Jump to content

kabel til 230Volt


loffern

Recommended Posts

$

Sjekk med det lokale el tilsynet hva som kreves av papirer for å installere i båten.

 

Regner med at det kreves det samme som på land da det er snakk om 230V og tilkoplet landstrøm.

 

Blir det andre regler for båter som ligger på vannet enn huset som ligger like ved og begge er tilkolet samme nettet?? Neppe!!

 

Har sett så mange hobbyelektrikere som sier at de gjør jobben like bra som en elektriker men ut ifra min vuurdering er jobben de har gjort like bra som om elektrikeren hadde hatt på seg tre par votter når han jobbet.

 

Forskriftene varierer. Det er forresten strengere krav på en campingplass enn på en marina med utliggere.

 

Det er andre og strengere regler ved installasjon i båt enn i et hus. Uavhengig om det ligger på fjell i Jotunheimen eller i strandkanten.

 

Det er jo helt naturlig siden båten ligger i vann.

 

Selv om huset ligger ved vannet så er det enten mangler/feil i installasjonen eller feil bruk om man får strømgjennomgang.

Link to post
Share on other sites

Det er andre og strengere regler ved installasjon i båt enn i et hus. Uavhengig om det ligger på fjell i Jotunheimen eller i strandkanten.

 

Det er jo helt naturlig siden båten ligger i vann.

 

Det var det som var poenget mitt ja.......

At det var krav til installajonen i båt.

Link to post
Share on other sites

Jeg er utdannet maskinist så jeg har lov til å jobbe med elektriske anlegg på skip og mener derfor at jeg også har lov til å holde på med det i min egen båt. Har vært hos et par forhandlere men de har ikke.

 

Her tar du nok feil... Det er KUN autorisert installatør som kan forestå slikt arbeid. Om du ikke har en installatør som går god for dette, noe jeg betviler noen vil gjøre, da du ikke har formell kompetanse, så er ikke dette lovligt. Det finnes unntak og da tenker jeg på ferdige moduler som er " plug and play "

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...