Jump to content

Hva er det beste varmeapparatet jeg kan få til min Saga 27?


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Nå er jeg lei av stadig å reparere mitt Thermic2000 varmeapparat i båten. Igår sotet det helt ned slik at jeg ikke fikk startet det på kvelden.

 

Men hva skal jeg kjøpe?

 

- Det skal være et varmluftsapparat

- Det skal kunne kobles på båtens dieseltank

- Det må kunne gi minst 2000w, helst 2500 - 3000w

- Det skal bruke lite strøm under gange (i hvert fall minst mulig)

- Det skal være stillegående, både for oss inne i båten, og for nabobåtene

- Veke, glødetråd(stift) skal kunne skiftes enkelt uten å demontere hele apparatet

- Varmen skal kunne reguleres trinnløst fra full guffe og et stykke nedover

- Er det med termostat, skal den gjøre jobben slik som beskrevet i linjen ovenfor, den skal altså ikke stadig stoppe og starte med derpå følgende ny gløding av apparatet

- Det skal enkelt kunne monteres i en Saga 27

- Pris betyr selvfølgelig noe, men nå skal jeg ha det beste på markedet nesten uansett pris

 

Kommer jeg på flere punkter, legger jeg de til i listen.

 

Hva har andre Saga 27 (eller tilsvarende båt) eiere til oppvarming (kun varmluft interessant!)?

 

Dette haster, det kan fremdeles bli mange kalde kvelder og morgener før sommeren kommer for fullt.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

- Det skal bruke lite strøm under gange
Dette er det ømme punktet. Noe av poenget med et varmeapparat syne jeg er å kunne ha det i drift mer eller mindre kontinuerlig uten å bekymre seg for å gå tom for strøm. F.eks hvis man blir liggende noen dager i regnvær.

Kun Refleks el.lign. tilfredsstiller dette såsant man ikke har generator ombord..

Link to post
Share on other sites

Som sagt, "Refleks el.lign." er uinteressant, jeg skal ha varmluft med fordeling i uteseksjonen og inne i salongen. Kommer jeg ned i nærheten av det strømtrekket mitt Thermic 2000 har, er jeg godt fornøyd. Det trekker 0,6amp. på halv effekt, og 1,5amp. på fullt. Da går det fint med 10 - 12 timer gangtid i døgnet i en langhelg. Jeg har 3 splitter nye 115Ah Sønnak forbruksbatterier og kontroll vha. battmeter.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Eberspaecher D2 Airtronic (ny-2005) og er meget fornøyd med den.

Har montert lyd demper mellom varmer og dyser, og når det trinner seg ned høres den ikke i det hele tatt i kabin.

Bruker opp mot 2A ved 2200W og går ned mot 0,8A ved 850W

 

Har ligget utpå hele helgen med varmeren på 2 netter sammen med annet forbruk som kjøleskap etc uten problemer.

Har 2 x 110 A forbruks batterier.

 

Mer informasjon her.

 

mvh

Tommy J.

Link to post
Share on other sites

Mikuni, Eber og Webasto er meget bra alle sammen. Har hatt en Webasto på 2400 W i en 24 fot snekke. Det var akkurat passe effekt. Hadde en Webasto 3500 W i en Nimbus 2700(ca. 26 fot) men den ble for kraftig for sommerbruk. Selv på laveste effekt så varmet den for mye. Har nå en Mikuni 3500 W i en Bavaria 30 seilbåt og det ser ut til å være akkurat passe effekt. Alle disse varmerne støyer endel på full fart men med rett installasjon i f. eks. isolert rom med demper på varmluften og eksos samt at du henter friskluft og forbrenningsluft utenfor båten får du et meget behagelig lydnivå. Om ikke har mulighet til en slik montasje så kan du vurdere en Wallas som går på parafin. Den er stillegående men ikke like driftsikker og robust som de 3 først nevnte. En gammel varmer som du har nå som ikke funker er i alle fall ikke noen vits. På totalt 15 års bruk av over nevnte dieselvarmere så har jeg kun opplevd en driftsstans og det var brudd på¨glødetråden på den eldste Webastoen. De nyere har vistnok keramisk gløder slik at dette ikke kan skje.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Nå har jeg bestemt meg for varmer, - det blir en Eberspächer D2. Den er bestilt og hentes i overmorgen hos Seatronic. Så nå blir det å leke slangemenneske igjen for å få montert alle rør og slanger.

 

Lars H. :flag:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Mener du at det er så mye problemer med denne varmeren at det forsvarer en ekstrapris på kr. 1743,-? :rolleyes:

For det er vel denne enheten du mener?

Modulur_med_regulering.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

ser att du bestemt dig för luftburen varme igjen LarsH....

 

jag har en Ebersp D4...har montert lyddemper på alle slanger....friskluft in, avgas o på alle

slanger ut i båten....nu går den så godt som lydlöst.....

 

men skulle jag bytte skulle jag absolut vurdert vannburen varme...ger så mange fördeler... :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Mener du at det er så mye problemer med denne varmeren at det forsvarer en ekstrapris på kr. 1743,-? :rolleyes: For det er vel denne enheten du mener?

Har en eldre Eber D5W og på den kan man montere en LED som blinker feilkoder, vet ikke om nyere modeller har det samme. En LED koster jo bare noen øre så at den ikke er montert originalt må være for at verkstedene skal få mer å gjøre.

Samme opplegg som at noen varmere låser seg etter noen mislykkede startforsøk. En slik ville iallfall ALDRI jeg kjøpt :nonod:

Link to post
Share on other sites

Jeg skal på et eller annet tidspunkt bytte ut min gamle Thermo 2500, som etter utallige reparasjonsforsøk fremdeles ikke virker.

I tillegg til Lars sine kravspek'er, lurer jeg på om det er trygt å installere sånne greier i et skott inne i salong/lugar (med nødvendige koblinger/rør ut, selvfølgelig) - eller om det bør/må befinne seg i en brønn ute?

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Angående feilkilder for Thermo 2500, kan du se denne tråden og mitt svar #5 om Thermic 2000. Disse to appartatene er svært like, bare at Thermo 2500 var best.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Mener du at det er så mye problemer med denne varmeren at det forsvarer en ekstrapris på kr. 1743,-?

For det er vel denne enheten du mener?

 

Ja. Eg ville aldri hatt luftvarmar som einaste varmekilde.

 

Men det er ikkje denne eininga eg meiner. Eg meiner EasyStart T. Poenget er at om du kjøper denne så slepp du den som er i standardpakka. Då blir kostnaden ca. 1000 kr høgare. Forutsatt at du avtaler dette når du kjøper pakka.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Webasto er tingen ,den går ned på tomgang når den når varmen . Og ikke stopper og starter hele tia og bruker desto mere strøm som noen gjør . Har kjøpt en 5 kw Webasto , men har ikke fått satt den inn enda . TTT. Funker den jeg har , så drøyer det litt til .Men smaken er jo som ..............

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Easystart T koster ca 800kr mener jeg å huske. Det er moduluret (Som Lars H viser bilde av) som koster ca 1700kr.

 

Med fratrekk for minitermostat (500-600kr), bør det ikke koste mange kroner å få med Easystart T.

 

Husk imidlertid å få med braketten som sørger for å endre monteringsvinkelen på Easystart T. Uten den blir displayet ved de fleste monteringer vanskelig å lese.

 

Fikk desverre ikke somlet meg til å svare på denne tråden før Lars H hadde bestilt, men det er sikkert mulig å få omgjort bestillingen. Vil absolutt anbefale D4 i stedet for D2. Strømtrekk ved samme effekttrinn er lavere på D4 enn på D2. Forskjellen på minimumseffekt er minimal, D2 er 850W, D4 1kW. Og du vil helt sikkert sette pris på den ekstra varmekapasiteten på en D4. Har selv D4 i en 21 fots båt og er glad at jeg lot meg overtale av forhandler til å gå for denne i stedet for D2.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
Webasto er tingen ,den går ned på tomgang når den når varmen . Og ikke stopper og starter hele tia og bruker desto mere strøm som noen gjør . Har kjøpt en 5 kw Webasto , men har ikke fått satt den inn enda . TTT. Funker den jeg har , så drøyer det litt til .Men smaken er jo som ..............

 

Tine III

Er meget godt fornøyd med Webastoen ( 5000 Airtop ). Har nå hatt varmeren i snart 2 år og den fungerer like godt. Ikke vært noen ting så langt. Bruker båten hele året rundt. Som Tine III nevner så er det noe støy ved oppstart men den roer seg når den har fått opp tempen. Ikke billig akkurat ( nesten 20 lapper ) men driftssikkerheten oppveier for prisen. Kjekkt å ha noe som virker når du har behov for det. Er vel omtrent det eneste apparatet jeg har ombord som det ikke har vært noe feil med. :crazy::eek:

Har 3 spjeld på varmeapparat og 6 spjeld på defroster ( 10 kw ). Defroster brukes stort sett på frontvindu ved regnfulle og kalde dager og toalettrom på vinteren når temperaturen er lav.

Redigert av Hansi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

enig i att en riktig dieselbrenner er o föredra........

 

 

men har du landström o har en VV-beredare redan ombord (+denne varmluftviftern) så er det en kjbillig lösning

jmf med en riktig 'dieselbrenner'.......

 

har själv en Eber-sprakare ombord :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...