Jump to content

Tiki Navigator Pro


BårdK

Recommended Posts

Har nettopp anskaffet Tiki Navigator Pro, SBS kart og GPS-sensor fra CO. Tenkte det hadde vært greit med en egen tråd for Tiki, men det er mulig at det er så greit grensesnitt at det blir litt overkill (har ikke satt meg skikkelig inn i det ennå)? Jeg tar uansett i mot alle tips med takk.

Link to post
Share on other sites

Har nettopp anskaffet Tiki Navigator Pro, SBS kart og GPS-sensor fra CO. Tenkte det hadde vært greit med en egen tråd for Tiki, men det er mulig at det er så greit grensesnitt at det blir litt overkill (har ikke satt meg skikkelig inn i det ennå)? Jeg tar uansett i mot alle tips med takk.

Gratulerer med Tiki.

 

Har testet demoversjonen av Tiki på hjemme PC-en og har blitt fristet av Tiki pro. Liker spesielt at man kan bruke hele skjermen til kartet og likevel enkelt få frem menyene når det er behov. At den nå har mulighet til AIS er jo også en fordel.

 

Har brukt BSB kart med Offshore Navigator L noen år. Gps-en er en gammel Garmin 120, men den virker helt upåklagelig. Synes det er greit å kunne ha noen av rutene også på Gps.

 

Det er ikke alltid jeg tar med laptoppen på småturer. Gps-en står "fast" i båten så den er alltid på når jeg bruker båten. Og så er det jo greit å bruke papirkart også innimellom for ikke å miste treningen med å navigere etter dem.

 

Kommer ikke på noen tips for Tiki, den virket grei å komme i gang med selv om dette bare er demoversjon.

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt Tiki 3 sesonger, og kan bare si en ting: ANBEFALES!

Har prøvet diverse andre PC progs, både for C-Map og BSB, men til mitt bruk er det ingen ting som slår brukervennligheten til Tiki.

I tillegg så er Fred Jensen som har laget programmet en veldig trivelig og båtvant kar, som yter max support...også er det jo et :flag: program

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

Link to post
Share on other sites

Tidligere var en av ulempene med rasterkart at man ikke fikk sømløs overgang til neste kart. Gjelder dette fortsatt?

 

Tiki

Har i grunnen ikke tenkt over dette. Programmet henter neste kart etter hvert, men kan vel ikke si at dette er sømløst? Har ikke opplevd dette som noen bakdel, men det ville nok være bedre hvis man selv kunne velge hvilket område som vises uavhengig av kartgrenser. Men det er det jo heller ikke på papirkartene og de har jeg brukt i mange år.

 

På den annen side har jeg sett C-map der detaljene forsvinner ved overgang til nytt område. Ellers kjenner jeg ikke C-map no særlig, har bare sett det i andre båter.

Link to post
Share on other sites

På den annen side har jeg sett C-map der detaljene forsvinner ved overgang til nytt område.

Nja, C-map og andre digitale kart genereres i sanntid ut fra data som er innsamlet for det området man befinner seg i.

For brukeren ser det ut som om det bare er ett stort kart.

 

Vi bruke rasterkart i Dykkerklubben for mange år siden og da synes jeg overgangen mellom kartene var en vesentlig ulempe. Man ser ikke hva som befinner seg på neste kart før man når frem til dette området.

Men ett digitalt kart kan man hele tiden ha båten i senter og full oversikt over områdene omkring.

 

Vi forsøkte å omgå dette ved å lage rasterkart som dekket ett stort område slik at man ikke måtte skifte så ofte. Men da ble kartfilene kjempestore og f.eks. zoomimg tok en evighet.

Link to post
Share on other sites

Men ett digitalt kart kan man hele tiden ha båten i senter og full oversikt over områdene omkring.

Ser at det her er en forskjell som kan ha en ulempe i enkelte områder. Tiki har en fin funksjon her dersom man har kart med forskjellig målestokk som dekker et område. Ved å bruke funksjonen skaler inn eller ut kan man skifte mellom kartene og det kan se ut som man bare bruker zoom.

 

Vi forsøkte å omgå dette ved å lage rasterkart som dekket ett stort område slik at man ikke måtte skifte så ofte. Men da ble kartfilene kjempestore og f.eks. zoomimg tok en evighet.

Hva da med å rediger bort en den av kartet for å får en mindre kartfil?

 

Her i området har vi også 200 serien med kart, de er jo fine for å få oversikten.

Link to post
Share on other sites

De fleste sånne plottere med digitale kart zoomer ikke.

De bytter til et kart med en annen skala.

Hvis plotteren har mulighet for å vise kart av flere skala samtidig, mister man litt av detaljene når man f.eks beveger seg fra et havnekart til et kystkart. Maxsea viser bare den skala man har valgt. Hvilke kart som er tilgjengelige i større skala vises ved å slå på "chart contour" funksjonen.

Link to post
Share on other sites

Dette er ikke et problem med Tiki for man kan ha tre åpne kartvinduer samtidig, med forskjellig zoom. Alternativt kan man fylle skjermen med kartet og bruke F11 for å vise mest mulig av kartet "foran" båten. "Sømmene" mellom kartbladene er helt uproblematiske for Tiki velger nytt kart i god tid. Man sitter da heller ikke og stirrer på skjermen hele tiden, eller hva??

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg ville funnet noe bedre enn GPS-musa til CO. Det eneste gode å si om den er prisen.
Den Navibe-GPSen som CO selger nå er dramatisk mye bedre enn alt jeg har tatt i tidligere. Har ikke hatt den så lenge men det er den ENESTE GPSen jeg har fått liv i hjemme i stuen og det med GOD signalstyrke. Prøvde å sette meg på den for å skjerme signalene så godt jeg kunne og da ble den dårlig men falt ikke ut.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg tok med Naviben inn, og den fortsatte med å rapportere samme posisjon som ute. Den rapporterte at den mottok 12 satelitter.

La den i en blikkboks med toppen opp, og da sluttet den å gi posisjon, men rapporterte fremdeles at den så 12 satelitter.

Tok den ut, og etter noe tid var den igang igjen

Er noe snodig med den der, og den er altfor unøyaktig ute under gode forhold.

Link to post
Share on other sites

Til Nemo eller andre som bruker Offshore N Light - bytter dette programmet automatisk til nytt kart ved behov?

 

Bergen dørk

Programmet bytter kart. Legger knapt merke til det for jeg ser jo ikke på kartet hele tiden. Det er jo mye annet flott å se på også når vi er utpå med båten en fin dag på sjøen. :cool:

 

Etter at jeg oppdaterte til de nye BSB kartene og fikk med nye oppmålinger, har kartene og nøyaktigheten blitt mye bedre.

 

Ser du har Garmin GPS også, hvilken modell er det?

:fishing:

Link to post
Share on other sites

Har nettopp anskaffet Tiki Navigator Pro, SBS kart og GPS-sensor fra CO.

 

Har også Tiki Pro og har gode erfaringer med dette på bærbar pc med Haicom USB GPS. Jeg er imidlertid noe misfornøyd med at det ikke er mulig å velge "kurs opp" i Tiki.

Etter forespørsel forstår jeg det slik at dette heller ikke kommer som funksjon senere.....

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Ang. C-O GPS mottageren.

 

Har latt den surre og gå over natta liggende på skrivebordet inne.

Resultatet ble slik:

 

plotcoinne.jpg

 

Her tror jeg en alvorlig ment mottager hadde sett at signalene er altfor svake/dårlige og stengt av navigasjonen.

 

 

 

Til sammenligning ser den slik ut plasert ute:

 

plotc_o.jpg

Link to post
Share on other sites

Først, jeg synes det er å kaste blår i øyene på kundene når den prosesserer på signaler som er altfor dårlige til navigasjon.

Man kan jo la seg imponere av at den mottar innendørs, men ikke når man ser hva den mottar.

 

Så, en glassfiber hardtopp demper signalene lite eller ingenting. Men menneskekropper og vindusrammer i metall kan dempe mye.

 

Jeg er ikke spesiellt imponert av ytelsen til denne mottageren plassert utendørs. Igjen men, ser man det opp mot prisen, er det bra. Innenfor 16 m. 95% av tiden er ikke dårlig. Det er enkeltfix. Plotteren har i tillegg algoritmer som siler ut dårlige fix og finner en veid snittposisjon.

 

Jeg var vel litt urettferdig mot den i en annen tråd med å holde den opp mot en Trimble til €1600.-. Men det viser at det er et visst forhold mellom pris og kvalitet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...