Jump to content

Restaurering på Smuggler 21 har startet.....


Smiley

Recommended Posts

Endelig var det båtens tur til å få litt prioritet. Nå har terasseplattinger og lignende fått sitt!

Tenkte jeg skulle forsøke å legge ut noen bilder etter hvert som arveidet går sin gang (regner med å bruke litt tid da det sikkert dukker opp flere hjemmeprosjekter også).

Kommer nok til å dukke opp nok å spørre om / be om råd om under veis også tenker jeg... ;-)

 

Første spørsmål: Båten har hatt skumgummi limt til alt av innvendige flater. Noen som har tips om "lurium" som kan brukes til å løse opp skumgummirester / lim? Har inntrykk at det er mye som "tar" skumgummi`n når set ikke skal skje i alle fall!

 

Litt bilder:

Sånn begynte det, fant denne til salgs:

smuggler_21.jpg

Det første som skjedde var at V8`n måtte ut, den var rusten! Deretter måtte hullet i aktereenden støpes igjen:

pb1400050.jpg

Har pusset litt på skroget også, forandret farge gitt:

pb280033.jpg

Har fått gjort litt idag 1. mai også. Innvendig er det biltt tomt, og dørken er kappet ut i leting etter fukt eller råte (men der var det helt fint):

pcdv0006.jpg

pcdv0008.jpg

Og så er det forsøk på tilpassing av motorbrakett. tenkte jeg skulle sørge for å tilpasse plassering og borre hull til bolter før jeg starter lakkeringen av båten:

pcdv0004.jpg

 

Fortsettelse følger........

Redigert av smiley (see edit history)

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Du bør nok stive opp akterspeilet betydelig dersom du skal ha motoren på den braketten som vist. Ser ut som du har muligheter for å plassere skikkelige kneplater på innsiden.

 

Ja, på innsiden skal det 2 vinkeljern skrått ned til de gamle motorfestene etter V8`n samt forsterkes med vinkeljern i hele hekkens bredde der festeboltene kommer igjennom.

Nå skal det sies at det i første omgang bare skal en 90hk på braketten, men man vet jo aldri hva fremtiden bringer....

 

Fant forøvrig ut at skumgummien lot seg svi vekk med en varmluftpistol. Restene/lim tok jeg med malingfjerner.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Hei Smiley og takk for sist.

Dette blir det flott båt av, følger spent med i fortsettelsen.

Her er linken til mitt oppussingsprosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=20006

Mvh Brage

 

Jo takk for for sist Brage! Funderte litt på hvem du var til jeg kikket på linken til prosjektet ditt. :-) Er ikke bare bare å bytte nick. Er forresten litt av en jobb du har gjort med skuta!!

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Oi-oi-oi så mange gamle skruehull det er i en eldre glassfiberbåt.....

Hadde først tenkt til kun å lakkere skroget, og shine-opp overbygget. Men etter å ha begynnt å legge merke til alle de gamle skruehullene og gelcoat skadene fant jeg ut at her må alt taes. For fargenes del er vel også dette en fordel.

Så... helga (og de foregående dagene) har gått med på demontering av alle fastskrudde deler (utrolig mange forøvrig, også på en liten båt) sparkling og pussing. I tillegg er ny dørkplate tilpasset og gjort klar til montering.

pcdv00101.jpg

Har til og med fått hjelp av fruen til sparkling / pussing!! :yesnod:

pcdv0012.jpg

Begynner å bli klart for lakkering:

pcdv0013.jpg

Satser på Top-coat fra Star maling og lakk. Skal forsøke meg med sprøyte etter at dette var relativt vellykket når jeg gjorde det på Beach-byggy`n. Sannsynligvis tar jeg dette til helgen... :smiley:

Star`s topcoat (klar) på buggy`n:dscf0002.jpg

Redigert av smiley (see edit history)

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

....men hvorfor har du så mange trafikkskilt i garasjen din, hmmm :wink:

 

:lol:

 

Herlig... får håpe det er en grei forklaring på dette. :cheers:

 

Godt grunnarbeide er 90 % av finishen, og det har du jo forstått - så dette blir nok meget bra!!!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Kult prosjekt :flag:

men hvorfor har du så mange trafikkskilt i garasjen din, hmmm :wink:

:blush:

Tja, det er vel strengt tatt ikke min garasje. Men den er grei å disponere nåer men f.eks. skal gjøre lakkarbeide.

Nå skal det sies at etter lakkeringen av buggy`m så var det grønnskjær på store deler av arbeidsvarslingene i Drammen... :eek:

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Har fått et par dager til med jobbing, den nye dørkplata har suget til seg noen liter linolje i et forsøk på å øke levetiden en smule. Det var en j...lig jobb å få den nye 12mm plata ned der jeg måtte dele opp den gamle 8mm i 4 biter for å få opp.. (for en håpløs setning, ga nesten ingen mening jo)

pcdv0012g.jpg

Den gamle glassfiberplata til dørken passer fortsatt. Tror dog at jeg er mindre populær hos nærmeste nabo akkurat nå, etter at jeg forskynte hele terassen deres med et par milimeter tykt glassfiberstøvlag etter pussing av skjøtene....

pcdv0013g.jpg

Og så var det bare å legge seg på alle fire og kose seg med glassfiber og polyester. Forhåpentlig vis har jeg lagt langt nok til side for skjøtene.....

pcdv0014g.jpg

 

 

Litt mer pussing nå, og det skal være klart for lakkering til helgen! :yesnod:

Redigert av smiley (see edit history)

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Helgens arbeid kom desverre ikke igang før på søndag. Ferdig med pussing tok jeg båten med ned til en garasje på jobben for lakkering.

Først vasket jeg hele båten med tynner, så maskering:

pcdv0012x.jpgpcdv0013x.jpg

Resultatet etter 1. strøk ser egentlig ganske bra ut. Særlig tatt i betraktning at jeg fant ut at jeg menglet noen deler på "proff"-sprøyta mi, og måtte finne frem ei som fulgte med i et 250,- kroners sett fra europris.... Den fungerte faktisk veldig bra!

pcdv0015.jpgpcdv0017.jpg

....vel, fant ut ved inspeksjon at når flatene ble blanke, så var de ikke lenger så flate som jeg trodde. Litt mere pussing på den ene skrogsiden må til før jeg starter sprøyta på nytt...... :cool:

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Denne posten er inspirerende lesning! Jeg har en 28-foter hvor jeg en lignende jobb. Det er mange likhetstrekk, og jeg er rent lykkelig over å se at det er andre g....... der ute. :) Båtene er trolig støpt på samme sted, noe som betyr at plastarbeidet på denne båten er så bra at det er verdt å gjøre en sånn innsats for å ta vare på en ekte, moderne klassiker.

 

Smiley: Hva gjør du med de flatene som har den lekre "skinn/skai"-overflaten? Jeg tenker da spesielt på de hvite flatene inne i båten. Jeg ser du har slipt ned noen steder, men svineriet finnes jo også f.eks. foran dashbordet. Og enkelte steder ute også, antagelig... Kommer du til å pusse og/eller sparkle alt glatt, eller maler du det opp slik det er?

 

Mvh Kristian

Link to post
Share on other sites

Åhhh... har du 28 foteren du a?! Det er det som er selveste drømmebåten! Har alltid vært det helt siden guttedagene. Får jobbe meg oppover......

 

De flatene som har "skinnmønster" har jeg bare vasket helt ned med tynner. Hos meg så er dette bare oppe på toppen av dash.bordet, under vindskjermen. Rillemønsteret på dekk har jeg gjort det samme med. Var litt usikker hvordan heften ville bli, men etter testing ser det ut til å gå helt greit så lenge det er skikkelig rengjort.

Mange av de innvendige overflatene kommer etter hvert til å bli dekket med lakket, "teak"-beiset finèr. Vet at finer er frarådet av mange, men tenkte jeg skulle forsøke allikevel. Ikke den største jobben å bytte ut igjen om det går "skeis".

Legg gjerne inn bilde av skuta di!

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Lakkeringen er overstått, og jeg er relativt godt fornøyd. Finishen er i alle fall mange ganger bedre enn det den var. Siden jobben er gjort selv, under primitive forhold på kveldstid og i dårlig belysning får jeg ikke klage.

Har et par steder med sig, og noen steder med litt matt overflate (for lang avstand med sprøyta?). Selvutnevnte "spesialister" sier at disse stedene kan pusses ned med svært fint vannslipepapir og poleres opp. Siget må selvfølgelig taes først med noe grovere. Men er vel best å vente til lakken har fått herdet litt mer.

pcdv0017q.jpgpcdv0018q.jpg

pcdv0019q.jpgpcdv0020q.jpg

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Hva slags argumenter er det folk bruker mot å bruke finér i båten? Det viktigste jeg vet om er at det ikke er ideelt å forsøke å føye sammen polyester og treverk. Men det går an å lage meget sterke koblinger ved hjelp av skruer, etc. - hvis man absolutt må. Ellers har jeg fjernet mye dårlig treverk i min egen båt, men finér har også visse fysiske egenskaper som slett ikke er så verst å ha med seg. Det er dessuten enkelt å lage tynne vegger. En kjedelig ting med hvordan våre båter er bygget er at skott av finér har for liten flate mot de tynne skrogene, og derfor lar fribordet bøye så mye inn at det blir sprekker i gelcoaten rundt skottet. Dette kan enkelt løses med å legge på strimler med glass på begge sider for å øke den effektive anleggsflaten. Start med smale strimler innerst, og legg på bredere jo lenger ut du kommer.

 

Her er nå i alle fall ett bilde av båten min: på www.smuggler.se.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg har den siste tiden hatt graving og legging av fiberkabel i hage og hus som hovedprioritet, det har derfor skjedd lite synlige forandringer med Smuggleren de siste par ukene, men jeg har allikevel fått gjort endel: Fått laget nye cabinruter hos glassmesteren, kjøpt inn nye pullere og ventilrister til skrogsidene og montert crom-detaljer, samt levert motorbraketten til sveiseverksted for modifisering.

Driver forøvrig med montering av de nye rutene nå, og så blir det å gå i gang med finèren innvendig....

p6070047.jpgp6070048.jpg

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Instrumentpanelet er ikke laget enda. Tanken er å skjære til paneler i bjørkefiner og skru disse sammen i tilnærmet samme fasong som det som satt der fra før. Tenkte så jeg skulle beise den med "teak-beis" for så å olje den (alternativt forsegle den med polyester). Har mest lyst til å bruke olje, men regner med at polyesterforsegling vil være mere fuktbestandig.

Sidepanelene til båten har jeg fått skåret ut i riktig fasong og pusset før helga, der også hele paneler (ca 60 x 200 cm), disse vil også bli beiset og oljet (evt. polyesterforseglet).

Bilder kommer så snart været blir bedre og arbeidet kan fortsette.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Nå er den ferdig utvendig!!!! :smiley: Vel, det vil si; venter motorbraketten ferdig fra sveising / modifisering i morgen. Men det øvrige med crom-detaljer og det hele er på plass.

p7030003.jpg

Da var det interiøret igjen, og så er vi er vi klare for sjøsetting........

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Fikk seter i bursdagspresang fra kollegaene mine + fruen:

p7110004.jpg

Som videre del av burstagpresang har fruen tatt plass ved symaskinen for å sy trekk till baksete /rygg samt pute til solplattform:

p7090001.jpgp7090002.jpg

Og resultatet ble som forventet 1. klasses:

p7110003.jpg

Jeg er en av de heldige som har en bedre halvdel som kan allt!! :yesnod:

Skrukkene i solplattform-puta skyldes selvfølgelig at jeg regnet med var plassen var kvadratisk når jeg tok mål. Noe den selvfølgelig ikke var, den smalnet 6 cm. bakover.... :headbang:

Skulle nok latt fruen ta målene også... :blush:

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...