Jump to content

Scanner


Amorosa

Recommended Posts

Hei Amorosa. Anbefaler en Agfa scanner. De er bedre en gjennomsnittet og de baserer seg på de proffe de har i sitt sortiment.  Du får sikkert tak i billigere men tror du vil være godt fornøyd med Agfa.  Liker du veldig lette løsninger kan jeg anbefale HP.  Meget enkle og gode scannere det også.

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Da jeg har en viss følelse av at Gunga's svar ikke var det du var på jakt etter, prøver jeg meg med et annet:

 

Hardware.no - test skannere

Dinside.no - test scannere

Pc.no - Råd ved kjøp av scanner

Pcworld.no - Test skannere

HjemmePC.no - Skannere

PcPro.no - Skannere

PcPro.no - Test avanserte scannere

 

Så da er det bare å lese til øyet blir stort og vått... :lol:

Link to post
Share on other sites

Å kjøpe scanner blir som mye annet, det blir ikke lett å velge. :lol:

 

Men for å vri dette over til båt, (som dette forumet handler om)  :nono:, så har jeg samme problemet, hva skal jeg kjøpe til min Bayliner?

 

Skal jeg kjøpe en V8 Marinediesel, en VP KAD 300, Yanmar datt ut i dag, da de ikke leverer foreløpig med drev, så har en også Mercruiser.

 

Og for å lage det enda vaskeligere, så er jo alternativet 2 stk mindre motorer, f.eks. Steyr 144VTI,  VP D3-130, eller 160hk, eller skal jeg sette inn 2 stk V8 Marinediesel 170 hk uten kompressor? Da kan jeg bruke drevene som jeg har, det hadde jo vært litt bra med 13 liter slagvolum med 340hk òg. Små motorer har jo også Volkswagen. Tror jeg har brukt snart 50 timer på å tenke på hvilke(n) motor jeg skal kjøpe. Men jeg har fremdeles ikke bestemt meg.  :lol:

 

Så å få vri dette tilbake til scanner, det er ikke lett å svare på, da utvalget er for stort, prisene forskjellige, og meiningane delte. Uansett, venter du til neste uke, er der kommet en ny type på markedet.

Link to post
Share on other sites

Hvis du skal skanne båtsportkart som er større enn A4 så vil jeg anbefale å lete etter en skanner hvor glassplaten IKKE ligger så mye dypere en plastrammen rund. Men alle skannere som jeg har befølt  :lol: hos Elkjøp har denne ulempen. Men for vanlig A4-skanning spiller det ingen rolle, men vanlig skanning diskuterer vi jo andre steder  :lol:.

Link to post
Share on other sites

Eg har ein agfascan 310.  Billeg skanner eg kjøpte for minst fire år sidan.  I 2001 scanna eg fotografi for bruk i ei trykksak, og ved levering til trykking la eg ved originalane av fotografia, fordi eg meinte trykkeriet burde scanna bilda på ny.  På trykkeriet fekk eg til svar at kvaliteten på bilda mine var god nok, det var lite å vinna på å scanna dei på ny.

 

Med andre ord:  Det meste du får i dag er godt nok.  Sjå heller på kva programvare som er med scanneren, og om du har behov for scanning av negativ eller lysbilder.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar/innspill fra Båtdilla,  Andreas og Nils (Gunga Din :lol:). Det var jo slike tips jeg var ute etter.

Nå er den bestillt og det ble en Cannon 50. Flat som Andreas sa og til negativer som Nils sa.

Så får vi se etterhvert om ikke Baatplassens medlemmer kan dra nytte av denne. Mange fine plasser rundt i Hvalerskjærgården som ennå ikke har funnet sin plass i Havneform.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar/innspill fra Båtdilla,  Andreas og Nils (Gunga Din :wink:). Det var jo slike tips jeg var ute etter.

Nå er den bestillt og det ble en Cannon 50. Flat som Andreas sa og til negativer som Nils sa.

Så får vi se etterhvert om ikke Baatplassens medlemmer kan dra nytte av denne. Mange fine plasser rundt i Hvalerskjærgården som ennå ikke har funnet sin plass i Havneform.

Så ikke postingen din før i dag.

 

Antar at du har kjøpt Canoscan Lide 50. Den koster vel rundt 1000-lappen, kanskje litt mer? Tror du blir fornøyd. Jeg kjøpte for et par uker siden en Canoscan Lide 80 som er noenlunde samme scanneren, såvidt jeg har forstått. Betalte vel 1.600 for den. Tror forskjellen stort sett er at Lide 80 scanner negativer og dias (ikke i rammme). Jeg tror ikke 50 gjør det(?).

 

I forhold til det jeg hadde fra før er scanningen som natt og dag. Scanning av bilder blir jo ikke som digitale bilder, men godt nok til at jeg har planer om å scanne den beste delen av bildesamlingen. Har også begynt å oppdatere noen av de gamleste scannede bildene på hjemmesiden. Den scanner også dokumenter direkte til .pdf-format. veldig praktisk. Og så er den liten og nett, pen og se på, og kan stå på høykant slik at den tar liten plass. Dessuten følger det med Photoshop Elements 2 - veldig bra bildebehandlingsprogram som alene er verdt kr 800.

 

Pressemelding for Lide 80 på http://www.canon.no/produkter/pressem-prod...Scan-LiDE80.pdf

Brosjyre  http://www.canon.no/produkter/brosjyrer/LiDE80-nor.pdf

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Antar at du har kjøpt Canoscan Lide 50.

Vi skiftet ut en dyr HP 4c scanner med en Canon Lide 50 på jobb for en tid siden og det var en kraftig forbedring. Ikke fullt så kjapp men scanneresultatet blir langt bedre, spesielt fargegjengivelsen, medfølgende programvare er langt bedre og scanneren bruker USB som strømforsyning og det gjør den svært så enkel å flytte fra PC til PC. Billig er den også.....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen båtvenner :cool:

 

Riktig KOB det ble en Canoscan Lide 50, den ser grei ut til min bruk, og det har jo også blitt bekreftet her. Trodde den scannet fra negativer, men det gjør den altså ikke. Så det litt for sent.

 

Fra KJELLI (Å kjøpe scanner blir som mye annet, det blir ikke lett å velge. :confused: ) . Det er jo helt riktig og som nevnt over så fikk jeg ikke med meg alt, men økonomisk så står du overfor helt andre problemer. Veldig dyrt og velge feil.  :crazy:

Link to post
Share on other sites

Hei Amorosa. sjekk om du får kjøpt adapter til scanneren du har kjøpt. Hvis ikke får du helt sikkert byttet den mot en annen som også scanner negativer og evt. dias

Sjekket litt for deg. Nesten samme scanner du kjøpte ( samme oppløsning)men med film men jeg ser ikke at den tar dias muligheter.  se her:

 

Canon CanoScan 5000F USB2.0 Scanner

48 bit, 2400x4800 dpi, m/filmadapter  

 

 

Oversikt

Produktbeskrivelse Canon CanoScan 5000F - planskanner

Enhetstype Planskanner - stasjonær

Maks. mediestørrelse som støttes 216 x 297 mm

Dimensjoner (BxDxH) 27.8 cm x 50.8 cm x 10.7 cm

Vekt 3.4 kg

Inndatatype Farge

Oppløsning 16-bit (64K gråtoner) / 48-bits farge

Ekstern oppløsning 16-bit (64K gråtoner) / 48-bits farge

Optisk oppløsning 2400 dpi x 4800 dpi

Interpolert oppløsning 9600 dpi x 9600 dpi

Maks. dokumentstørrelse 216 mm (Letter A Size) x 297 mm (A4)

Medietype som støttes Vanlig papir, film

Medielastetype Manuell lasting

Grensesnittype Hi-Speed USB

Systemkrav Apple MacOS 9, Microsoft Windows XP, Apple MacOS X 10.1 eller nyere, Microsoft Windows 98/ME/2000

 

 

 

>> Vis spesifikasjon

 

 

Linker

Produkt: http://www.canon.co.uk/cgi-bin/parser.pl?p...&subprodtype=62

Produsent: http://www.canon.com  

 

Ser ellers at Epson har noen billig som tar alt inkl. Dias med enda bedre oppløsning (3200x6400) optisk og 12800 x 12800 interpolert til ca 2500.-

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Hei Amorosa. sjekk om du får kjøpt adapter til scanneren du har kjøpt. Hvis ikke får du helt sikkert byttet den mot en annen.

Mange takk for hjelpen Pjolter. :confused:

Har bestillt den over postordre, og regner med å motta den idag. Skal med engang sjekke hvilke muligheter som ligger i denne og hva jeg eventuelt kan bytte ut/legge til.

Ellers så her jeg et positivt problem her, har en datter som også ønsker seg en scanner, så denne kan bli en gave og jeg kjøper en ny. Prisene her er jo til å leve med.

Godt de ikke vet at den skal brukes til båtrelaterte ting, da hadde prisen vært???????? :crazy:

Link to post
Share on other sites

Hei KOB

 

Har du prøvd å scanne negativer? Har masse gamle negativer som jeg kunne tenkt meg å forsøkt meg på. Blir det like bra som å scanne et bilde?

 

Hvordan virker dette ifht vanlig scanning ?

Har ikke testet det ennå. Skal sjekke og gi tilbakemelding. Det virker litt tungvindt, i og med at en må scanne ett negativ i gangen, selv om en legger inn remser á 4.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Den perfekte scanner for dere som har planer om scanning av store kart. Kart o.l. legges på bordet eller gulvet, så er det bare og flytte den gjenomsiktige scanneren rundt over kartet. Til og med ekstra lang kabel medfølger. Eget sammensyingsprogram ala det som medfølger Canons digitalkameraer følger med. Har ingen erfaring med HPs scanner, men denne står øverst på lista ved nyinvestering.

p><p>

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...2&view=detailed

http://www.hp-expo.com/no/nor/consumer/sca...ers/q3112a.html

http://www.hp-expo.com/no/nor/consumer/sca...ers/q3122a.html

Link to post
Share on other sites

Har ikke testet det ennå. Skal sjekke og gi tilbakemelding. Det virker litt tungvindt, i og med at en må scanne ett negativ i gangen, selv om en legger inn remser á 4.

Har Canoscan 8200  flatbed scanner som tar negative og dias i rammer. Det er en "option " som du kan klikke av i scanner software.  Sitter ikke hjemme nå så jeg får ikke sjekket , men tror det heter noe ala batch scanning e.l.  Da tar min scanner 4 dias i slengen  eller 10 negativer. Resultatet blir som regel meget bra.

Med dias som har ramme kan det imidlertid hende noen ganger at litt lys slipper forbi kanten av dias bildet og gir da et svakt lys skinn i kanten(dete tror jeg skjer fordi jeg har klipt diaset med litt lite overlapp i forhold til rammen. Det er også en option for å fjerne støv etc.

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

forsøker å installere en CANON scanner, men får jeg til ? NEIDA.. :headbang:

 

Er helt banan på nedlasting og installering av drivere..

 

Noen som vil forsøke seg på en vill leding ??

 

Suzuki

Vilken scanner og vilket OS.............

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

forsøker å installere en CANON scanner, men får jeg til ? NEIDA.. :headbang:

 

Er helt banan på nedlasting og installering av drivere..

 

Noen som vil forsøke seg på en vill leding ??

 

Suzuki

Som starter av denne tråden og nå den lykkelige eier av Canon Lide 50.

Er det denne så har jeg de CD du trenger for installering.

Hos meg så gikk alt på skinner. Hvis jeg ikke husker helt feil så måtte jeg installere alle program før jeg koblet til scanner.

Link to post
Share on other sites

forsøker å installere en CANON scanner, men får jeg til ? NEIDA.. :headbang:

 

Er helt banan på nedlasting og installering av drivere..

 

Noen som vil forsøke seg på en vill leding ??

 

Suzuki

Litt lite å begynne med - vet ikke helt hvor problemene dine oppstår, men

 

- nedlasting til egen harddisk

- dobbelklikking på filen i windows explorern

- oppfølging av veiledningen som da kommer opp

 

er så i utgangspunkt det som pleier å funke

Link to post
Share on other sites

Hej Suzuki !

 

Jag installerade en kombinerad HP-scanner/skrivare för 14 dagar sedan her, för min dotter.....

 

jag gjorde något så ovanligt som att lese o följa bruksanvisningen till punkt o pricka,

 

och se  den startade o funkade  direkt........... :cool:  (jag brukar alltid annars försöka själv

 

femti-elva ganger innan jag leser bruksanvisningen!  :headbang:)

 

 

 

det var veldigt noga i vilken tur o ordning man startade apparaterna, anslöt kablar, drivrutiner

 

o 'fan o hans moster'  :smiley:!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...