Jump to content

Mistet nøkkelen!


Avmønstret2

Recommended Posts

Hei.

Jeg tror jeg har greid å rote bort nøkkelen et eller annet sted, og siden båten skal ut på lørdag så hadde det vært greit å få startet båten...Har en Nidelv 24 med VP md17c. Er det en smal sak å bytte nøkkel-sylinderen? Hvor får jeg en slik sylinder? Er det noe et Volvo Penta-verksted har?

 

mvh Plenen

Redigert av Plenen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Ny tenningslås kjøper på din lokale båtutstyrs butikk. Ikke noe problem og montere.

Har du gløding på nøkkelen?

 

10182-03.jpg

 

TENNINGSLÅS 3-TRINN GUMMITOPP

 

Normalt har du tre ledninger en 12V inn fra batteriet, 12V ut til anlegget og en som går til start releet.

Dersom du har gløding eller annet på nøkkelen så får du flere. Mål diameter på den du har slik at du får en ny som passer rett i det gammle hullet i instument panelet.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Har samme båt, og samme motor som deg. Jeg har IKKE rota vekk nøkkelen, jeg vet nemlig nøyaktig hvor den er (3,4 meter under båten, iflg ekkoloddet :headbang: ).

 

Jeg demonterte tenningslåsen, og fant at den besto av to deler, en nøkkeldel (den øverste), og en tennings del. nøkkeldelen står inn i tenningsdelen via en 'tapp'. Du greier fint å starte og bruke båten din som normalt ved å bruke ett passe størrelse skrujern direkte ned i den nederste delen, etter å ha skrudd av den øverste.

 

PS : Hvis du finner ny lås, må du gjerne poste hvor, og hva den kostet, for jeg må snart få dette i orden selv også. :blush:

 

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Det skal jeg gjøre hvis jeg finner den. Ev kan du overta min gamle lås, når jeg helt sikkert finner nøkkelen etter at ny er montert....hehe :wink:

 

Siden du har samme båt:

Har du orginal badestige? Jeg skulle gjerne hatt noen trinn lenger ned i vannet. Ser det er noen som har en forlenger som er svingt opp ved kjøring....er dette noe som er å få kjøpt, eller er det noe man må få laget til?

 

P

Redigert av Plenen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min stige stopper i planbrettet, som jeg tror er orginalt på N24.

 

Jeg er selv litt skeptisk til å stå på dette brettet, og på hvor mye det tåler, men en kompis som skal ha greie på det påstår at brettet utsettes for mye større krefter under fart, en det en kropp på 100Kg + greier å påvirke det med, men de kreftene virker jo i motsatt retning da.

 

Jeg vurderer å sette på Badeplattform i steden, og en liten nedfellbar stige derfra istedet, men det har blitt med tanken sålangt.

 

Joda, hvis du ender opp med for mange tenningslåser er det bare å skrike ut, men dersom du tror nøkkelen vil dukke opp etterhvert, ville jeg gjort som meg, tatt av den øverste delen, og brukt tjuvkobblings metoden intill nøkklene dukket opp. Tror jeg brukte 5-10 Min på å skru dette fra hverandre, så det er ingen stor operasjon.

 

Jeg mistenker imidlertid ikke at min nøkkel dukker opp igjen, jeg gjorde det fordi jeg skulle på tur, og nøkkelen forsvandt i dypet, og så har jeg bare ikke tatt meg tid til å fikse opp i det etterpå.

 

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Kanskje greit å vente med å handle inn ny lås....Volvo Penta skulle ha 1000 spenn for en, og den fra Maritim er jo ikke sikkert passer i hullet og blir seende litt stygt ut....

 

Jeg har badeplatform, så kanskje jeg skal sette på en der istedet for å prøve å forlenge den jeg har, eller kjøpe ny stige. Fant en som kanskje kunne passe på Maritim om jeg skal ha en ny. Pris: 3295,-:

 

 

mvh Plenen

3071-10-11-12.jpg

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har IKKE rota vekk nøkkelen, jeg vet nemlig nøyaktig hvor den er (3,4 meter under båten, iflg ekkoloddet :headbang: ).

 

Teip en kraftig magnet på ei fjøl, og rot litt forsiktig rundt der nede. (Fiberteip, eventuelt strips.)

 

19-230_l.jpg

 

Hvem vet, kanskje du finner masse nøkler?

Redigert av SkipperMorse (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Jeg har badeplatform, så kanskje jeg skal sette på en der istedet for å prøve å forlenge den jeg har, eller kjøpe ny stige. Fant en som kanskje kunne passe på Maritim om jeg skal ha en ny. Pris: 3295,-:

mvh Plenen

[

Ser ikke helt hvordan denne skal kunne festes på badeplattform. :confused:

Det jeg har tenkt på (uten å sjekke leverandør o.l.) er en stige som ligger vertikalt under badeplattform, og som da, ved behov, trekkes rett bakover, og så når den er trukket ut, har en hengsle funksjon slik at den kan legges ned i vannet. Ser da for meg å bruke den stigen for å komme opp på badeplattform, og beholde den gamle stigen til å komme videre opp i båten.

 

Kjøpte du båten med Badeplattform foresten, eller har du montert selv. I fall det siste, hvor fikk du tak i den, og til hvilken pris ?

 

Teip en kraftig magnet på ei fjøl, og rot litt forsiktig rundt der nede. (Fiberteip, eventuelt strips.)

 

Hvem vet, kanskje du finner masse nøkler?

Iflg gamlekara i båthavna mi, kan jeg glemme alle magnet triks, eller Dykker for densaks skyld, for min båt befinner seg oppå restene etter den gamle moloen, mao ei diger steinrøys med meterdype huller. Nøkklene er nok tapt, og etter som månedene nå er gått, er jeg snart mentalt i stand til å bite i den sure tusenlappen som denne tabben har kosta meg (pluss de andre nøkklene til båthavn osv da..).

 

Se forøvrig HER for flere detaljer rundt min misting av nøkkler opplevelse.

 

Erik.

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Ser ikke helt hvordan denne skal kunne festes på badeplattform. :confused:

Det jeg har tenkt på (uten å sjekke leverandør o.l.) er en stige som ligger vertikalt under badeplattform, og som da, ved behov, trekkes rett bakover, og så når den er trukket ut, har en hengsle funksjon slik at den kan legges ned i vannet. Ser da for meg å bruke den stigen for å komme opp på badeplattform, og beholde den gamle stigen til å komme videre opp i båten.

Bildet i innlegget over viser en som kankje kan brukes om jeg velger å skifte ut hele stigen som er der i dag. Løsningen med en egen stige fra platform og ned i vannet har de på maritim og koster 12-13 hundre kroner

 

 

Kjøpte du båten med Badeplattform foresten, eller har du montert selv.

Det var platform på den da jeg kjøpte den, og det er jeg glad for! De koster relativt mye..... Anbefaler uansett platform. Jeg har 2 barn og den er flittig i bruk av både store og små :-)

 

mvh P

Link to post
Share on other sites

Løsningen med en egen stige fra platform og ned i vannet har de på maritim og koster 12-13 hundre kroner

Sånn var det jeg tenkte på ja. Den kombinert med eksisterende burde gi enkel ombordstigning fra det våte element.

 

Det var platform på den da jeg kjøpte den, og det er jeg glad for! De koster relativt mye..... Anbefaler uansett platform. Jeg har 2 barn og den er flittig i bruk av både store og små :-)

 

mvh P

Blir nok til at jeg får montert etter hvert, men de koster fort endel tusen, og plusser du på den stigen i tillegg, så blir det saktens litt. Foreløpig legger jeg gummijolla enten bak eller på siden, så fungerer det som en slags badeplattform/lagringsplass :diving:

 

Kommer nok til å prioritere varmtvann først. Har du det i din, og hvor er i såfall varmtvannstanken plassert ?

 

Erik.,

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Ingen festemulighet for den der. Jeg har lurt på å skru en stige fast i planbrettet, men er dette sterkt nok? ellers bytter jeg til ny stige. Ser det er en 6.trinns på maritim som kan passe tror jeg.

 

P

 

Jeg tenkte at du kanskje kunne feste stigen i det nederste trappetrinnet på din eksisterende stige?

Link to post
Share on other sites

Kommer nok til å prioritere varmtvann først. Har du det i din, og hvor er i såfall varmtvannstanken plassert ?

 

Erik.,

 

Har ikke varmtvann, kun kaldt trykkvann.

 

Jeg tenkte at du kanskje kunne feste stigen i det nederste trappetrinnet på din eksisterende stige?

 

Det er en mulighet. Skal sjekke om rørdiameteren passer. Kunne tenkt meg å satt på teak-trinn på eksisterende trapp i så fall.

 

mvh P

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Hvilken båttyv med litt selvrespekt må ha tak i en nøkkel for å starte motoren... :wink:

 

Låsene i de fleste hus, biler, motorsykler og båter er beregnet på ærlige folk, som tar i døra og tenker "jaja, her var det låst, får prøve ett annet sted".. :rolleyes:

 

De som har bestemt seg for å stjele båten din (og har vært ute en vinternatt før) er antageligvis raskere til å tjuv-koble og starte motoren enn du er på å fiske fram nøkkel til hovedstrøm og tenningsnøkkel.

 

Min gamle Consul, som forlengst er på de evige autobahner, kunne låses opp med en ispinne og startes med en vilkårlig nøkkel fra knippet :cool:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...