Jump to content

kabel til 230Volt


loffern

Recommended Posts

Larspo har rett. Ikke lek med dette selv. Hør med en elektriker. Lampebutikker som Mesterlys osv er bare fjas. De har ikke oversikt

over forskrifter og normer.

 

Skulle det også bli en ulykke og noen skadet pga 230V-anlegget i båten din er du i en lite trivelig situasjon

om du ikke kan vise frem en samsvarserklæring.

 

Mulig noen fnyser av dette og mener de fint klarer det selv men det er faktisk mer seriøst enn man aner.

En brann pga dette og du får ikke fem øre.

En ulykke og noen blir skadet så blir det full regress fra forsikringselskap på eventuelle utgifter.

 

Siden vi er inne på det kan jeg også nevne at fra 2008 er det meningen det skal bli utstedt sertifikat på boliger.

Hvis du feks da bygger deg hus og alt det er i orden, men senere enten legger opp det elektriske

i garasjen selv eller får en til å ta det svart så vil du ved en tilsynskontroll få en rapport

og en mangel på dette.

Dette sertifikatet kommer til å bli en del av papirmølla rundt et boligsalg og mangler

på det elektriske anlegget er ikke spesielt positivt ved et salg.

Og er det ting som skjult varme e.l. så får du ingen elektriker til å gå god for dette i ettertid.

Redigert av diax (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er i ferd med å installerer 230V i båt også. Bruker delvis Ladix sitt system (landstrømkabel, inntaket), men har landstrøm-sentralen fra Biltema. Sparer en del kroner på dette, men trenger da også en godkjent installatør for å koble opp sentralen og stikkene videre, som jeg har forstått.

 

Har prøvd flere el-installasjons-firmaer, men medlingen er den samme: vi gjør desverre ikke den type jobber.

 

Jeg bor i Oslo. Noen som vet hvem som gjør dette, og som evt har gode erfaringer med et firma som gjør denne type jobb?

 

Takk.

Bavaria Sport 39, 2013 mod.

Link to post
Share on other sites

Jeg er utdannet maskinist så jeg har lov til å jobbe med elektriske anlegg på skip og mener derfor at jeg også har lov til å holde på med det i min egen båt. Har vært hos et par forhandlere men de har ikke.

 

Om du har lov til å jobbe med elektriske anlegg på skip vet jeg ikke noe om. Men det må være en grunn til at det finnes

egne skipselektrikere.

At du som maskinist har lov til å jobbe med 110/230/440 finner jeg merkelig. Men har du det så er det jo gull det. :smiley:

 

Og gidder du ikke kjøpe ordentlig skipskabel til 200,-/meter fungerer det med en gummikabel (H07RN). Om det er forskriftsmessig vet jeg ikke.

Sjeldent jeg jobber med sånt. Den er uansett olje-/fett- og værbestandig. Husk endehylser og strekkavlastning.

 

:wink:

Link to post
Share on other sites

...Jeg er utdannet maskinist så jeg har lov til å jobbe med elektriske anlegg på skip og mener derfor at jeg også har lov til å holde på med det i min egen båt. Har vært hos et par forhandlere men de har ikke.

HVA?? Er maskinistutdannelsen nå også for det elektriske anlegget???? :confused: :confused:

Når kom DEN bestemmelsen??

Sjøl måtte jeg seile på dispensasjon et år som skipselektriker (hadde L-sert.+++), før jeg ble godkjent.

ganske snodig i grunnen; Chiefen skulle liksom være "sjef", men hadde ikke filla peiling på hva jeg drev med :rolleyes:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Og gidder du ikke kjøpe ordentlig skipskabel til 200,-/meter fungerer det med en gummikabel (H07RN). Om det er forskriftsmessig vet jeg ikke.

Sjeldent jeg jobber med sånt. Den er uansett olje-/fett- og værbestandig. Husk endehylser og strekkavlastning.

 

:wink:

denne skulle vel då funke ? :smiley:

 

Biltema art nr 35-454 279kr / 25m

 

Gummikabel

RDOE (H07RN-F) (500/300 V). Med oljebeständig, extra tjock mantel. Används i torra, fuktiga och våta lokaler, utomhus, samt i explosionsfarliga lokaler. God smidighet i kyla. Väderbeständig. Längd: 25 m.

 

http://www.biltema.se/products/product.asp...p;iItemId=89038

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Sjekk med det lokale el tilsynet hva som kreves av papirer for å installere i båten.

 

Regner med at det kreves det samme som på land da det er snakk om 230V og tilkoplet landstrøm.

 

Blir det andre regler for båter som ligger på vannet enn huset som ligger like ved og begge er tilkolet samme nettet?? Neppe!!

 

Når du vet hvilken krav som stilles til de som kan gjøre jobben kan du kanskje glemme å undersøke hvilket utstyr du må benytte.......

 

Hvis båten begynner å brenne og det oppdages at det er pga av feil i installasjonen og du ikke har papirene i orden så regner jeg med at avkortingen i forsikringen blir større enn det d sparer på å gjøre det selv!

 

Har sett så mange hobbyelektrikere som sier at de gjør jobben like bra som en elektriker men ut ifra min vuurdering er jobben de har gjort like bra som om elektrikeren hadde hatt på seg tre par votter når han jobbet.

 

En maskinist har ikke lov til å utføre jobber på den faste installasjone enten det er på vann heller land. Derav navnet maskinist og ikke maskinist\elektriker.

Link to post
Share on other sites

Hva som er lovlig og ulovlig når det gjelder montering av landstrøm ombord i fritidsbåt har jeg ingen klare formeninger om.

 

Jeg har gjennom mange år endret og justert det som "godkjente" personer har utført ombord - og det har ikke vært uvanlig at jeg har orientert dem om regelverket.

 

Det viktigste for meg er at utstyret følger regelverket - ikke at montøren er godkjent.

 

På neettsiden til Seatronic, under landstrøm, er det mye praktsik utstyr som er greit ved montering av 220 volt ombord.

 

 

http://www.seatronic.no/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...