Jump to content

Erstatte defekt(?) hovedsikring - Landstrøm


Miles Ahead

Recommended Posts

Har i en periode hatt problemer med hovedsikringen på mitt landstrømanlegg som er vist under. Hovedsikringen ser ut til å være av typen Kopp (RCD 25-0,03 Fl - Schutzschalter 2-pol) og landstrømanlegget ser ut til å være levert til Windy av Viatron AS på Namsos. Mitt problem er at det hender at sikringen går, dvs. hendelen detter ned. Når jeg prøver å skyve den opp igjen går ikke dette før etter en variabel tidsperiode på alt fra 15 min til et døgn. Antar at dette skyldes at hovedsikringen er preget av elde og har behov for utskifting og at det ikke er knyttet til andre el-relaterte problemer ombord. Har derfor tenkt å skifte denne hvis ingen har andre tips som burde undersøkes før et evt. bytte. Er også interessert i hvem som evt. leverer denne type produkter.

 

img_0361.jpg

Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic

Link to post
Share on other sites

OK, da er jeg noe klokere. Var klar over at det var en "jordfeilbryterfunksjon" i komponenten, men trodde også det var en hovedsikring. Jeg tester ofte for jordfeil etter tilkopling til landstrøm ved å trykke inn det lille svarte trykknappen - og da slår "sikringen" ut som den vel skal. Dersom det skulle være en jordfeil i anlegget har jeg problemer med å forstå at dette alltid reparerer seg selv. Når jordfeilbryteren slår ut lar den seg ikke tilkople igjen på en stund selv om jeg ikke har tilknyttet 220 V til anlegget. Kan ikke feilen da ligge i jordfeilbryteren og ikke i anlegget for øvrig? Nå har jeg ligget sammenhengende tilkoplet landstrøm i 14 dager uten problemer, men ved tilkopling slo jordfeilbryteren ut og jeg måtte vente til neste dag før det gikk fint å kople den til igjen. Når jeg deretter koplet til 220 V har det vært stabilt i 14 dager.

Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic

Link to post
Share on other sites

Bare for å presisere, så er jeg klar over at når jordfeilbryteren kopler ut så må jeg skyve hendelen helt ned for å resette jordfeilbryteren før den igjen kan tilkoples. Det hjelper imidlertid ikke i mitt tilfelle. Ser nå også etter litt googling at det er mulig å kjøpe tilsvarenede enhet bl.a. her til en pris på kr. 295,-

Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic

Link to post
Share on other sites

Testknappen sjekker kun funksjonen til selve jordfeilbryteren, ikke om det er jordfeil i anlegget. Ved jordfeil vil bryteren slå ut, og du vil ikke kunne slå den på igjen før feilen er borte. Jordfeil kan ofte være periodiske, dvs. komme og gå uavhengig av hva som er tilkoblet. Når bryteren slår ut kan det være lurt å slå av alt forbruk og slå på litt etter litt. Det kan gi en indikasjon på hvor feilen ligger. Men det kan selvsagt være at det er selve bryteren som er defekt, ikke uvanlig!

Link to post
Share on other sites

Jordfeil som reparer seg selv kan jo være fukt i en kontakt som kommer og går. Termostaten i varmtvannstanken som slår inn og ut, en varmovn som slår seg av eller på med termostat... Tror jeg ville koblet ut en og en 230 volts forbruker og sett om problemet forsvant når forbrukeren ble koblet fra, da ser du i alle fall hva som fororsaker problemet. Dersom feilen ligger i selve anlegget ombord vil jo ikke denne løsningen føre frem...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Det er mulig jeg ikke har vært helt klar tidligere, derfor enda en presisering. Det er kun to forbrukere tilknyttet landstrømsanlegget ombord, varmtvannsberederen og batteriladeren. Selv om begge disse er frakoplet og landstrømstilførselen er frakoplet så vil ikke alltid jordfeilbryteren la seg innkople. Da er det altså kun et passivt ledningsnett i båten på distribusjonssiden av landstrømsanlegget, og anlegget er ikke tilkoplet strøm. Det at bryteren da fortsatt ikke lar seg tilkople må da enten skyldes variabel kortslutning i ledningsnettet i båten eller feil i jordfeilbryteren eller er jeg fortsatt helt (på) jordet? :crazy:

Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic

Link to post
Share on other sites

Det du henviser til i linken din er en ren jordfeilbryter, men det du har avbildet er en kombiautomat dvs. jordfeilbryter og automatsikring sammenbygget i en enhet. Hvis du ikke kan legge inn bryteren i båten med anlegget frakoplet landstrøm så er denne defekt og du må få den byttet.

Link to post
Share on other sites

Det var det jeg hadde mistanke om ja. Da får jeg kontakte en elektriker som kan få ordnet opp i dette, og kanskje ta en sjekk på anlegget samtidig. Kanskje ikke en dum forsikring før båtsesongen starter for fullt.

 

Takk for gode tilbakemeldinger :cheers:

Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...