Jump to content

Ultralett robåt / "Lofting


monoskrog

Recommended Posts

Jeg vurderer å lage en ultralett robåt i Divinycell/Epoxy/carbon. Den bør være stor nok til en familie på 4, og lett nok til at jeg hiver den på planet på en pick up alene, ev. vha en liten winch.

 

Båten må være lett å bygge for at det skal være gjennomførbart sammen med mange andre prosjekter.

 

Jeg har sett bl.a. på denne: http://www.duckflatwoodenboats.com/mainpages/gallery?KID=1

 

Den er 15 fot og veier 25 kg i X-finer.

 

Hvis jeg lager den 1,5 ggr større, blir den 22 fot og 1,3 meter bred, og jeg tror at den blir lett nok med riktig byggemåte.

 

Er det noen som har noen idé om dette er gjennomførbart?

 

Vil egenskapene til båten forandres til det verre, eller vil det være OK?

 

Er det noen som kan "forstørre" tegningene?

 

Alle tips og innspill mottas med takk

Link to post
Share on other sites

Det er IKKE bra å skalere opp direkte. Det blir feil fordi lengdene øker linjært mens volumene øker i 3 potens av skala. Det du kan gjøre er enten å skaffe et program som regner for deg eller kontakte en som kan regne på slikt. Vanligvis kan man visst ofte forlenge men ikke øke bredde og dybde (det siste er noe jeg tror jeg har hørt) men da blir den jo litt smal!

Link to post
Share on other sites

Jeg tror du kan glemme 3-4 personer i en båt av den typen du har sett på. Performance ro-båter med sleidesete er rimelig ranke, og selv om du forlenger designet tror jeg nok egenskapene i grunnkonstruksjonen er vektlagt annerledes enn en typisk familiebåt.

 

Du kan sjekke Glen-L for en del enkle robåter.

Ønsker du tegninger på mer hi-performance robåter kan du sjekke Woodenboat

Link to post
Share on other sites

Takk for gode innspill. Det som var noe av det jeg synes var interessant med denne, var at den virker lett å bygge med stort sett bare 4 plater. Jeg har fra før en 15 fot spissgattet plastbåt, men den er altfor tung å dra opp og ned alene. den er heller ikke så god å trene med, da den fort når en hastighet det er vanskelig å overstige

 

På snipefish, så ser jeg for meg at jeg ikke trenger utriggere(?) til årene da båten blir bredere. Jeg tror også den kan bli veldig rank når jeg er alene, da det sannsynligvis bare er litt av V-bunnen som er nedi. Imidlertid då er håpet at den blir stødigere når jeg laster den ned litt.

 

Bruken er tenkt å være turer med moderat trening for en overvektig kropp, samtidig som jeg har et par sluker etter sjøørreten ute, og korte turer med familien i diverse vann vi kommer over på tur

 

Håpet er at denne kunne vært et greit kompromiss, men hvis det ikke går å skaffe tegninger i rette skala, eller at egenskapene blir "ødelagt", er jeg like langt.

 

Hva med en oselver? finnes det tegninger til den? Det er vel bare 6 plank og noen spanter?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...