Lars H. Startet 29.April.2007 Del på Facebook Startet 29.April.2007 (redigert) Hei. Nå er jeg lei av stadig å reparere mitt Thermic2000 varmeapparat i båten. Igår sotet det helt ned slik at jeg ikke fikk startet det på kvelden. Men hva skal jeg kjøpe? - Det skal være et varmluftsapparat - Det skal kunne kobles på båtens dieseltank - Det må kunne gi minst 2000w, helst 2500 - 3000w - Det skal bruke lite strøm under gange (i hvert fall minst mulig) - Det skal være stillegående, både for oss inne i båten, og for nabobåtene - Veke, glødetråd(stift) skal kunne skiftes enkelt uten å demontere hele apparatet - Varmen skal kunne reguleres trinnløst fra full guffe og et stykke nedover - Er det med termostat, skal den gjøre jobben slik som beskrevet i linjen ovenfor, den skal altså ikke stadig stoppe og starte med derpå følgende ny gløding av apparatet - Det skal enkelt kunne monteres i en Saga 27 - Pris betyr selvfølgelig noe, men nå skal jeg ha det beste på markedet nesten uansett pris Kommer jeg på flere punkter, legger jeg de til i listen. Hva har andre Saga 27 (eller tilsvarende båt) eiere til oppvarming (kun varmluft interessant!)? Dette haster, det kan fremdeles bli mange kalde kvelder og morgener før sommeren kommer for fullt. Lars H. Redigert 29.April.2007 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Ardea 870 Svart 29.April.2007 Del på Facebook Svart 29.April.2007 Jeg har satset på en EBERSPACHER D4 AIRTRONIC og er meget fornøyd med den. Denne oppfyller nok kravene dine. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 29.April.2007 Del på Facebook Svart 29.April.2007 - Det skal bruke lite strøm under gangeDette er det ømme punktet. Noe av poenget med et varmeapparat syne jeg er å kunne ha det i drift mer eller mindre kontinuerlig uten å bekymre seg for å gå tom for strøm. F.eks hvis man blir liggende noen dager i regnvær.Kun Refleks el.lign. tilfredsstiller dette såsant man ikke har generator ombord.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 29.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2007 Som sagt, "Refleks el.lign." er uinteressant, jeg skal ha varmluft med fordeling i uteseksjonen og inne i salongen. Kommer jeg ned i nærheten av det strømtrekket mitt Thermic 2000 har, er jeg godt fornøyd. Det trekker 0,6amp. på halv effekt, og 1,5amp. på fullt. Da går det fint med 10 - 12 timer gangtid i døgnet i en langhelg. Jeg har 3 splitter nye 115Ah Sønnak forbruksbatterier og kontroll vha. battmeter. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 29.April.2007 Del på Facebook Svart 29.April.2007 Skjønner at Refleks er ueget i Saga 27, men har man plass er en lik ovn det eneste rette. Produsentene burde viet strømforbruk mer oppmerksomhet. f.eks. ved å bruke "datavifter". Volvo forsøkte seg med sin MiniMax, men resten av konstruksjonen var en katastrofe.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TommyJ00 Svart 29.April.2007 Del på Facebook Svart 29.April.2007 Jeg har en Eberspaecher D2 Airtronic (ny-2005) og er meget fornøyd med den. Har montert lyd demper mellom varmer og dyser, og når det trinner seg ned høres den ikke i det hele tatt i kabin. Bruker opp mot 2A ved 2200W og går ned mot 0,8A ved 850W Har ligget utpå hele helgen med varmeren på 2 netter sammen med annet forbruk som kjøleskap etc uten problemer. Har 2 x 110 A forbruks batterier. Mer informasjon her. mvh Tommy J. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
blueline Svart 29.April.2007 Del på Facebook Svart 29.April.2007 Mikuni, Eber og Webasto er meget bra alle sammen. Har hatt en Webasto på 2400 W i en 24 fot snekke. Det var akkurat passe effekt. Hadde en Webasto 3500 W i en Nimbus 2700(ca. 26 fot) men den ble for kraftig for sommerbruk. Selv på laveste effekt så varmet den for mye. Har nå en Mikuni 3500 W i en Bavaria 30 seilbåt og det ser ut til å være akkurat passe effekt. Alle disse varmerne støyer endel på full fart men med rett installasjon i f. eks. isolert rom med demper på varmluften og eksos samt at du henter friskluft og forbrenningsluft utenfor båten får du et meget behagelig lydnivå. Om ikke har mulighet til en slik montasje så kan du vurdere en Wallas som går på parafin. Den er stillegående men ikke like driftsikker og robust som de 3 først nevnte. En gammel varmer som du har nå som ikke funker er i alle fall ikke noen vits. På totalt 15 års bruk av over nevnte dieselvarmere så har jeg kun opplevd en driftsstans og det var brudd på¨glødetråden på den eldste Webastoen. De nyere har vistnok keramisk gløder slik at dette ikke kan skje. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 30.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2007 Hei igjen. Nå har jeg bestemt meg for varmer, - det blir en Eberspächer D2. Den er bestilt og hentes i overmorgen hos Seatronic. Så nå blir det å leke slangemenneske igjen for å få montert alle rør og slanger. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Ask Svart 30.April.2007 Del på Facebook Svart 30.April.2007 Hei Dersom du betaler litt ekstra og får med styringseininga "Easy Start+" og termostat, i staden for den vanleg brytaren så kan du lesa av feilkodane når driten ikkje virkar. Ask Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 30.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2007 Hei. Mener du at det er så mye problemer med denne varmeren at det forsvarer en ekstrapris på kr. 1743,-? For det er vel denne enheten du mener? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 30.April.2007 Del på Facebook Svart 30.April.2007 ser att du bestemt dig för luftburen varme igjen LarsH.... jag har en Ebersp D4...har montert lyddemper på alle slanger....friskluft in, avgas o på alle slanger ut i båten....nu går den så godt som lydlöst..... men skulle jag bytte skulle jag absolut vurdert vannburen varme...ger så mange fördeler... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 30.April.2007 Del på Facebook Svart 30.April.2007 Mener du at det er så mye problemer med denne varmeren at det forsvarer en ekstrapris på kr. 1743,-? For det er vel denne enheten du mener? Har en eldre Eber D5W og på den kan man montere en LED som blinker feilkoder, vet ikke om nyere modeller har det samme. En LED koster jo bare noen øre så at den ikke er montert originalt må være for at verkstedene skal få mer å gjøre. Samme opplegg som at noen varmere låser seg etter noen mislykkede startforsøk. En slik ville iallfall ALDRI jeg kjøpt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fenix Svart 30.April.2007 Del på Facebook Svart 30.April.2007 Jeg skal på et eller annet tidspunkt bytte ut min gamle Thermo 2500, som etter utallige reparasjonsforsøk fremdeles ikke virker. I tillegg til Lars sine kravspek'er, lurer jeg på om det er trygt å installere sånne greier i et skott inne i salong/lugar (med nødvendige koblinger/rør ut, selvfølgelig) - eller om det bør/må befinne seg i en brønn ute? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 30.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2007 Hei. Angående feilkilder for Thermo 2500, kan du se denne tråden og mitt svar #5 om Thermic 2000. Disse to appartatene er svært like, bare at Thermo 2500 var best. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Ask Svart 30.April.2007 Del på Facebook Svart 30.April.2007 Mener du at det er så mye problemer med denne varmeren at det forsvarer en ekstrapris på kr. 1743,-? For det er vel denne enheten du mener? Ja. Eg ville aldri hatt luftvarmar som einaste varmekilde. Men det er ikkje denne eininga eg meiner. Eg meiner EasyStart T. Poenget er at om du kjøper denne så slepp du den som er i standardpakka. Då blir kostnaden ca. 1000 kr høgare. Forutsatt at du avtaler dette når du kjøper pakka. Ask Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tine IV Svart 30.April.2007 Del på Facebook Svart 30.April.2007 Webasto er tingen ,den går ned på tomgang når den når varmen . Og ikke stopper og starter hele tia og bruker desto mere strøm som noen gjør . Har kjøpt en 5 kw Webasto , men har ikke fått satt den inn enda . TTT. Funker den jeg har , så drøyer det litt til .Men smaken er jo som .............. Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post Share on other sites More sharing options...
Tine IV Svart 30.April.2007 Del på Facebook Svart 30.April.2007 (redigert) 2x jo,hummm Tine III Redigert 30.April.2007 av Tine III (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post Share on other sites More sharing options...
abbor Svart 30.April.2007 Del på Facebook Svart 30.April.2007 Easystart T koster ca 800kr mener jeg å huske. Det er moduluret (Som Lars H viser bilde av) som koster ca 1700kr. Med fratrekk for minitermostat (500-600kr), bør det ikke koste mange kroner å få med Easystart T. Husk imidlertid å få med braketten som sørger for å endre monteringsvinkelen på Easystart T. Uten den blir displayet ved de fleste monteringer vanskelig å lese. Fikk desverre ikke somlet meg til å svare på denne tråden før Lars H hadde bestilt, men det er sikkert mulig å få omgjort bestillingen. Vil absolutt anbefale D4 i stedet for D2. Strømtrekk ved samme effekttrinn er lavere på D4 enn på D2. Forskjellen på minimumseffekt er minimal, D2 er 850W, D4 1kW. Og du vil helt sikkert sette pris på den ekstra varmekapasiteten på en D4. Har selv D4 i en 21 fots båt og er glad at jeg lot meg overtale av forhandler til å gå for denne i stedet for D2. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tom-ass Svart 3.Mai.2007 Del på Facebook Svart 3.Mai.2007 Hva er absolutte billigeste båtvarmer egentlig? Uavhengig av lyd og forbruk? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post Share on other sites More sharing options...
KaRsK Svart 9.Juli.2007 Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 lurer på å montere i nidelv 610 , men kun som varme når båten kjøres på kalde dager .. det er ikke aktuelt å overnatte i båten og derfor trengs det ikke varme inn der framme.. hvilken type holder for meg da ? (dieselbrenner) mvh frode Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 9.Juli.2007 Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 Hej Frode Hansen skall du bare ha värme när båten kjörs......utnyttja den dieselvärmaren du har...dvs motorn.... se her http://www.seasea.se/SectionList.aspx?CatID=5036 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
KaRsK Svart 9.Juli.2007 Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 Takker for svar , men må nok ha en dieselbrenner :) er aktuelt å slå på varmen med/via sms før jeg går ut med båten :) mvh frode Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 9.Juli.2007 Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 (redigert) Webasto er tingen ,den går ned på tomgang når den når varmen . Og ikke stopper og starter hele tia og bruker desto mere strøm som noen gjør . Har kjøpt en 5 kw Webasto , men har ikke fått satt den inn enda . TTT. Funker den jeg har , så drøyer det litt til .Men smaken er jo som .............. Tine III Er meget godt fornøyd med Webastoen ( 5000 Airtop ). Har nå hatt varmeren i snart 2 år og den fungerer like godt. Ikke vært noen ting så langt. Bruker båten hele året rundt. Som Tine III nevner så er det noe støy ved oppstart men den roer seg når den har fått opp tempen. Ikke billig akkurat ( nesten 20 lapper ) men driftssikkerheten oppveier for prisen. Kjekkt å ha noe som virker når du har behov for det. Er vel omtrent det eneste apparatet jeg har ombord som det ikke har vært noe feil med. Har 3 spjeld på varmeapparat og 6 spjeld på defroster ( 10 kw ). Defroster brukes stort sett på frontvindu ved regnfulle og kalde dager og toalettrom på vinteren når temperaturen er lav. Redigert 9.Juli.2007 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 9.Juli.2007 Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 enig i att en riktig dieselbrenner er o föredra........ men har du landström o har en VV-beredare redan ombord (+denne varmluftviftern) så er det en kjbillig lösning jmf med en riktig 'dieselbrenner'....... har själv en Eber-sprakare ombord Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Hilmar 2 Svart 10.Juli.2007 Del på Facebook Svart 10.Juli.2007 refleks varmer som en badstueovn i allefall. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.