Jump to content

Roundup i bunnstoff?


Patnyg

Recommended Posts

Har også hørt om det. Har ikke prøvd. Men kan vel egentlig ikke forstå noe annet en at det vil indre groe, Det er en sterk gift. hvor bra det er for skroget ditt er en annen sak, Og jeg har ikke tenkt til å snakke om miljøet... er ikke morsomt når det flyter død fisk rundt deg ...;-)

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Ja med sånne gode forslag ville jeg nesten pratet med den "luringen" som forslo det til deg, sikkert et veeeeldig miljømessig godt forslag. :crazy:

 

Vel, det finnes tråder på dette forum hvor både Tabasco og Chili pepper er referert til som "lurium" som visstnok skal ha effekt. Har selv ingen erfaring med dette!

 

Ser at Sydvesten i en tidligere tråd hadde funnet frem til et forum hvor dette ble diskutert;

 

http://www.ybw.com/forums/showflat.php/Cat...433/an/0/page/3

 

Så kan vi alle tro hva vi vil, eller ikke vil, men har selv ingen planer om å prøve disse "rådene"!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Hva i alle dager er "en som er høyt oppe på shorthanded rankingen"? Dette uttrykket har jeg aldri hørt. Og hvordan ble luriumtullet testet? :confused: En side av båten med kvalitetsbunnstoff (bløtt, selvpolerende, hart?), og den andre med samme bunnstoffet iblandet lurium? Roundup er forresten meget lett vannløselig, så så snart det kommer i kontakt med vann blir det fotynnet til sånn ca. 0,00000001 promille! yeahhh.gif

 

Lars H.4funny.gif

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dessuten tror jeg Roundup slett ikke er et "meget giftig stoff". Jeg mener å ha registrert at det er et vekstfremmende middel som får planter til å "vokse seg i hjel", forutsatt at det blir sprøytet på bladene. I jorden har det ingen virkning og det brytes visstnok også meget fort ned i naturen. Neppe noe å smøre under båten.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Roundup vil garantert ikke virke. Denne giften tas opp av plantene gjennom de grønne bladene til planten, eller feks direkte på en avkappet stamme. Den har ingen virkning som spiregift.

Har du forsøkt å sprøyte med roundup og det regner i løpet av de nærmeste timene vil du se at sprøytingen får liten eller ingen virkning.

 

Dette minner meg på en god historie

Får noen år siden arbeidet jeg i et hagesenter. Like før stengetid kom det inn en kar med angst i blikket. Han hadde sprøtet konas rosebed for meldugg, og hadde brukt Roundup :lol: Ingen god start på helgen det nei.....

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Det finnes mange teite folk. Til de som måtte synes at at Roundup i bunnstoff er en god ide:

Synes du det er en god ide å blande vann i bunnstoffet også? For det er jo for det meste vann i den skvetten du synes er lurt å blande inn? Og selve Roundup'en? Ja den heter egentlig glyfosat og er et systemisk bredspektret plantevernmiddel med meget høy vannløslighet. Det virker ved å spraye det på planter i vekst. Det hindrer da planten i å danne noen av byggeklossen den trenger for å utvikle seg og planten vi dermed dø.

 

Stoffet nøytraliseres raskt i jordsmonnet og i vann og har derfor ikke effekt på annet enn de plantene som vokser der og da. Nytt ugress kan utmerket godt spire der Roundup har blitt brukt og å spraye Roundup direkte på bakken i den tro at det hindrer nytt ugress i å vokse, er så teit som det går an.

 

Men for all del. Ikke hør på meg. Bare prøv. La være å tynne ut Penguin Nonstop'en din med xylen eller lakkthinner og tillsett heller en skvett med Roundup - som for det meste er vann. Å kjøpe stoffet konsentrert kan du jo bare glemme hvis du ikke er utannet gartner og har lisens for plantevernmiddelbruk.

 

Kjekt med et stoff i bunnstoffet som ikke har effekt på annet enn allerede eksisterende ugress, som ødelegger selve bunnstoffet og som skyldes ut i nesten i samme øyeblikk som du sjøsetter.

 

Hvis jeg forteller deg at å male opp sinkanodene dine til fint metallpulver, blande det med glykol og vann og fylle det på kjølesystemet er den mest effektive måten du kan forhindre rust i ferskvannskretsen på motoren, vil du da tro på det? Siden jeg påstår det og du samtidig vet at sink er veldig bra til rustbeskyttelse, så må jo dette absolutt ha noe for seg?

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ikke tro på dette jeg heller. Det var et høflig sspørsmål som jeg syntes at du svarte på en litt blærete måte Lotus. Dette er et forum der spørsmål kan stilles. Tviler ikke på innholdet av sbaret ditt men måten kunne vært bedre - vi vil jo ikke skremme folk fra å spørre.

Link to post
Share on other sites

Har ikke tro på dette jeg heller. Det var et høflig sspørsmål som jeg syntes at du svarte på en litt blærete måte Lotus.

Beklager at svaret mitt virket blærete. Det var ment å være et klart svar til de som synes Roundup i bunnstoffet er en god ide, ikke til deg som spørsmålsstiller. Heldigvis er det ingen som ser ut til å synes det er en god ide og spørsmål er det jo lov å stille.

Link to post
Share on other sites

Roundup er nok sikkert effektivt til sitt bruk, ville nok ikke vurdert dette i bunnstoff. Som tidligere nevnt er dette for planter i "frisk" vekst. Ett billigere alternativ er EDDIK, kjøp 35 % eddik, bland dette med 1-2 eller 1-3 og en dråpe Zalo, så har du et billigt ugressmiddel... :yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Nei ikke vet jeg gutter. Jeg fikk høre det, og tenkte at det virket litt usannsynlig. Derfor spørte jeg dere. ble veldig usikker. Vil heller bruke høytrykkspyler enn rondup.

 

Det er uaktuelt for meg og bruke det. har ingen planer om det i det hele tatt. Og det syns vel dere også.

 

Jeg bare spørte, har aldri hørt om Rondup en gang.

 

Ben sin. Priming er ferdig. Bunnstoff må vente, er så tåkete ute, regnvær også. OFF.

Redigert av Patnyg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dessuten tror jeg Roundup slett ikke er et "meget giftig stoff". Jeg mener å ha registrert at det er et vekstfremmende middel som får planter til å "vokse seg i hjel", forutsatt at det blir sprøytet på bladene. I jorden har det ingen virkning og det brytes visstnok også meget fort ned i naturen. Neppe noe å smøre under båten.

 

Jo da, på hage-båter.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Dessuten tror jeg Roundup slett ikke er et "meget giftig stoff". Jeg mener å ha registrert at det er et vekstfremmende middel som får planter til å "vokse seg i hjel", forutsatt at det blir sprøytet på bladene. I jorden har det ingen virkning og det brytes visstnok også meget fort ned i naturen. Neppe noe å smøre under båten.

 

Tror du bleader stoffene her. Glyfosatet i roundupen er ikke et veksthormon, men tas opp i bladene og dreper roten.

Men den dreper det meste den treffer

Veksthormoner brukes til feks sprøyting mot ugress i plenen. Disse er dreper det meste bortsett fra gress.

Det er med dette som mye annet. Har du godkjent sprøytesertifikat kan du kjøpe det konsentrert ellers må du betale dyrt for vannet :wink:

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

..Stoffet nøytraliseres raskt i jordsmonnet og i vann...

 

Heilt sant det om jord, ikkje heilt rett om vatn. Roundup er merka med teksten: «Kan forårsake uønskede langtidseffekter i vannmiljøet». Det er og sett grenser for kor langt frå ope vatn der er lov å bruka preparatet, nettopp med tanke på langtidseffekt.

 

Verkemåten er som enkelte nesten har påpeika- Det går inn i veskestrømmen i planta hindrer ein enkelt prosess i oppbygging av klorofyll.

 

Elles skal ein vera merksam på at det er slik bruk er ulovleg, og den som måtte finna på å bruka roundup slik, eller sel vidare yrkesdyrkarversjonen av produktet kan missa autorisasjon for bruk og kjøp av plantevernmiddel. (Gjeld for dei som har autorisasjon for å kjøpa konsentrert Roundup).

 

Vi er vel ikkje miljøsvin?

 

Plantevernkatalogen, Roundup

 

(red: lagt til lenke)

Redigert av Nils (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bunnstoff iblandet Roundup

En av våre besøkende har gjennomført følgende test for 2005 sesongen:

Konsentrert Roundup med promillesats 8 ble blandet med hvitt bunnstoff fra

Sea-Jet. Konsentratet lot seg lett blande med bunnstoffet som er tynnerbasert. Tørkeegenskapene ble ikke endret. Bunnstoffet ble videre ikke misfarget over en tidsperiode på 12 timer av sjøsalt oppløst i vann.

Ett strøk ble påført bakre del av skroget..

MaritimStart tar ikke standpunkt til lovligheten i nevnte.

Roundup må ikke ledes ut til avløp, kloakk, grøfter og vannløp.

Enhver som forsøker nevnte står selv til ansvar ovenfor Miljøtilsynet.

Det er lov å informere om en som kjørte for fort, men du står selv til ansvar om du forsøker det samme : )

Båten ble etter endt sesong tatt på land og resultatet er vist på bildet under. Konklusjon: Merkbar forskjell.

roundup.jpg

 

kilde http://www.maritimstart.com/vaarpuss.shtml

Link to post
Share on other sites

Men du og du for en forskjell det er på "landbruksversjonen" og "light" versjonen vi får kjøpt til privat bruk. Nå har jeg da ikke tenkt å bruke dette på båten heller. En annen versjon jeg har hørt er at om man fyller opp det som er igjen av ledig plass i bunsstoffboksen med kvistlakk ville man visst nok også få en veldig god effekt. Vet ikke jeg.... Dessuten ligger jeg i en elv, slik at groe ikke er noe problem for min del.

Svein H

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...