Jump to content

Trygg er en fin båt


lano2

Recommended Posts

Jeg trodde ikke søte små vofser spiste reker ? :lol:

 

Vel, den søte lille er en ekte vannhund - en golden med svømmehud mellom tærne og det hele, og hun bader mere enn gjerne og fisk/fiskemat går ned på høykant! IKke glem at i bøkene til Jack London så var trekkhundenes "meny" en halv frossen laks per dag!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hadde nok gjort seg med mer spring rent estetisk, men synes båten er kjempeflott!

Men Skogsøy båtbyggeri bygger båtene sine akkurat som denne til Røkke. Egentlig et ganske karakteristisk kjennemerke med slikt skrog.

Er vel ikke mange som bygger slike skrog i tre heller lenger.. Detaljnivået er nok litt over snittet!

Redigert av Rune Braadland (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi var en kjapp tur ombord i Røkke-skuta i dag. Fikk dessverre ikke tatt noen bilder....Det var håndtverkere overalt....

Pen skute, og masse elektronikk.

Ser tydelig hva som er hoved-instrumentet ombord : FURUNO RADAR !!! Den største skjermen jeg noen gang har sett, sitter helt sentralt ved styreposisjon. Deretter en del "småskjermer" på 19", som er kartplottere, pluss diverse trål..ting&tang....Blant annet noe som måler strømninger i forskjellige vannlag...osv...

 

Vi bestilte en 15" skjerm, som vi får se om blir brukt til plotter, sammen med Labtop....

Link to post
Share on other sites

Tror du skuta har nok elektronikk til å fange reker? :-)

 

....En 15" skjerm gir 1024-oppløsning (19" gir samme oppløsning som 17": 1200px bred). Det er vel nok for de fleste fritidsbåter, og langt mer enn de fleste plottere med innebyd skjerm. Hvilket kartprogram bruker du til plotteren?

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Ref: Lindesnes Avis

 

Daglig leder i Skogsøy Båt AS, Per Eigebrekk sier at båten er blitt til som følge av et omfattende teamarbeid.

 

— I tillegg til våre erfarne faste treskipsbyggere fikk vi med oss Svein Børufsen og hans sønn Stein Ivar. Begge to, meget dyktige både på skrog, innredning og spesielle detaljer. Arbeidsleder Trond Arve Mydland, sammen med Tommy Tjomsland, Bjørnar Mydland og resten av teamet var en garanti for at skroget skulle få topp kvalitet, sier Eigebrekk.

Det hydrauliske arbeidet er det mandalsfirmaet Mias, med Odd Hille som står bak. Han har også stått for sanitær, varme, lense, spyleanlegg med mer. Sammen med rørlegger Hjorteland.

— Kjell Inge Røkke har selvfølgelig også fulgt arbeidet nøye selv, og han har kommet med forslag og løsninger både til design og funksjoner. Men byggemetoden ved saging og sammenbolting av spant og legging av hud er som før. Linolje og amerikansk terpentin som impregnering av skroget skjer etter gammel metode.

 

Gammelt og nytt

At det går an å kombinere gammel teknikk og verdifull tradisjoner med det siste på markedet av avansert teknologi er dette fartøyet et bevis for, mener Eigebrekk. Ved bruk av teknologi kan man nærmest velge eller sortere de fiskeslag som det er aktuelt å fange.

 

— Og samarbeidet med Båtservice Mandal har vært enestående. Fra alle avdelinger har vi nærmest opplevd at «røkkebåten» har vært førsteprioritet når vi har bedt om hjelp til forskjellige oppgaver.

 

 

Fakta

 

 

× Skroget er bygget i tre på tradisjonelt vis med eik i kjøl og stevner, furu spant og hud. Det er benyttet syrefaste bolter og skruer over alt. Huden er natet med trelister som er limt med epoksylim.

× Ishud i syrefast stål er lagt på skroget med tanke på å kunne gå i tynn is.

× Dekket og overbygg er laget i aluminium. På toppen av aludekket er det lagt furudekk av kjerneved som også er natet. Rekkestøtter og rekke er laget i solid eik og skansekledningen i malt furu.

× Overbygg er laget i aluminium, styrehuset er delvis kledd med teak. Alle hjørner er i avrundete utførelse.

× Fartøyet er spesiallaget for reketråling og for oppbevaring av reker i kjølerom med hensyn til salg over rekke.

× Dekksutstyret består av trålvinsj, nettrommel og vanlig utstyr.

× Fartøyet har radio og sikkerhetssertifikat for «bankfiske 1», og er sertifisert for fire mann.

× Under dekket er det messe og salong i ett rom, to lugarer og toalettrom. Proviantrom og skapplass i tillegg.

× Oppvarming er basert på sentralfyr og vannbåren varme som varmes opp av spillvarme fra hovedmotoren under gange, og under landligge enten elektrisk fra landstrøm eller hjelpemotor. Spillvann fra sanitær og lensevann oppbevares i tanker.

 

× Lengde over alt: 14,950 m

× Bredde maks: 5,820m

× Dybde HD: 3,590 m

× Fart: ca. 10 knop

× Dødvekt: 35 m/t

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...