Grisli Svart 17.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2007 Føles forresten veldig trygt og godt at du er tilbake, Ingar, mitt elektro-orakel. Har du vært på ferie eller noe? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 17.Juni.2007 Del på Facebook Svart 17.Juni.2007 Takk! Har ikke vært på ferie, men er av og til litt bortreist... tegningen er koblingskjema linken på denne siden. Etter hva jeg kan se er reléet vist bakfra. Da skal den høyre koblingen tilsluttes batteriet som lades. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grisli Svart 17.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2007 Jeg ser! Du har rett. Har nok blingsa litt på tegningen ja. Da bare flytter jeg lade og dynamo strømmen over til den andre siden av releet, så skal det være greit. Da lader jeg seff startbatt først, men det er i og for seg helt ok for min del... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 17.Juni.2007 Del på Facebook Svart 17.Juni.2007 koble om batteri kablene også, da slipper du å kjøre all forbruksstrømmen gjennom relét. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grisli Svart 17.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2007 Joda det kan jeg også gjøre. Har (etter at jeg kjøpte det øverste releet) sett det andre du linker til. Hva er egentlig forskjellen, og har jeg gjort noe dumt? For en ukyndig som meg virker det andre litt mer avansert, og bedre, til marginalt høyere pris.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 17.Juni.2007 Del på Facebook Svart 17.Juni.2007 Ser ingen andre fordeler med den "avanserte" modellen enn at man slipper å tenke på hvilken side dynamo/lader skal kobles til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arvid_A Svart 18.Juni.2007 Del på Facebook Svart 18.Juni.2007 Hei! Jeg har "den enkle" varianten av BEP-rele og er godt fornøyd med funksjonen. Relèet kobler inn og ut når det skal. Jeg har, slik det er anbefalt i monteringsanvisningen, koblet slik at startbatteriet lades først - og så, når dette har nådd 13,7V, kobler releet forbruksbanken også inn i ladekretsen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grisli Svart 19.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2007 (redigert) Hei! Alt funker i båten. Ny dynamo, laderele, startbryter og greier. Flink? Så til noe annet. En nabo i havna kom til meg (!) med et spørsmål om hans "laderelé". Jeg kunne da briske meg, og si at nehei. Dette her er nok en skillediode, og den har fordelen at den ikke trekker strøm når den ikke er i bruk, men ulempen er et spenningstap på ca 0.7 volt når du lader. (flink igjen Ingar?) Spørsmålet hans var: Hvor skal den svarte ledningen hen? Husker ikke hvor den var koblet. Vi snakker da om kabel nr to fra venstre av de som er nederst på bildet De øvrige er ladestrøm inn (øverst) og tre batteribanker. Jeg tipper at dioden trenger å være koblet til minus for å kjenne på spenningen på batteriene. Min ville gjetning var at den skal til minus, altså til gods. Det gjorde ikke saken vanskeligere at det hang og slang en kabel rett ved siden av som var koblet til gods, i den ene enden og til luft i den andre. Jeg ber fyren prøve å starte motoren, og måle ladestrømmen før og etter at han kobler den svarte kabelen til gods. Han rapporterer at etter han kobler til til gods forsvinner ladestrømmen. En annen ting, sier han, er at nå når kabelen er kuttet, måler han langt lavere forbruk på ampmetert sitt. Han nevner som eksempel at 12v støvsugeren hans nå bare trekker 2 amp, mot mye mer tidligere. Hvor skal så denne kabelen kobles? Anyone? Redigert 19.Juni.2007 av Grisli (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 19.Juni.2007 Del på Facebook Svart 19.Juni.2007 (redigert) La ut DENNE i en annen tråd her på forumet. Klikker du på tegningen midt på siden så ser du kanskje hvordan det skal kobles kanskje hvis punktene på "din " merket. Klistrelappen på forsiden viser også merkingen. Redigert 19.Juni.2007 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grisli Svart 19.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2007 Ja det kan stemme. Kabelen er nok merket R. Lurte på hva dette kunne være. Etter hva jeg kan se på tegningen du linket til skal den altså være loddet fast til regulatoren på dynamoen, og så skal det gå en annen kabel fra det samme kontaktpunktet til noe som heter dash???? Iom at dette er til en bil, menes vel et instrument på dashbordet, amp meter?? Tror ikke kabelen har vært loddet fast til dynamoen før..... Dette er en vanlig (etter hva jeg kan se) bosch type dynamo. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 19.Juni.2007 Del på Facebook Svart 19.Juni.2007 (redigert) R er vel remote. Dvs en føling av spenningen etter diode for å øke spenningen ut av dynamo (kompensere for spenningsfall)? Hvis den ikke kobles til regulator på dynamo som beskrevet i linken så vil den ikke ha en slik funksjon. Redigert 19.Juni.2007 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grisli Svart 19.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2007 Enig. Fant også dette som bekrefter det du sier. se kat 3 alternators. En kabel skal også gå videre fra dette kontaktpunktet og erstatter d+ på dynamoen, altså den går til + på startbatteriet???? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grisli Svart 21.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2007 Skulle gjerne hatt litt mer hjelp med dette over. Har forsøkt nå å koble etter skjemaet til Sure Power, kat 3 alternators, som det er linket til over. (siden tar litt tid å laste, men den kommer) Der står det at man skal lodde på en kabel på et kontaktpunt inne på regulatoren. På den ene siden av regulatoren er det tydelig at en forbindelse går ut til skruehullet der regulatoren er festet. Har forsøkt å bruke denne koblingen, med det resultat at ladespenningen synker til 0,5-0,7 volt, fra ca 13,7. Naboen min, la oss kalle ham Arne, vil gjerne ha spenningen opp til 14,4 v. Når jeg nå ser på den eksellente posten til Ingar, ser jeg at denne koblingen jeg har brukt, sannsynligvis er til jord! Ikke rart det smalt og gnistret når vi prøvde å sette denne til + på startbatt . 1. Jeg skal altså bruke kontaktpuntet på motsatt side av regulatoren, og dette tilsvarer uttaket D+ på dynamoen? 2. Kabelen som står på D+ skal nå ut? 3. Jeg vet ikke hvor denne (D+) er koblet, men det er vel til + på en av bankene, mest sannsynlig til startbatt? 4. Kabelen som nå er nappet ut fra D+, skal gå til kontaktpunktet på skilledioden? Kabelen fra regulatorens D+ kontakt, skal også kobles til nevnte punt på skilledioden? 5. Vi får da en forbindelse mellom D+ på regulatoren over skilledioden til + på en av bankene? Og hva tjener vi på dette? 6. Hjælp! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 21.Juni.2007 Del på Facebook Svart 21.Juni.2007 Ikke meningen å være flåsete, men du bør anbefale Arne å installere BEP istedet. Si ifra hvis han nekter så skal jeg se på det du tar opp i innlegget over. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grisli Svart 21.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2007 Han har to(!) stk ladak liggende også. Er det noe? Koblingsskjema der? De har 4 stk kabler såvidt jeg husker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 21.Juni.2007 Del på Facebook Svart 21.Juni.2007 Koblingsskjema ligger i arkivet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 21.Juni.2007 Del på Facebook Svart 21.Juni.2007 Tja Grisli. Du har spurt, da skal du får svare. Jeg er bare lite begeistret og kan bare si det samme som Ingar tenker, kanskje "Jørg-like" litt utvidet. Det som er ønsket med denne løsningen er vanlig spenningskompensasjon ved å overstyre originalregulatoren. Greit så langt. Men jeg ville aldri bruke en kombinert skillediode som skal få tak i styringen av dynamoen min. Ellers, helt ærlig talt, ønsker jeg persønlig å se at slike "halvveisløsninger" havner på søpplen, og dette så rask som mulig. Da er det bedre ( ) med relè som Ingar foreslår, eller med dynamoregulator som selv kan både sense og kompensere på batterispenningen Altså anbefaling: Bruk bedre en f.eks. BEP eller annen relè (...grummelgrummel...) hvis dere bare ikke ønsker spenningsfall, eller en w-regulator som kan sense på batteri, eller en vanlig skillediode og i tillegg en fornufig regulator som for min skyld er det beste løsningen uansett. Lykke til ! ps: D+ skal forresten aldri ligge rett på batteriene, fordi i så fall kan den ikke slås av (tenningslås) og bruker strøm i hele tida. Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Grisli Svart 21.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2007 Ja selvfølgelig. Via tenningslås. At jeg kunne glemme det. Har jo koblet opp dette selv for kort tid siden Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MT. Svart 9.Juli.2012 Del på Facebook Svart 9.Juli.2012 Et spørsmål til dere strømkyndige: En bekjent har en båt med 80Ah startbatteri og 2x 100Ah forbruk. Har ikke tidligere hatt fastmontert landstrømslader. Han skal nå sette inn et skillerele fra Biltema, og en 25A CTEK-lader for landstrøm. Spørsmålet blir da, hvor skal laderen kobles til for å lade både start og forbruksbank? Alternativ 1: Om lader kobles til forbruk, vil den aldri lade startbatteri. Greit om sommeren, men ugreit for vedlikeholdslading av startbatteri om vinteren. Alternativ 2: Om lader kobles til startbatteri, må all strøm til forbruksbank passere gjennom startbatteri og skillerele. Jeg er usikker på hvordan dette vil arte seg. Batterilader vil senke ladestrøm ettersom startbatteri topplades. Men deretter slår skillerele inn og kobler til delvis nedtappet forbruksbatteri. Ladestrøm vil kanskje dermed økes fra lader, startbatteri koker og releet slår ut. Da vil den gå en liten stund, før det hele gjentar seg sjøl? Fare for tørrkoking av startbatteri, eller overbelastning av skillerele? Vil man i det hele tatt på toppladet forbruksbanken ved å koble dette som skissert i alternativ 2? Om noen har lyktes bra med et sånt opplegg, og kan belyse fordeler og bakdeler, sier jeg takk på forhånd. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post Share on other sites More sharing options...
Lady B Svart 9.Juli.2012 Del på Facebook Svart 9.Juli.2012 Jeg har startbetteri på 180Ah og forbruksbatteri på 235Ah. Batteriladeren er koblet til forbruk. Mellom forbruk og start står en batteristrømbryter, egentlig tenkt som "startkabel" i tilfelle... Når båten forlates om vinteren settes denne bryteren "på". Laderen gir da vedlikeholdslading til begge batteriene. Når laderen frakobles setter jeg igjen bryteren til "av". Dette funker helt utmerket. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MT. Svart 10.Juli.2012 Del på Facebook Svart 10.Juli.2012 Det er jo en enkel og rimelig løsning. En meter grov kabel, og en ekstra "hovedstrømsbryter" innsatt der som bryter. Jeg overbringer forslaget, takk for innspill. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.