Jump to content

Jabsco do


joelle

Recommended Posts

var litt slopsen og heiv oppi formye matolje i påske ferien...resultat var at tmc doen ikke vil suge inn rent vann, pumpet bare ut..gadd ikke skifte pakninger...kjøpte ny pumpe... 298,- tok meg 20 minutter og skifte..litt ollete med mutrene under ellers null problem!! Vasker ned den gamle pumpa skifter pakninger i vinter så har jeg en klart til om en fire fem år..

 

 

TMC forever!!!

Redigert av Sabeltann (see edit history)
Link to post
Share on other sites

mulig jeg har misforstått spørsmålet, men på min jabsco hadde jeg netopp det problemet at det ikke kom noe vann inn. (Typisk etter en lang periode uten bruk)

 

Løsningen var såre enkel. Tok av inntaksslangen, og fylte den (slangen) med rent vann. Satte den på igjen, pumpet, og det var det. Tror ikke pumpen liker å gå helt tørr...

Link to post
Share on other sites

Det tar alltid litt tid å få jula igang etter vinterdvalen, men i år har pumpa vært litt annerledes. Noen ganger tar den inn vann - andre ganger er det ikke snakk om å få inn så mye som en dråpe, og jeg må spyle ned med ferskvann.

 

Det er omtrent 50/50 sjanse for at den tar inn vann. Satser derfor på at smøring vil hjelpe.

Link to post
Share on other sites

Hadde samme problem (pumpa tok ikke skikkelig og jeg fikk ikke pumpet inn saltvann), fikk råd om å gjøre følgende (i nevnte rekkefølge):

1. Hell varmtvann i do og pump

Virker den ikke etter dette så....

2. Skru opp og hell varmtvann i stempelet + i saltvanninntaket (det kan hende at det er luft i dette røret og at pumpa da ikke klarer å "dra" opp saltvann). Med det samme kan du smøre pakningenene (stempel + klaffene).

Virker den ikke etter dette så....

3. Kjøp pakningssett og bytt pakninger i stempel og klaffer.

Virker ikke dette så....

..har du et problem :headbang:

 

Har du mye penger (400 kr til overs....) og vil ha det til å virke med en gang så gå rett på punkt 3

 

For min del ble det litt bedre for hvert punkt, men ikke skikkelig bra før steg 3 :eek:

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Hadde samme problem (pumpa tok ikke skikkelig og jeg fikk ikke pumpet inn saltvann), fikk råd om å gjøre følgende (i nevnte rekkefølge):

1. Hell varmtvann i do og pump

Virker den ikke etter dette så....

2. Skru opp og hell varmtvann i stempelet + i saltvanninntaket (det kan hende at det er luft i dette røret og at pumpa da ikke klarer å "dra" opp saltvann). Med det samme kan du smøre pakningenene (stempel + klaffene).

Virker den ikke etter dette så....

3. Kjøp pakningssett og bytt pakninger i stempel og klaffer.

Virker ikke dette så....

..har du et problem :headbang:

 

Har du mye penger (400 kr til overs....) og vil ha det til å virke med en gang så gå rett på punkt 3

 

For min del ble det litt bedre for hvert punkt, men ikke skikkelig bra før steg 3 :eek:

 

Lykke til.

 

Anbefaler på det varmeste pkt 3.

Hadde samme problem ved sjøsetting i vår, og då eg skrudde av toppen på pumpa (den med dei 6 skruene) så var eine klaffen på pakningen dårlig. Dette var den pakningen som skal stenge for at sjøvatnet ikkje går tilbake i slangen etter at det er kommet inn i pumpa. Pakningen var blitt sprø omtrent som papir. Jobben tar maks 10 min (samt 20 minutt for å studere korleis pumpa eigentleg virkar....) Ein vil då også sjå at det ikkje er hjelp i å tømme matolje eller andre smøremiddel i skåle, då desse aldri kjem i kontakt med denne pakningen. Sjøvatnet holder seg på oversida av pumpestempelet, resten på undersida.

 

 

 

Rossicus

Link to post
Share on other sites

Jeg får pumpet inn vann, og den skyller ned når jeg har hendelen i "tøm". Men vannet jeg pumper inn i dassen forsvinner rett ned i septiktanken, også etter at jeg har vippet hendelen over i "spyl". Trodde at den da skulle tette bånn på dassen og at vann fylles i skåla? Tenkte på det ifht lukt fra septik, men det er kanskje vannlås på dassen?

 

toalett.jpg

Link to post
Share on other sites

Så var operasjon "dassverk" gjennomført. Må innrømme at jeg grua meg til dette - omtrent som å gå til tannlegen.

Ingenting å grue seg for. Det var mye renere nedi der enn jeg hadde trodd, og heller ingen sjenerende lukt.

 

Skrudde opp de 6 skruene og tok ut alt sammen. Grundig rengjøring og smøring med vannfast fett.

Alt gikk lekende lett. Men så dukket det opp problemer. Pumpa be ikke tett! Det dryppet vann ut når jeg pumpa. Holdt på ganske lenge for å få det tett. Var i tvil om hvor hardt jeg kunne stramme skruene, og det er tydligvis veldig viktig at man jobber med alle skruene samtidig og ikke skrur ned og strammer en og en skrue.

 

img_0122.jpg

 

img_01252.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte fullt reparasjons pakningssett i fjor til hele 620 kr. (to typer sett for tolatt med grått eller sort pumpehåndtak) grensen mellom disse toalettene går omkring år 94-95.

Skulle egentlig bare skifte tilbakeslagsventilen (Joker valve) som sitter inn mot utløps/septik slangen, men da bare denne kostet flere hundre kroner fant jeg ut at jeg like godt kunne skifte alt.

I Jabsco sin bruksanvisning anbefaler de faktisk jevnlig tilførsel av en dash matolje i doskålen for å smøre pumpen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...