Jump to content

Teit spørsmål om å bygge om seilbåt til daycruiser!


MartinN

Recommended Posts

Kjempeide !

Få tak i en seilbåt med stor bredde bak,helst en langjølet vil jeg tro.Fram med kryssfiner og glassfiber og sett på et sjarkstyrehus a la Hallberg Rassy 94 kutter.Flotteste motorbåten i havna !!!

Det gjør ingenting om akterspeilet heller den fordømte veien !

Hilsen Gutek

Link to post
Share on other sites

Utrolig mye smart her.

 

Det er selvfølgelig mye lurere å kjøpe en seilbåt og bygge den om til en daycruiser framfor å kjøpe en daycruiser.

Neste gang jeg skal bytte bil tror jeg det beste er å kjøpe en traktor og så bygge den om til bil framfor å kjøpe en bil - eller kanskje jeg skulle kjøpt to motorsykler og laget en bil ut av det?

 

Da får jeg jo en bil som har alle motorsykkelsens fordeler ?

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

[quote name='Lasse' date='22.04.07 11:31' post='370539']

Utrolig mye smart her.

 

Det er selvfølgelig mye lurere å kjøpe en seilbåt og bygge den om til en daycruiser framfor å kjøpe en daycruiser.

Neste gang jeg skal bytte bil tror jeg det beste er å kjøpe en traktor og så bygge den om til bil framfor å kjøpe en bil - eller kanskje jeg skulle kjøpt to motorsykler og laget en bil ut av det?

 

Da får jeg jo en bil som har alle motorsykkelsens fordeler ?

 

 

He, he slik er det vel. Det som denne diskusjonen viser er at også mange motorbåtfolk ser at en for utrolig mye mer for pengene ved kjøp av seilbåt. Å bygge en seilbåt om til motorbåt er ca så smart som Lasse skriver.

Men det viser også at markedet mangler tilbud om lettdreven depl. motorbåter med motor = skrogfart. Dersom Bavaria går inn for en slik produksjon m/kostnadnivå og produksjonsmengde som sine seilbåter, vil en "39 fot Bavaria motor cruiser" kanskje bli 20-30% billigere en seilbåtenvarianten. Med modifisert skrog vil den gå med en marsfart på ca 8 knop m/ 50hk , hurtig nok for de fleste. Noe å tenke på.

Link to post
Share on other sites

I fjor sommer lå jeg ved siden av en ca 40 fots seilbåt uten rigg. En famile med små barn var tydeligvis på ferie med båten. Stusset over at riggen var borte og i min båt ble det fleipet med at skipperen hadde gått til innkjøp av billig snekke med mye plass. Slik som trådstarteren er inne på.

 

Men så kom sannheten for dagen. Riggen hadde blitt STJÅLET :eek: Noen som har hørt på maken??? Kan skipperen ha snakket sant??

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Mener å ha sett eksempler på dette. Spesielt motorseilere som har amputert masten. Bruker du en vanlig seilbåt, kan jeg garantere deg mye rulling i sjøen -men du får et lettdrevet skrog på 30 fot som lett gjør 7 knop med mindre enn 20 hk. Stabilt blir det også :)

 

Lettdreven snekke med MASSE ute og inneplass?

 

Selv om jeg er "motorbåtmann" ser jeg helt sjarmen med å seile. Det å kunne heise seilet å bevege seg lydløst avgårde i takt med "naturkreftene" virker veldig forlokkende!(selv om min seilererfaring begrenser seg til askeladden 16 combi). Ser imidlertid for meg endel rare ansiktsutrykk dersom jeg hadde krysset oppover glomma/storsjøen i en 30 fots Bavaria. Litt upraktisk også da det er mellom 1 og 2 meter dypt store deler av leia der jeg ferdes mest.

Link to post
Share on other sites

Hej MartinN

 

låt masten ligga kvar i mastskjulet.......

 

o kjör runt uten rigg en säsong..................

 

o trimme motorn er totalt bortkastade penger.........

 

min motor er på 62 hk.......även om jag hade haft 300hk i båten...så tror jag ikke att du fått den

över 12-13 knop........det beror på skrovformen

 

andre säsongen sätter du opp masten......men kjör motor vart du en skall.....

 

sen en dag ner vinden kommer in akterfra......så ruller du ut en del av genuan....

 

så upptäcker du att du kan dra ner gasreglaget till friläge...men båten fortsetter framåt med samme 'speed'......forskjellen er att du ferdes framåt uten att tankmålern går ner o att det

er lydlöst i båten....inga vibrasjoner.....en helt ny värld åpnes....

 

skulle du vilja höra oväsenet igjen er det bare o vride på startnykkeln igjen.... :yesnod:

 

Gunga--- du får uttrykt deg så rett så rett.. Tenker ofte på å slå av motor og la vinden drive deg sakt frem lydløst... Forlokkende tanker..... Har ikke tenkt å bytte, men en dag????? Hvem vet. Har seilt mye i min barndom, så det ligger der.....

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Utrolig mye smart her.

 

 

Neste gang jeg skal bytte bil tror jeg det beste er å kjøpe en traktor og så bygge den om til bil framfor å kjøpe en bil - .....

:seeya:

 

Det er mulig denne ideen ikke er så dum. Forutsatt at du fremdeles greier å ha den registrert som traktor. Ingen vektbegrensninger, kan stort sett trekke alle hengerredskaper. Ikke minst kan den kjøres av 16-åringer med traktorsertifikat.

 

Se for deg et transportfirma som driver vareutkjøring i en by. Traktor med henger og bortimot ubegrenset nyttelast. Hadde vært en lastebil snakker vi om klasse CE med tilsvarende aldersbegrensninger. Tarifflønn for 16-åringer er vel heller ikke avskrekkende?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...