Jump to content

Amperemeter svingar opp og ned...


JanB

Recommended Posts

Våren har gått med til pussing, oljing og litt mekking. Først i dag fekk eg endeleg ein tur utpå. Men det har utløyst eit nytt spørsmål til BPs elektro- og ladespesialistar (det er jo ein del av dei... :wink: ):

 

Når eg går med normal marsjfart-turtal "virrar" amperemeteret opp og ned. Det svingar mellom 0 og omlag 20 A på ladesida. Omlag 2 svingningar i sekundet. Spenninga ser ut til å ligga nokonlunde jamt på omlag 14,3 V. Ladelampa lyser ikkje (bortsett frå når motoren blir slått av). Reduserer eg turtalet blir svinginga mindre. På tomgang ligg nåla nærast i ro like over 0.

 

Systemet har amperemeter av tradisjonell type (orginal, trur eg) kobla paralellt med shunt. Det er skillediode for lading av batteria. Regulatoren er ny.

 

Batteria (2 X 140 Ah forbruk, 1 X 90 Ah start) begynner nok å bli litt slitne, men det virkar ikkje som eg manglar strøm. Forbruksbatteria har vel og merke vore kobla på (automatisk) ladar dei 2-3 siste dagane. Etterfylte litt batterivatn i går. Alt har virka, og virkar, normalt, - bortsett frå dette jojo-ampermeteret.

 

Kva kan det vera, doktor? Er det farleg? :confused:

Link to post
Share on other sites

mange muligheter her fra dårlig kontakter til feil ved regulator alt "mismatch" regulator batteri.

 

hadde et slikt tilfelle mes en Iskra generator fra Maritim som ikke tålte gel batterier, alt feil ved regulator.

gikk bra en tid men etterhvert konstant feil.

ved slike variasjoner bør du høre motorturtallet variere samtidig.

 

fortsatt mulig at dette kan skyldes dårlig kontakt i ledningsveiene.

 

litt flere opplysninger rundt dette kan være nyttig.

 

deler byttet, arbeid utført, hvor, når osv.

Link to post
Share on other sites

Når pulseringen er repeterende og lik hele tiden er det neppe dårlig kontakt, da er isåfall den dårlige kontakten meget dyktig :lol:

 

Ingar er inne på noe som bør sjekkes, ellers så kan du tenke på om du har noe utstyr ombord som trekker strøm slik som nålen viser, at noe slår seg av og på hele tiden...

Link to post
Share on other sites

Regulatoren (som blei skifta i fjor haust) er av typen CAV 440-D (12 V). Den sit ikkje på dynamoen, men i "straumskapet" i styrhuset. Kor avansert den er veit eg ikkje, men det er tre ulike utttak for HIGH, MEDIUM og LOW lading.

 

Sidan enkelte regulatorar har pulslading, er kanskje ikkje dette noko problem?

 

Viser elles til denne tråden.

Dette problemet løyste seg nærast av seg sjølv, når eg gjekk over til å bruka Medium-uttaket.

 

Utslaget på svinginga varierer altså med turtalet, men er der heile tida. I dag var det ingen andre straumforbrukarar på enn VHF, kartplotter og autopilot. Desse fungerte heilt normalt, - slo seg ikkje av og på hurtig...

Redigert av janb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er ikke dette den regulatoren som bl.a. har blitt brukt på Perkins? Stort hus i aluminium og valg mellom 3 ladespenninger og mulighet for føling direkte på batteriet?

Isåfall kan muligens Unipower svare.

 

Skillediodene eller bryteren er neppe årsaken.

 

Synes det er merkelig at spenningen er jevn hvis strømmen varierer med 20A. Synes også det virker rart at du kan se dette når det er snakk om 2 svingninger pr sek. Er viserinstrumentene analoge, altså med skala og nål?

Link to post
Share on other sites

Kan det være så enkelt som vibrasjon? At dempingen på nåla i instrumentet ikke virker. Burde kanskje svinge raskere enn 2 ganger pr sekund da men så lenge spenningen er stabil skal ikke strømmen kunne endre seg slik.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Er ikke dette den regulatoren som bl.a. har blitt brukt på Perkins? Stort hus i aluminium og valg mellom 3 ladespenninger og mulighet for føling direkte på batteriet?

.....

Synes det er merkelig at spenningen er jevn hvis strømmen varierer med 20A. Synes også det virker rart at du kan se dette når det er snakk om 2 svingninger pr sek. Er viserinstrumentene analoge, altså med skala og nål?

 

Regulatoren er nok den du beskriv, ingar. Og, ja, amperemeteret er av god gammaldags type med skala og nål. "Svinginga" varierer i utslag med turtalet på motoren: Ca 0 til 20 A ved marsjturtal, mindre ved lågare turtal, men "frekvensen" ser ut til å vera omlag den same.

Link to post
Share on other sites

Siden spenningen ser ut til å stabilisere seg på 14.3V vil jeg tro det du observerer er normalt. Pulsingen er nødt til å avta etterhvert som batteribanken lades opp, ellers så vil spenningen stige slik at batteriet blir overladet.

 

Vi hadde denne regulatoren i Viksund'en til dykkerklubben og den fungerte veldig bra. Men vi hadde ikke noe amperemeter..

De som hadde installert den hadde bare lagt en lask fra føleinngangen til B+ tilkoblingen. Sjekk dette på din installasjon, at minus samt følekabelen er trukket helt frem til batteribanken som er tilkoblet dynamoen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...