Jump to content

Jabsco do


joelle

Recommended Posts

Hadde samme problemet i fjor med mitt RM-69 toalett. Viste seg å være en liten plast-knagg på hendelen (inni huset) som var knukket.

Reservedeler var lagervare, så da ble det ordnet etter RIMI-metoden: kjapt, greit og billig :yesnod:

 

Bare skru av lokket og hendelen, så ser du fort hva som er feil (dersom Jabsco og RM er like, vel å merke)

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Heh, nå poster vi visst endringer og svar om hverandre.....

 

Det var utrolig enkelt på mitt toalett, måtte nesten ikke demontere noe som helt. Skrudde av lokket rundt hendelen (tror det var 4 eller 6 skruer), skrudde plast-knaggen av hendelen, satte på ny og monterte samen. Er bare snakk om noen minutters arbeid. Kostet mindre enn 0,2 båtpenger for delen.

 

Jeg var ikke i kontakt med "septik-delen" av toalettet i det hele tatt, kun saltvannsdelen.

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Oppdaga nøyaktig same problem som joelle på min Jabasco-do i går. Ventar derfor spent på om han finn ut av det.

 

Har ein teori om at årsaka kan vera at vatnet i inntak-slangen har runne ut i løpet av vinteren, kanskje som følge av at "brytaren" på dassen har stått i feil stilling (innpumping av vatn). Doen min står godt over vasslina, og dermed klarer ikkje pumpa å få opp igjen tilstrekkeleg vatn i inntaksslangen. Sidan det ikkje er vatn nokon stad (bortsett frå nokre dråpar i botn), går pumpa tørr og klarer ikkje laga vakuum. Kan dette stemma?

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Her er det bare en ting som fungerer:

Kjøp pakningsett, forte seg og skru fra hverandre pumpa før en får tenkt seg om.

 

Pakningene er greie å bytte, do`en blir som ny.

 

Bæsj er no` dritt, men skitt au....

 

Espen

som har nye pakkninger på Jabsco`n fordi den ikke trakk inn vann.

Redigert av Willyb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde samme utfrodring med dassen min da jeg sjøsatte, den en funket fint men den andre var ikke like vellvillig, så tanken om at den ikke greide å suge vann slo meg, slo en halv bøtte vann i dassen og pumpet, med vann i dassen ble vei i vellinga og alt funket.

 

Har en en båtnabo som også sliter med dette ombord, dassen er levert levert fra Herr Jabsco den også.... men der hjelper ikke dette trikset, så da er det nok noe annet.. enten spaken en kan slå over for vann og ikke vann inn eller at pakniger er gåen... siden dassen fungerer og fjerner godsakene fra dassen når de benytter en bøtte med vann og pumper ut så er det vel sansynligvis denne spaken som er defekt vil jeg tro..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

487 kr på Hjertmans

 

nytt pumphus inkl pakkningar 995 kr

 

ett alternativ kan vare hofleverantören Biltema

 

har nytt pumphus inkl pakkningar til 279 kr.......man behöver modifiera foten...borre ett extra hål

 

detta skall funke efter vad jag hört.......

 

 

 

dom säljer även lös pakkningsats til 98 kr men vet ikke om dessa pakkningar funker i PAR/Jabsco

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Det rådet jeg har fått, og følger, er en skje med matolje i ny og ne, og litt eddikk i ny og ne. Sies å skulle ha god effekt på pakninger (opplever det slik også) og eddikken skal hindre urinen i å krystalisere seg.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Her er det etter mine egne erfaringer kun en ting som gjelder, nemlig årlig vedlikehold og ettersyn. Jabsco doene er meget pålitelige og lette å vedlikeholde. Første bud når pumpa ikke klarer å suge inn vann er å skru ut de seks skruene på toppen og smøre pakningen og pumpestangen med vaselin eller annen egnet type av marinefett. Dette vil jeg tro løser over 90 % av disse problemene. Gjør man dette ofte nok unngås mange problemer. Dersom det har gått for langt uten jevnlig vedlikehold og dette trikset ikke løser problemet er det bare å bestille rep. settet. og montere dette som beskrevet tidligere i denne tråden - også dette er meget enkelt.

 

Til slutt, å helle på matolje er dessverre som å pisse i buksa istedenfor i dassen. :nono: Du kan bli kvitt knirkelyden som har sin årsak i manglende smøring av de vitale delene ovenfor, men problemet kommer til stadighet tilbake med hyppigere frekvens og krever mer smøring. Matoljen egner seg svært dårlig til dette, selv om det selvfølglig er mer fristende å helle den rett i bollen kontra å demontere og smøre der det skal smøres og med dertil egnet smøreprodukt. Matoljen spres også i hele systemet og legger seg som en uønsket klebrig hinne i slanger og tank.

Redigert av Miles Ahead (see edit history)

Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...