Jump to content

Tiki Navigator Pro


BårdK

Recommended Posts

Blir ikke dette noe av det samme for kartplottere - du får det du betaler for. Eller er det slik at alle modellene til eks Garmin i prinsippet har like god og presis GPS rent teknisk, men at det er skjerm og funksjoner som skiller de? Dette har jeg lite greie på så jeg bare spør. :-)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Da er GPS-sensor, kart og Navigator Pro innstallert og det gikk jo veldig greit. Grunnen til at jeg gikk for COs sensor og ikke den som Nautisk Forlag selger er at den til CO er vanntett. Skal bli spennende å se hvor lett Navigator er å bruke for en som bare har brukt papirkart tidligere.

Link to post
Share on other sites

Har lest at nøyaktigheten blir bedre med WAAS eller DGPS dette har vel sikkert noe å gjøre med programvaren vi bruker :confused:

 

Joda, det blir den. Trimble mottageren jeg refererte til får korreksjoner fra Færder fyr.

 

 

Hva er det som gjør at mottagere med samme chip har forskjellig nøyaktighet?

 

Tja si det. De holder kortene tett til brystet.

Det har vel litt med hvordan de regner på pseudorangene. Hvor mye arbeid de legger i å korrigere for feil som er oppstått i signalet på vei til mottakeren. Hvordan de regner på hvilken pseudorange som skal forkastes osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker Haicom-GPS. Den ligger i fontruten og litt på skrå forover. Jeg har aldri registrert noe problem med signal. På tross av iherdig overvåkning og kontroll mot virkeligheten, har jeg aldri klart å "ta" den i å vise feil (eller rettere, mer feil enn mitt eget øyemål ved manuell posisjonsbestemmelse). Da jeg derimot en gang i tiden forsøkte å bruke den om bord på RS Aril, var det helt umulig. Antakelig pga. at denne er bygget i alu. Jeg måtte da tape Haicom'en fast på siden av styrehustaket for å få signal ... men da gikk det så det grein etter, selv om alt til styrbord for GPS'en lå i skygge.

 

RS Aril:

 

RS_Aril_800X600.jpg

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker Haicom-GPS. Den ligger i fontruten og litt på skrå forover. Jeg har aldri registrert noe problem med signal. På tross av iherdig overvåkning og kontroll mot virkeligheten, har jeg aldri klart å "ta" den i å vise feil

 

Det høres bra ut jeg bruker også en Haicom 204III gps koblet til en bærbar pc med Garmin Bluechart og Nroute og jeg har heller ikke sett at den viser feil,

jeg har prøvd å sikte på noen staker og slikt for å kontrolere nøyaktigheten :smiley:

Redigert av Espen C (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjekt om du gir oss en løypemelding om dine gleder og sorger med dette programmet. Vurderer å anskaffe det selv, men har foreløpig greid meg med gratisversjonen Offshore Navigator Lite, som følger med BSB-kartene.

 

Bergen dørk

 

Foreløpig har jeg bare testet litt hjemme i stua (at GPS får inn signaler), samt gått igjennom noe av guidefunksjonen i Navigator (den ser veldig grei ut og hjelper deg fort igang (f.eks. ved å ha på musehjelp i begynnelsen). Forøkte meg litt på simulatoren ifb. ruteplanlegging også, men jeg trodde at jeg kunne lage en rute ved å dra og klikke på et bestemmelsted og at programmet deretter skulle foreslå alternative ruter for meg, men da gikk jeg på grunn gitt (siden det bare ble trukket en lineær strek fra utgangspunktet til bestemmelsesstedet. Godt mulig at programmet kan dette, men at jeg ikke har funnet funksjonen ennå.

Link to post
Share on other sites

Noen slik drømmefunksjon finnes nok ikke. Men det er ingen dum ide å trekke en rett linje først, og deretter sette inn waypoints der de behøves. Det blir litt enklere på den måten noen ganger.

 

Jeg har brukt Tiki i to år nå, og har ingen negative kommentarer av betydning. Heller bare positive; særlig enkelheten i bruk er en innertier. Enkel bruk = oppmerksomheten andre steder, der den hører hjemme.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Takk for nyttig avklaring. Blir da hovedfunskjonen men plotter og GPS at du får mer fleksible kart, samt at diverese utregninger av distanser og tid blir lettere, mens selve navigeringen og rutevalgene stort sett blir som ved papirkart (burde jo ha visst dette før jeg kjøpte softwaren, men det er jo artig med slike dingser uansett)?

Link to post
Share on other sites

Hadde jomfruturen med båten i går og fikk samtidig teste Navigator Pro på PC og det var en positiv opplevelse - selv om det var strålende sol så jeg skjermen greit og dessuten var det enklere å holde seg unna småskjær og grunner enn med vanlig kart på grunn av zoomfunksjonen.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

NÅ er den her-----

 

TIKI 5.2 kan nå lastes ned fra www.tikinavigator.no

 

Eneste forskjellen på 5.1 og 5.2 er at 5.2 også leser de nye nv.digital-kartene.

Foreløpig har jeg ikke natt/rødpalett på de nye kartene, men det kommer.

 

Mvh

FRED

TIKI Navigator

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Og hva koster oppgraderingen?

-------------------------------------------------------

 

TIKInavigator er det eneste kjøpe kartprogrammet som jeg vet om som OPPGRADERINGER ikke koster noe.

 

Billi og.

Norsk TIKI Navigator 5.2 Planner . Basic , Pro

Pris i norske kroner ( inkl. moms ) 370,- 735,- 1.470,-

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

... eneste kjøpe kartprogrammet som jeg vet om som OPPGRADERINGER ikke koster noe.
Ikke helt det eneste. SOB har gratis oppgraderinger og koster kun:

  • Standard: AUD $60 (ca NOK 290.-)
  • PRO (for 3 PCer inkl. nettverksfunksjoner): AUD $250 (ca. NOK 1.220.-)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Ikke helt det eneste. SOB har gratis oppgraderinger og koster kun:

  • Standard: AUD $60 (ca NOK 290.-)
  • PRO (for 3 PCer inkl. nettverksfunksjoner): AUD $250 (ca. NOK 1.220.-)

---------------------------------------------------------------------

DA er det TO.

Om kjøper du TIKI HER er det penger å spare

 

http://www.shareit.com/programs.html?produ...anguage=English

 

TIKI Navigator Pro. Marine navigation program with interface for GPS, AIS and NMEA instruments. Buddy Tracking!

Unit Price: NOK 814.86

Tax/VAT may be added for certain countries. Exact details are provided before the order is completed.

Delivery: License key by e-mail

General requirements: Min 400 MHz processor (800 Mhz recommended) Screen resolution min 800 x 600

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...