Jump to content

Teit spørsmål om å bygge om seilbåt til daycruiser!


MartinN

Recommended Posts

Hei,

 

Her kommer et teit spørsmål og seilbåtfolket vil sikkert tenke "for en tulling - ødelegge en seilbåt slik"..

 

Hehe, men ser det ligger mange flotte seilbåter ute på nettet, og mitt spm:

 

Kan man fjerne alt av master, tau og festeanordninger på en seilbåt og bruke den/ bygge den om til en day/ cabincruiser?

 

Jeg har aldri sett dette bli gjort, tanken bare slo meg!

 

Ja, jeg vet at mange vil svare; "hvorfor ikke bare kjøpe en daycruiser da?", men det er ikke spørsmålet.

 

Motor må jo evt. modifiseres, det er klart - men lar det seg gjøre for en som ikke orker alt styret med seil, dukke for bommen og snuble i tau..

 

 

Martin

Redigert av MartinN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var ikke uvanlig å gjøre dette hvis du tenker litt tilbake i tid. Mange seilskøyter ble bygget om til motorskøyter :wink: Hvis det er for plassen sin del, har du vurdert en motorskøyte?

 

Ellers så har du jo Viksund Goldfish (tror jeg de heter) De er jo beregnet på begge deler. Noen har de med mast, noen uten.

Link to post
Share on other sites

Mener å ha sett eksempler på dette. Spesielt motorseilere som har amputert masten. Bruker du en vanlig seilbåt, kan jeg garantere deg mye rulling i sjøen -men du får et lettdrevet skrog på 30 fot som lett gjør 7 knop med mindre enn 20 hk. Stabilt blir det også :)

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Hej MartinN

 

låt masten ligga kvar i mastskjulet.......

 

o kjör runt uten rigg en säsong..................

 

o trimme motorn er totalt bortkastade penger.........

 

min motor er på 62 hk.......även om jag hade haft 300hk i båten...så tror jag ikke att du fått den

över 12-13 knop........det beror på skrovformen

 

andre säsongen sätter du opp masten......men kjör motor vart du en skall.....

 

sen en dag ner vinden kommer in akterfra......så ruller du ut en del av genuan....

 

så upptäcker du att du kan dra ner gasreglaget till friläge...men båten fortsetter framåt med samme 'speed'......forskjellen er att du ferdes framåt uten att tankmålern går ner o att det

er lydlöst i båten....inga vibrasjoner.....en helt ny värld åpnes....

 

skulle du vilja höra oväsenet igjen er det bare o vride på startnykkeln igjen.... :yesnod:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hehe, ja kanskje det Gunga Din!

 

Hmm, det er jo strengt tatt bare å prøve. Poenget mitt er at seilbåter ligger mye lavere i pris enn daycruisere med litt størrelse og standard. Synd bare det ofte er så trang bak i cockpiten...

 

Skulle gjerne lagt beina på bordet og hatt med noen venner som kunne gjort det samme! *Ler*

Link to post
Share on other sites

problemet er jo at det ikke lages snekker til en fornuftig pris nye. Kunne man f.eks fått kjøpt Bavaria 30 uten rigg og spart 100k ville man hatt en ganske så grei turbåt for store deler av befolkningen til en pris ikke noe norsk snekkebyggeri kan konkurere med.

Link to post
Share on other sites

Nei den blir ingen balje, du får nok en stiv båt. Den skal jo i utgangspunktet ha vekt nok under til å stabilisere en mast som rager 15m +- opp i lufta. Når du tar vekk det får du en stiv båt. Det er godt mulig den ville fått litt krappe bevegelser, men jeg tror det hadde blitt bra. Om du mener dette seriøst ville jeg absolutt ikke vraket masta, men lagt den til side, etter en stund får du lyst til å prøve med den oppe. En ting du kanskje bør være oppmerksom på er at når de er en del vind, og man har press i seilene vil dette være med på stabilisere båten. Dette mister du... Men uansett tror jeg den vil oppføre seg bedre enn en motorbåt på samme lengde.. tror jeg..Synes dette høres ut til å være en lur idè! Selv om du antagelig ville blitt litt mobbet, fra båt seil og motorleieren....

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

nejda blir ikke noe balje....

 

lek med tanken,

 

kape kjölen fra 1,5 til 0,5 (förutsatt att riggen stanner hjemme)

 

du hade fått noe som liknade på snekke-egenskaper........

 

hade du modifieret skrovet lite o trimmet motorn så hade du vunnit några knop.....

 

 

 

Men en segelbåt utan mast er som en "skadesköten hval"...... :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

En seilbåt uten mast og seil er ikke nødvendigvis noe behagelig farkost. Seilet virker stabiliserende. mange seilbåter har også en langt dypere og tyngre kjøl enn du trenger når du ikke bruker seil. Noen seilbåter har kjøler som er lette å få løs, :rolleyes: men det spørs hvor mye rulling du vil ha. Uansett, med riktig båtvalg kan du sikkert få noe brukbart ut av det.

Link to post
Share on other sites

Hadde tidligere en albin viggen seilbåt, og da fikk jeg stadig poster fra medlemsklubben.. På ett av disse var det et diagram som viste farten med en 6hk påhengsmotor, kontra 60hk.. Med ti ganger så stor motor klarte de å presse båten opp i litt over 8 knop, og hekkbølgen var en meter høy.. Og forbruket?? Antagelig vis så høyt at man heller kunne lagt det i en daycruiser istede..

 

Men tankegangen din er veldig interessant.. Grunnen til at jeg kjøpte seilbåt første gang (nevnte båt), var nettopp penger.. Var student og budsjettet var 35000kr.. Da fikk jeg seilbåt med 4 gode køyer, egen bysse, toalett under forpiggen, ett hav av plass, ny påhenger og full seilgarderobe.. Jeg var ute 2 ganger før seilet kom opp.. Det har vært oppe i alle mine båter frem til i år, da tiden vi får på sjøen har gjort at vi har gått tilbake til motorbåt for en kortere tid..

 

Ikke noe feil i å bruke seilbåten som "snekke", men jeg synes du bør bruke den som den er med mast.. så får du se :smiley:

Link to post
Share on other sites

MartinN: En god ide som flere skulle gjort. De aller fleste pinnebåter går jo stort sett uten lakenet oppe.

Du oppnår mange fordeler: Du kan komme under de aller fleste broer. Du lkipper å tenke på at ting står å lager en masse lyder for deg og andre rundt deg.

 

Selv hadde jeg lenge lyst på en Nauticat hvor master var fjernet. En glimrende snekke, spør du meg.

 

Lykke til!! :flag:

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Forunderlig at ikke Andreas, han med den "rare seilbåten", har kommet på banen? Kanskje han er ute og kjører i 20knop med sin 26 fots seilbåt med stoooor motor bakpå? Og med et nokså normalt bensinforbruk motor/fart tatt i betraktning.

 

 

Ryktene sier visstnok at den båten, Macgregor26 er det vel, også kan seile, men bare hvis du vil!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...