en renskraping/sliping...... Dette kommer til å flasse like ille når du skraper neste år. Nei, av med det, priming fra bunnen og nytt jevnt lag med bunnstoff. En ordentlig "drittjobb", men gjort grundig så kommer du til å greie deg med finflekking i mange år framover.

Har idag gått til innkjøp av nye blad til skrapa, maske, briller, primer og selvpolerende bunnstoff.

 

Håper å begynne å skarpe i løpet av de første dagene.

Link to post
Share on other sites

...50Hk mercury alt ca 1988 mod.

 

Båten ble kjøpt i fjor vår til stor glede for ungene.(Kjærringa ikke like glad......)

 

Sesongen begynte bra men etter hvert begynte motoren å fuske men nå skal(i følge han som reparerte den)

alt være i orden igjen.(Byttet hjerne)

Ikke for å ta fra deg gleden, men du må nok regne med en del trøbbel med denne motoren. Har hatt samme selv og vet av bitter erfaring. Men den var forsåvidt driftssikker når den først kom i gang...

Er også svært fæl til å drikke bensin. Men sprek er den!

Link to post
Share on other sites

Har idag gått til innkjøp av nye blad til skrapa, maske, briller, primer og selvpolerende bunnstoff.

 

Kan være lurt å legge på et strøk med hardt bunnstoff på primeren og til slutt selvpolerende, men av en annen farg. På den måten vil du alltid se når/hvis det er behov for å legge på mere selvpolerende.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Da har skrapingen begynt å nye spørsmål dukker opp.

 

dsc00269.jpg

 

dsc00270.jpg

 

Ytterste lag er blått - bunnstoff.

Neste lag er svart - bunnstoff??

Neste lag er grått - primer??

Hva er så neste lag?

 

Er jeg helt på jordet heller?

 

Hvorfor er "vannlinjen" på det blåe laget høyere enn svarte?

Redigert av skipsplast (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva er så neste lag?

 

Hvorfor er "vannlinjen" på det blåe laget høyere enn svarte?

har det samme farve som båten......då er det gelcoaten.....den er oftast litt blankare o hardare,

det gör inget om den blir matt nu ner du skraper...då fester primern bedre....om du skall prime?

 

 

din siste fråga får du nog fråga tidl ägare......

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Båten skal i all hovedsak gå i ferskvann.
Hva vil i all hovedsak si?

 

 

greie deg med finflekking i mange år framover.
Eller kanskje ikke i det hele tatt? :wink:

 

 

Har idag gått til innkjøp av selvpolerende bunnstoff.
Hvis du kun skal ha båten i saltvann et par dager trenger du ikke bunnstoff.

Det er vel ikke særlig miljøvennlig heller :wink:

 

Selvpolerende bunnstoff i ferskvann som ofte er våre drikkevann stiller ihvertfall jeg spørsmålstegn til...

 

 

Hvorfor er "vannlinjen" på det blåe laget høyere enn svarte?
Tidligere eier ville være sikker? Hadde større motor tidligere? mange muligheter som Gunga sier: Kun tidligere eier som vet.

Mange båter har en kant innstøpt i gelcoat som angir vannlinje. Kan du se noe slikt på denne?

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Hva vil i all hovedsak si?

 

2-3 uker sammenhengende på sjøen. resten i ferskvann.

 

Tidligere eier ville være sikker? Hadde større motor tidligere? mange muligheter som Gunga sier: Kun tidligere eier som vet.

Mange båter har en kant innstøpt i gelcoat som angir vannlinje. Kan du se noe slikt på denne?

 

Tidliger eier "børstet" bunnen, kjøpte nytt bunnstoff på byggmix(type etter anbefalninger av selger), smurte bunnstoff der det var gjort fra før, vet ikke hva han smurte på, osv. Tidligere eier hadde båten bare i et år og hadde liten peiling på båt.(Lik meg :lol: )

 

dsc00269.jpg

 

Vannlinjen ligger ca der hvor det blåe slutter.

 

Større motor før?? Vil ikke da båten ligge lengre ned i vannet??

Link to post
Share on other sites

:yesnod: Og det blå laget er det siste ja.

Spiller jo ingen rolle heller. Bunnstoffet skal jo ligge til der vannlinjen går.

 

Tre uker sammenhengende i sjøen så ville nok kanskje jeg også vurdert bunnstoff ja.

Men er ikke helt sikker.

Noen andre som har formening om det?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Tre uker sammenhengende i sjøen så ville nok kanskje jeg også vurdert bunnstoff ja.

Men er ikke helt sikker.

Noen andre som har formening om det?

 

Jeg ville uansett har primet, og lagt et lag med hard bunnstoff i siste del av primeren (vått i vått). I ferskvann er det ikke behov for noe, men bunne blir veldig missfarget over tid om du ikke har noe som helst som du kan "male" over. I saltvann vil det nok duge å kun ha hardt bunnstoff, men det er veldig avhengig av forholdene hvor båten skal brukes. Ligger den mye i sola, vannkvalitet, strøm osv. Et lag med selvpolerende bunnstoff på etter det harde hindrer mye groe i saltvann. Det er også spm. om hvor farlig dette er for ferskvann. Er ikke noen regler på dette i dag, og de giftige bunnstoffa er fjernet allerede.

 

Mitt råd: 2-3 lag med primer, siste laget vått i vått med eks rødt hardt bunnstoff. Deretter et strøk med selvpolerende i eks. svart eller blå. Fortsett med selvpolerende, så går det årevis til neste jobb (om den i det hele tatt kommer).

Link to post
Share on other sites

Da tror jeg skrapingen er ferdig.... men hvor nøye må man være???

Har fjernet alt som er løst + det meste av det som sitter litt godt. Det som sitter godt er kun jevnet ut men ikke skrapet helt bort.

Er det lurt å gå over med sandpapir? Eventuelt hvor grovt? Har pusset litt(veldig lite) med 120 papir av ren nysgjerrighet og mener at dette gir bedre heft for primeren.

 

Kan være lurt å legge på et strøk med hardt bunnstoff på primeren og til slutt selvpolerende, men av en annen farg. På den måten vil du alltid se når/hvis det er behov for å legge på mere selvpolerende.

 

Hvorfor ikke bare selvpolerende?? Og legge et lag hver vår........

 

Argumenter for/mot selvpolerende?

 

Er hardt bunnstoff bedre enn selvpolerende? Hvorfor velge bare hardt bunnstoff?

 

Ser bare positive argumenter for selvpolerende og lurer på hvorfor velge hard heller mykt bunnstoff?

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke bare selvpolerende?? Og legge et lag hver vår........

 

Argumenter for/mot selvpolerende?

 

Er hardt bunnstoff bedre enn selvpolerende? Hvorfor velge bare hardt bunnstoff?

 

Ser bare positive argumenter for selvpolerende og lurer på hvorfor velge hard heller mykt bunnstoff?

selvpolerende bunnstoff forsvinner etterhvert

og da vil markeringsfargen (som det harde bunnstoffet representerer) kanskje også forsvinne.

 

Når du har et hardt bunnstoff under i annen farge vil det da holde med å flekke der fargen kommer frem. Noe som gjør at du sparer penger og arbeid. I tillegg til at du slipper lagvise klatter i fremtiden.

 

Det harde bunnstoffet skal vel også ideelt sett slipes.

 

Redigert:

Ser du har fått endel gode svar i den andre tråden din.

Synes Ingar har et fornuftig svar der som går litt på tross av dette jeg sier her.

Så da fikk du jo (i mine øyne) noe ut av disse diskusjonene her :sailing:

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...