Jump to content

Spm. til Bavariaeiere om antenne.


Mulligan

Recommended Posts

Nei det er nok ikke standard. Tipper det er gjort av LP Yacht i Danmark når de monterte radioen. På min har de rett og slett bare "skrelt" av skjermingen på de siste 20cm av antenneledningen og festet senterlederen direkte til innfestingen av akterstaget med en terminal. Ikke noe hokus pokus ettersom jjeg kkan skjønne men det funkerar så aldeles utmerkt så der.

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

Årsaken til at jeg maser om dette er at jeg, av mange grunner, har bygd om fra enkelthaling til hanefot på akterstaget.

Samt at den B38 jeg har vært borti har et fenomenalt FM mottak.

Mottar gjerne et bilde / forklaring paa hanefotloesningen din Mulligan. De teite akterstagene vaare blokkerer jo innstigningsmuligheten aktenfra!

 

Fenomenale radiomottak har Comfortina'n min fra foer.

 

Mvh.

 

Barsk II :sailing::flag:

Link to post
Share on other sites

Det skal du få Barsk II.

Det var ikke bare ombordstigning som fikk begeret til å renne over. Halet var vrient å komme til, og gnisset mot rorkulten hele tiden.

Espen Aker lagde selve hanefoten for meg.

Jeg har også en "hidden agenda" med hanefoten, men det kommer til vinteren igjen.

 

Beslagene jeg etterlyste i denne tråden var verre. Ingen selger slikt og ingen kan lage innen rimelig tid. Problemet ble løst med en telefon til Arvika. Akterstagsbeslagene til Comfortina 39 er på vei i posten. Jeg har virkelig sansen for Comfortbåtar. De supporter den gamle båten min som om jeg hadde kjøpt den igår.

Link to post
Share on other sites

Det skal du få Barsk II.

Det var ikke bare ombordstigning som fikk begeret til å renne over. Halet var vrient å komme til, og gnisset mot rorkulten hele tiden.

Espen Aker lagde selve hanefoten for meg.

Jeg har også en "hidden agenda" med hanefoten, men det kommer til vinteren igjen.

Det jeg lurer veldig paa er hvor paa hekken du monterer de 2 nye. For hekken er buet, og ut til siden saa maa de komme noe lenger frem. Med mitt storseil synes jeg igrunnen ikke jeg har en millimeter klaring aa miste i forholdet mellom akterliket paa storseilet og akterstaget. Selv med original loesning henger det seg av og til litt opp.

 

"Hidden agenda"?? kan det enten vaere noe solpaneler el. evt,. oppheng av jolle??

 

Paa forhaand takk.

 

Mvh.

 

Barsk II :flag::sailing:

(i utlandet uten alle bokstaver, men med 17. mai tog!!)

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jo, jeg er kjent med problematikken med at kappen henger seg på akterstaget. Det seilet der skulle vel forsvare betegnelsen storseil.

Tenkte først jeg skulle slippe unna med å feste hanefoten i beslaget til rekka helt ute på speilen, men da sperrer den for bommen.

Jeg har prøvd meg litt fram, og det ser ut til at beslagene må monteres ca. 40 cm. nede på speilen, helt ute i borde. Tanken er også å montere ei blokk i hanefoten på hver side og så bruke bungeecord for å trekke lensetaklene ut av veien.

 

Jolle på hekken?

Nix.

Jolla er der joller skal være. I veska si forsvarlig surret oppe på lukegarasjen.

 

 

Tilleggspørsmål.

Har du målt strekket i over og undervant, og i så tilfelle, hvor hardt setter du de for turseilas?

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du målt strekket i over og undervant, og i så tilfelle, hvor hardt setter du de for turseilas?

Nei, tidligere har jeg hatt spesielt overvantene altfor slakt. Jeg gjesteseilte med Rasmus Roenneberg fra Asker under Hollenderen ifjor og fikk bakoversveis av hvor stramme toppvant han seilte med. (og han tar en sinnsyk hoyde).

Derfor har jeg strammet mine vesentlig mere enn tidligere, undervantene har jeg satt ca. halvparten. Men maalt det har jeg ikke.

 

Du vet staalramma i vaare baater taaler vesentlig mere belastning gjennom roestjernene enn dagens "campingseilere" !!

 

Er du forbi Blakstadtangen i Asker saa stikk ytterst paa B brygga aa kjenn eller maal paa Rasmus sine. Han har rigget den baaten uten instrumenter i 20 aar naa. Og hvert aar seiler han fooort og hoeyt...!

 

 

Mvh.

 

Barsk II :flag::sailing:

Link to post
Share on other sites

Har forsåvidt gjort samme tabben med å sette overvantene for slakt. Teiter opp litt hvert år, og nå står de som pianostrenger.

Og jeg får den forventede bedre høyden ved samme fart i forhold til disse andre båtene i fjorden her ved bruk av indre genoaskinne og litt fikling med Cunningham og løygang.

Jeg har kjøpt meg en sånn Väjert og var litt interessert i hva slags krefter man egentlig hadde med å gjøre. En fortalte meg at jeg skulle dra til 80% av bruddlast, men det synes jeg høres litt skummelt ut.

Ikke at jeg tror jeg klarer å ødelegge båten. Med den syrefaste ramma, masta stående på ramma og hele forskipet full av rettede fibre er det ikke mulig å deformere den. Jeg bekymrer meg for at et vant eller en strekkfisk skal gå av ved seilas i drittvær. Men da skal jo allikevel undervantene slakkes og dermed slakkes også overvant.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Jeg har kjøpt meg en sånn Väjert og var litt interessert i hva slags krefter man egentlig hadde med å gjøre. En fortalte meg at jeg skulle dra til 80% av bruddlast, men det synes jeg høres litt skummelt ut.

Ivar Dedekam prediker 15% i sin bok. På min båt mener jeg at jeg har fått beskjed om ca 20%. Comfortinaen med sin stålramme burde fint klare 20+. Men 80% hørtes mye ut. 7mm wire har vel en bruddstyrke på ca 3.5 tonn. Spenner man til 80% har man vel ikke så mye å gå på ift sjokkbelastninger på riggen.

Link to post
Share on other sites

Leste i et seilmagasin her forleden om Loos riggmålere....

tension.jpg

 

Er dette noe som kan være kjekt å ha mon tro.... Vil jo gjerne få sjekket at riggen er så stram som den skal være.... På min båt er overvantene som pianostrenger som en g i c-moll mens undervantene er helt ustemt... Ser en slik sak fra Loos går opptil 10mm wire, det er vel det jeg har tror jeg da...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

80% var selvsagt bare tull.

Har undersøkt litt rundt, og en tommelfingelregel ser ut til å være 10-15% på mastheadrigg og 15-20% på brøkdelsrigg. Vari-Vant anbefaler at man aldri spenner over 25%. Den syrefaste ramma gjør nok at Comfortinaen tåler langt mer enn det, men det spørs om riggen tåler sjokkbelastninger.

Jeg må nok slakke litt på undervantene ser det ut til. Blir fryktelig dypt storseil.

Taim vill sjåv.

Link to post
Share on other sites

Er dette noe som kan være kjekt å ha mon tro....

Har selv en enklere modell av Loos wirespenningsmåler:

model-B_T.gif

Den er veldig kjekk for å vite hvor stramt jeg har spent riggen. Etter at wirene har strukket seg litt, blir det litt unøyaktig hvis man hvert år skrur f.eks 15 turn på yttervant og 10 på innervant. Skal du ha samme oppsett over tid anbefales en slik spenningsmåler. Da er det også lettere å justere riggen for ulike vindforhold.

Link to post
Share on other sites

Holdt på med trimming av riggen igår. Er vel ikke helt sikker på at jeg har funnet den rette trimmen ennå. Prøver å finne

et gunstig punkt, slik at både lens og høyde blir bra. Jeg gidder ikke stramme/slakke stag på familie-seiling. Ifjor hadde jeg strammere akterstag enn i år.

 

Fikk litt dårlig tid, men tenker jeg tar av fallet på bommen å sjekker hvor langt dette henger fra masten. Bør vel være ca

25cm. Masten sto greit uten akterstag, mellomvant/overvant ser greit ut.(Vinklede salingshorn).

 

Men en slik rigg-trimmer som du har bilde av Sydvesten ser grei ut, Pris ?

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Alt for dyr baatsmann, men mener jeg så en pris på et par hundre dollar "over there" Er det 10mm wire vi har på riggen da ??

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

trekk til strekkfiskene for hånd så hardt du klarer, bruk storseilfallet og mål ut til relingslisten at du har lik avstand på begge sider så du er sikker på at riggen står rett, når dette er gjort teiper du en 2 meter tommestokk til toppvantet slik at den står ned på strekkfisken. nå kan du begynne og teite til strekkfiskene likt på begge sider, feks. 1- 2 hele runder på hver side helt til du har et gap på 3 mm mellom tommestokken og strekkfisken, 1mm strekk over en lengde på 2 meter er lik 5% forspenning i vaieren hvis du har masthead rigg er vanlig forspenning 15% dvs. 3mm strekk på toppvantet.Er det brøkdelsrigg med vinklede salinger er det vanlig med 20% forspenning dvs. 4mm strekk i vaieren dette for og få forstaget stramt nok. Noen brøkdelsrigger strammes til 25% forspenning for og ha et stramt nok forstag. Når du har gjort dette sikter du oppover i likrenne på masten og kontrollerer at den er rett. Så kan du stramme undervantene til ca. halvparten av toppvantene. Forstaget bestemmer hvor mye riggen luter bakover prebend reguleres med undervant. Når dette er gjort kan du etterjustere under seil og sjekke at riggen står rett på begge halser og at ikke toppvantene slakker på le side under seil, Dette bør gjøres i frisk vind. Mange rigger havarerer fordi de ikke er satt stramt nok. Tips du klarer neppe og overtrekke med vanlig verktøy.

Link to post
Share on other sites

Lånte en sånn virerspenningsmåler av en hyggelig seilbåteier i fjor, ønsket det til jul, og fikk en sånn Vajert som Mulligan viser bilde av til jul. Kjøpt på SeaSea.

 

For en amatør som meg er den til veldig god hjelp og anbefales på det sterkeste! :yesnod:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...