MartinN Startet 21.April.2007 Del på Facebook Startet 21.April.2007 (redigert) Hei, Her kommer et teit spørsmål og seilbåtfolket vil sikkert tenke "for en tulling - ødelegge en seilbåt slik".. Hehe, men ser det ligger mange flotte seilbåter ute på nettet, og mitt spm: Kan man fjerne alt av master, tau og festeanordninger på en seilbåt og bruke den/ bygge den om til en day/ cabincruiser? Jeg har aldri sett dette bli gjort, tanken bare slo meg! Ja, jeg vet at mange vil svare; "hvorfor ikke bare kjøpe en daycruiser da?", men det er ikke spørsmålet. Motor må jo evt. modifiseres, det er klart - men lar det seg gjøre for en som ikke orker alt styret med seil, dukke for bommen og snuble i tau.. Martin Redigert 21.April.2007 av MartinN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
S/Y EIMY Svart 21.April.2007 Del på Facebook Svart 21.April.2007 Helt klart er det muligt men foruftigt lykke til Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Avsluttet2 Svart 21.April.2007 Del på Facebook Svart 21.April.2007 Vel, da er vi to teitinger.... Når jeg ser hvor stor plass en får i forhold til pris så har jeg også tenkt tanken. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 21.April.2007 Del på Facebook Svart 21.April.2007 Motor må jo evt. modifiseres, det er klart - men lar det seg gjøre for en som ikke orker alt styret med seil, dukke for bommen og snuble i tau..Martin Hvorfor må motoren modifiseres? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 21.April.2007 Del på Facebook Svart 21.April.2007 Hvorfor må du dukke for bommen ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sande (exSkjælø) Svart 21.April.2007 Del på Facebook Svart 21.April.2007 Det var ikke uvanlig å gjøre dette hvis du tenker litt tilbake i tid. Mange seilskøyter ble bygget om til motorskøyter Hvis det er for plassen sin del, har du vurdert en motorskøyte? Ellers så har du jo Viksund Goldfish (tror jeg de heter) De er jo beregnet på begge deler. Noen har de med mast, noen uten. Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post Share on other sites More sharing options...
Seilaren Svart 21.April.2007 Del på Facebook Svart 21.April.2007 Du vill fort få opp masten og heise seilene.. Tro meg!! Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post Share on other sites More sharing options...
loffern Svart 21.April.2007 Del på Facebook Svart 21.April.2007 Kjøp en da vel, og prøv en sesong med mast og de hele uten å bruke det så ser du jo fort om du vil fjerne det eller ikke. Men modifisering av motor er jo ikke nødvendig da du som regel oppnår full skroghastighet hvis du velger den største motoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kosmix Svart 21.April.2007 Del på Facebook Svart 21.April.2007 Mener å ha sett eksempler på dette. Spesielt motorseilere som har amputert masten. Bruker du en vanlig seilbåt, kan jeg garantere deg mye rulling i sjøen -men du får et lettdrevet skrog på 30 fot som lett gjør 7 knop med mindre enn 20 hk. Stabilt blir det også :) Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post Share on other sites More sharing options...
MartinN Svart 21.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2007 Hvorfor må motoren modifiseres? Ikke vet jeg, den må kanskje ikke det? I såfall hadde det vært utrolig deilig å slippe! Hva er vanlig at leveres av hester og motor på en 26 - 35 fot seilbåt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 21.April.2007 Del på Facebook Svart 21.April.2007 35 fot - ca 30 hester. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 21.April.2007 Del på Facebook Svart 21.April.2007 Hej MartinN låt masten ligga kvar i mastskjulet....... o kjör runt uten rigg en säsong.................. o trimme motorn er totalt bortkastade penger......... min motor er på 62 hk.......även om jag hade haft 300hk i båten...så tror jag ikke att du fått den över 12-13 knop........det beror på skrovformen andre säsongen sätter du opp masten......men kjör motor vart du en skall..... sen en dag ner vinden kommer in akterfra......så ruller du ut en del av genuan.... så upptäcker du att du kan dra ner gasreglaget till friläge...men båten fortsetter framåt med samme 'speed'......forskjellen er att du ferdes framåt uten att tankmålern går ner o att det er lydlöst i båten....inga vibrasjoner.....en helt ny värld åpnes.... skulle du vilja höra oväsenet igjen er det bare o vride på startnykkeln igjen.... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
MartinN Svart 21.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2007 Hehe, ja kanskje det Gunga Din! Hmm, det er jo strengt tatt bare å prøve. Poenget mitt er at seilbåter ligger mye lavere i pris enn daycruisere med litt størrelse og standard. Synd bare det ofte er så trang bak i cockpiten... Skulle gjerne lagt beina på bordet og hatt med noen venner som kunne gjort det samme! *Ler* Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 21.April.2007 Del på Facebook Svart 21.April.2007 min motor er på 62 hk.......även om jag hade haft 300hk i båten...så tror jag ikke att du fått denöver 12-13 knop........det beror på skrovformen Kan man ikke bare bygge om skroget da Gunga? Ta av kjølen og støpe litt her og der? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sebaldus Svart 21.April.2007 Del på Facebook Svart 21.April.2007 problemet er jo at det ikke lages snekker til en fornuftig pris nye. Kunne man f.eks fått kjøpt Bavaria 30 uten rigg og spart 100k ville man hatt en ganske så grei turbåt for store deler av befolkningen til en pris ikke noe norsk snekkebyggeri kan konkurere med. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MartinN Svart 21.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2007 Ta av kjølen og støpe litt her og der? Ja, hva skjer egentlig da? Blir båten en "balje" på sjøen og man henger sjøsyk over bord? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hallaron Svart 21.April.2007 Del på Facebook Svart 21.April.2007 Nei den blir ingen balje, du får nok en stiv båt. Den skal jo i utgangspunktet ha vekt nok under til å stabilisere en mast som rager 15m +- opp i lufta. Når du tar vekk det får du en stiv båt. Det er godt mulig den ville fått litt krappe bevegelser, men jeg tror det hadde blitt bra. Om du mener dette seriøst ville jeg absolutt ikke vraket masta, men lagt den til side, etter en stund får du lyst til å prøve med den oppe. En ting du kanskje bør være oppmerksom på er at når de er en del vind, og man har press i seilene vil dette være med på stabilisere båten. Dette mister du... Men uansett tror jeg den vil oppføre seg bedre enn en motorbåt på samme lengde.. tror jeg..Synes dette høres ut til å være en lur idè! Selv om du antagelig ville blitt litt mobbet, fra båt seil og motorleieren.... Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 21.April.2007 Del på Facebook Svart 21.April.2007 nejda blir ikke noe balje.... lek med tanken, kape kjölen fra 1,5 til 0,5 (förutsatt att riggen stanner hjemme) du hade fått noe som liknade på snekke-egenskaper........ hade du modifieret skrovet lite o trimmet motorn så hade du vunnit några knop..... Men en segelbåt utan mast er som en "skadesköten hval"...... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 21.April.2007 Del på Facebook Svart 21.April.2007 En seilbåt uten mast og seil er ikke nødvendigvis noe behagelig farkost. Seilet virker stabiliserende. mange seilbåter har også en langt dypere og tyngre kjøl enn du trenger når du ikke bruker seil. Noen seilbåter har kjøler som er lette å få løs, men det spørs hvor mye rulling du vil ha. Uansett, med riktig båtvalg kan du sikkert få noe brukbart ut av det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MartinN Svart 21.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2007 Synes dette høres ut til å være en lur idè! Selv om du antagelig ville blitt litt mobbet, fra båt seil og motorleieren.... Hehe, tåler en støyt og mange rare blikk.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 21.April.2007 Del på Facebook Svart 21.April.2007 Men en segelbåt utan mast er som en "skadesköten hval"...... Ikke hvis man setter på trimflaps og bytter ut motoren med en V8 bensin Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tomeriks Svart 21.April.2007 Del på Facebook Svart 21.April.2007 Hadde tidligere en albin viggen seilbåt, og da fikk jeg stadig poster fra medlemsklubben.. På ett av disse var det et diagram som viste farten med en 6hk påhengsmotor, kontra 60hk.. Med ti ganger så stor motor klarte de å presse båten opp i litt over 8 knop, og hekkbølgen var en meter høy.. Og forbruket?? Antagelig vis så høyt at man heller kunne lagt det i en daycruiser istede.. Men tankegangen din er veldig interessant.. Grunnen til at jeg kjøpte seilbåt første gang (nevnte båt), var nettopp penger.. Var student og budsjettet var 35000kr.. Da fikk jeg seilbåt med 4 gode køyer, egen bysse, toalett under forpiggen, ett hav av plass, ny påhenger og full seilgarderobe.. Jeg var ute 2 ganger før seilet kom opp.. Det har vært oppe i alle mine båter frem til i år, da tiden vi får på sjøen har gjort at vi har gått tilbake til motorbåt for en kortere tid.. Ikke noe feil i å bruke seilbåten som "snekke", men jeg synes du bør bruke den som den er med mast.. så får du se Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
CB. Svart 21.April.2007 Del på Facebook Svart 21.April.2007 Det er nok kun VG jolla som egner seg for stor motor. Sett på en 20 hk og det går noe vansinnigt, attpåtil får du gratis dusj kjøling gjennom kjølsprekken Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 22.April.2007 Del på Facebook Svart 22.April.2007 (redigert) MartinN: En god ide som flere skulle gjort. De aller fleste pinnebåter går jo stort sett uten lakenet oppe. Du oppnår mange fordeler: Du kan komme under de aller fleste broer. Du lkipper å tenke på at ting står å lager en masse lyder for deg og andre rundt deg. Selv hadde jeg lenge lyst på en Nauticat hvor master var fjernet. En glimrende snekke, spør du meg. Lykke til!! Redigert 22.April.2007 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 22.April.2007 Del på Facebook Svart 22.April.2007 Forunderlig at ikke Andreas, han med den "rare seilbåten", har kommet på banen? Kanskje han er ute og kjører i 20knop med sin 26 fots seilbåt med stoooor motor bakpå? Og med et nokså normalt bensinforbruk motor/fart tatt i betraktning. Ryktene sier visstnok at den båten, Macgregor26 er det vel, også kan seile, men bare hvis du vil! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.