Jump to content

12 volt i båt


Grisli

Recommended Posts

Hei. Har lest og fulgt med i flere debatter og særdeles interessante innlegg i baatplassen.no Har bare en ting å si! For en vanvittig samling med kompetanse og engasjerte båtmennesker!

 

Har forstått at det er lurt å gjøre en opptegning av opplegget i båten, og har med dette begynt arbeidet. Grisli er en 26 fots treseilbåt bygget i England i 1965. Alt det elektriske og mekaniske var fra byggeåret når jeg overtok båten. Derfor har jeg sakte begynt å skifte ut gamle lakkledninger med nye og oppdaterte kabler. Har også installert pc og gps og holder på med rorkultpilot i disse dager. Ny dynamo fra biltema pro nr 63-630. Har biltema lader nr 37-710. Har bestil et BEP Laderele. Bryter/ sikringspaneler er biltema (eks) 25-886 (ruster i sikringsholderene). Motoren er en perkins 4.107 fra 1963. Her er en foreløpig tegning av opplegget. Som dere ser har jeg ikke plassert hovedstrømbryter til stertbatteriet, og noen instrumenter. Er helt idiot på strøm, så ber om forståelse dersom opplegget mitt er helt på trynet. Dette er tiden å gjøre det rett på. Alle tips og hint mottaes med stor takk. Vil at dette skal bli et sikkert anlegg som kan betjenes av andre enn eg uten flere dagers kurs. Derfor viktig for meg å gjøre det oversiktlig og enkelt (eks bep rele i stedet for billigere rele løsninger). Håper noen har tid til å se på tegningen og komme med rettelser eller tips til måter å forbedre på. Kabeldimensjoner er jo også et tema.....

 

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/5/5161/grisli_12_volt.jpg

Link to post
Share on other sites

Flott tegning!

Siden det ser ut som om du planlegger en egen kabel fra dynamoen til batteriene ville jeg koblet den til forbruk istedet for startbatteri. Det går i praksis nesten ingen strøm til startbatteriet, kun til forbruk. Ved å koble dynamoen til forbruk slipper man å kjøre all denne strømmen gjennom BEP reléet.

Denne koblingen er også en fordel hvis du senere skal utvide med en spenningsregulator som føler på batteriet. Den bør tilkobles forbruksbanken og da må dynamoen også være tilkoblet denne.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takk Ingar!

 

Det der med egen kabel til batteriene var bare en tanke. Vet ikke hva som er best jeg... Bare bruke kabelen til starteren eller en kabel til batteriene? Men om du anbefaler å legge en kabel til forbruk, gjør jeg det. Såpass mange av dine innlegg har jeg lest at jeg har stor tillit til dine anbefalinger.

 

Men hva med hovedbrytere og volt/ amperemeter? er usikker på kobling og plassering av disse i skjemaet. Er det mulig å tegne inn forslag på min tegning? Feks i en annen farge, så jeg ser hva som er nytt? Har gjort alt i microsoft paint. Tok ca 1 time.

Redigert av Grisli (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har "renovert" det elektriske opplegget i ny (brukt) båt som jeg fikk i fjor sommer. Ny dynamo på 100A, nye batterier og nye kabler. Dessuten BEP-rele. Jeg har imidlertid koblet BEP-releet slik som foreskrevet i veiledningen, men Ingar har et godt poeng med å snu BEP-releet, og koble dynamoen mot forbruksbatteriet. Det er sikker OK, og mulig jeg gjør det samme.

Jeg ser at du skal bruke 30 mm2 (25 mm2?) kabler inn/ut av releet. Det får du neppe plass til i releet. Hvis avstanden ikke er for stor til batteriene er det kanskje nok med 10 mm2, i alle fall 16 mm2. Det samme med kabler til forbruk. Hvis ikke avstanden er over 4-5 meter (en vei) - og med et "normalt" forbruk, bør det holde med 10-16 mm2

Link to post
Share on other sites

Helt enig, en god tegning og ikke særlig å forbedre.

Voltmeteret kobler du best rett på batteripolene, så unngår du feil måling pga. spenningstap i systemet.

 

Ang. amperemeteret er det avhengig hvilken type du skal bruke.

Bruker du et enkelt da må du sende strømmen gjennom måleren, kan jeg bare fraråde.

Bruker du teknik som er modern da blir det shuntmåling.

I så fall måler du best kun på forbruksbenken, som er mest aktuellt fordi startbatteriet blir brukt kun for start.

Den er ladet opp igjen etter "5" minutter etter start uansett.

Ved montering av måleshunten bør du bare huske at alt (!) forbruks- og ladestrøm går over shunten.

 

Vedrørende kabeldiametere støtter jeg deg også.

Bruk gjerne kabelstyrker som er i rettning 35mm².

Ang. kabel gjelder "jo kraftigere, jo bedre", uansett om du bruker eksternt dynamoregulator eller standard.

Bruk kraftige kabel der du bare kan, fordi lading består ikke bare av mulighet å overføre strøm.

Viktig er også sensing.

Og ang. det beviser alle dynamo- og båtprodusenter at de ikke ønsker å skjønne problemet hvert år på nytt.

Også i disse dager, det man skulle kunne antar at man har lært noe.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Beregn kabeltykkelse med en

Kabelkalkulator

Så ser du hvilken kabeltykkelse du bør ha til lading og forbruk. Det har ingen hensikt å bruke tykkere kabel enn nødvendig.

Den hjelper, ja.

Men forskjellen mellom praksis og teorie er en annen sake.

 

Det er riktig det du sier, Zach, hvis man bare tenker overføring av strøm til forbrukere.

Men alt ang. regulering, inkl. dynamoregulator og batteriladere reagerer på for tynne kabler

og dette både meget kraftig og alltid negativ i så fall.

 

Lønner det seg å ødelegge alle gode egenskaper som kan forventes,

bare pga. noe få kroner mer for kabler og litt arbeid i tillegg?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

30mm2 Fordi det er den største kabelen jeg får på biltema se her på side 40. av en eller annen grunn er ikke disse lagt ut på nett. Dette er en utrolig myk og medgjørlig kabel, men er usikker på om prisen kan forsvares (46,50 pr meter) Noen tips om andre brukbare kabler og hvor de kan kjøpes?

Redigert av Grisli (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Hvis du har tenkt på å skifte ut bryterpanelet bør du ta en titt på Bep som er ett knallbra panel. Dyrt men godt. flag.gif

 

Skulle gjerne hatt BEP bryterpanel! Men, (sukk) i skrivende øyeblikk har jeg strukket waf (wife acceptancy factor) aaaaaaaaaaaaaaaaaltfor langt som det er :rolleyes:

Redigert av Grisli (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med Joerg at det er forskjell på kabler til lading og til forbruk. Ladekabler bør være "tykke nok" for å unngå spenningsfall. Når det gjelder forbruk bør det kunne aksepteres noe spenningfall. Dette avhengig av lengden på kablene og forbruket i ampere. Jeg vet ikke om det er noen god "regel" for mye spenningsfall man kan akseptere. Jeg har i min installasjon regnet med 0,2 volt. Dvs. ved maks strømuttak. Hvis maks. strømuttak er 10 amp og kablene pluss/minus er 10 meter tilsammen, skal 10 mm2 kabel være tilstrekkelig (jf. Kabelkalkulatoren). Har du meget lange kabler og stort strømforbruk kan det godt tenkes du må ha 25 mm2 for å unngå for stort spenningsfall. Må tilpasses individuelt.

I siste katalog fra Seatronic.no koster 25 mm2 kr 35 pr meter. Det er rimelig. Kablene er sannsynligvis ikke fortinnet (med den prisen).

Link to post
Share on other sites

Det der med egen kabel til batteriene var bare en tanke. Vet ikke hva som er best jeg... Bare bruke kabelen til starteren eller en kabel til batteriene?

Egen ubrutt forbindelse direkte mellom dynamo og batteri er best. Legger man ny kan man også øke tverrsnittet, originalt pleier det å være spinkle saker...

Den bør den kobles til forbruk siden det er dette som trenger strøm, ikke startbatteriet. Da er anlegget også klargjort for montasje av Sterling regulator el.lign. hvis man senere finner ut at man ønsker dette.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

En annen ting: Lensepumpe og nivåbryter er koblet sammen med en vanlig koblingsboks, slik vi har på veggen hjemme. Denne løsningen har nå gått ut på dato, og virker litt skrøpelig på meg. spesielt fordi kablene fra pumpen(e) er så korte at jeg måtte skjøte dem for å komme over dørken. Boksen står slik det er nå festet rett under en skjøt i på kjølevannet, det hender det drypper saltvann i retning koblingsboksen(!) Tips på produkter eller måter å fikse dette på? Skal ta bilder neste gang jeg er ute på båten....

 

Edit: og hvordan skjøter man egentlig best slike kabler? Har klemt på vanlige hann hunn flatstifer og latt det bli med det. Er dette ok, eller bør jeg gjøre det på en annen måte?

Redigert av Grisli (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Leser flere og flere tråder om dette emnet. Ser jo at det har blitt diskutert mange ganger, og at det er flere kloke hoder på BP som vet mye om strøm i båt. Noe av informasjonen kan likevel være forvirrende, om ikke motsigende. Og angsten for å gjøre feil, med galvanisk tæring, jordfeil, grillet kone osv blir kun større. (HJEEEELPPP) :crazy: Derfor spør jeg: På tegningen min har jeg ikke tegnet inn den (relativt store) kobberplaten som er festet på utsiden av skroget. Denne skal kobles til hva?

 

Som sagt tidligere har jeg kun en forholdsvis enkel lader fra biltema. Denne er da vitterlig ikke jordet! Er det bra eller livsfarlig? Ved landligge er det nemlig for det aller aller meste kun lader som er koblet til landstrøm, med unntak av en liten vifteovn når det blir veldig kaldt.

 

Og hva med jording av anoder, aksel osv? Skal jeg forstå det slik at alle disse metalldelene skal forbindes med en kobbertråd? Jeg har enda tilgode å se en båt med en masse kabler festet på utsiden, under vannlinja.

 

Og hva med denne luten? Har aldri sett spor av hvitt melaktig pulver rundt metalldeler under vannlinja, men det har da heller ikke vært brukt mye strøm i båten inntil jeg overtok den.....

Link to post
Share on other sites

En annen ting: Lensepumpe og nivåbryter er koblet sammen med en vanlig

 

hvordan skjøter man egentlig best slike kabler? Har klemt på og latt det bli med det. Er dette ok, eller bør jeg gjøre det på en annen måte?

Hei.

En koblingsboks er ikke så gunstig under dekket. Det beste er selfølgelig hel kabel, når du likevel må skjøte kabler under dekk foretrekker jeg en permanent skjøt med krympeplast utenpå.

 

Og angsten for å gjøre feil, med galvanisk tæring, jordfeil, grillet kone osv blir kun større. (HJEEEELPPP) :crazy:

Dette er jo et ganske stort tema. Jeg vil anbefale deg å lese om dette på sidene til Jørg som er leverandør av blandt annet Sterling. Der er noe av temaet godt forklart. Galvanisk tæring Gå inn på denne linken og videre klikker du på "Galvanisk isolator". Tenker ikke her på selve isolatoren, men på forklaringen av problemet.

 

Du kommer helt sikker tilbake med flere spørsmål, men da kan man ta de enkelte spørsmål etter hvert. Det er mange på BP som kan gi gode råd.

 

Når det gjelder angsten "grillet kone" :crazy: vil jeg anbefale å bruke installatør som forestår installasjon av 230 V anlegget for å dempe angsten din og for å få installasjonen faglig og lovlig utført. :yesnod:

 

Som sagt tidligere har jeg kun en forholdsvis enkel lader fra biltema. Denne er da vitterlig ikke jordet! Er det bra eller livsfarlig? Ved landligge er det nemlig for det aller aller meste kun lader som er koblet til landstrøm, med unntak av en liten vifteovn når det blir veldig kaldt.

En god lader som er "primærswitchet" og er dobbeltisolert mener jeg er det beste du kan velge.

 

Liker personlig ikke vifteovn i båt. Dersom viften stopper, og det gjør den før eller siden, så kan den bli alt for varm til at det er trygt å ha den i båten.

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg har problemer med å se tegningen...

Anbefaler å lagre strektegninger som GIF, da blir de mye tydeligere, og sannsynligvis mindre i filstørrelse. J

JPG er for fotografier og andre bilder med mye detaljer.

(har du problemer med å generere GIF så mail originalen til meg så skal jeg legge den ut)

Link to post
Share on other sites

ja det er vel det(?) har forstått det slik at dynamoen trenger strøm for å lade. Problemet er at ingen av kontaktene på dynamoen er merket! Så det har ikke vært så lett å finne ut av hvordan dette skal kobles. Ikke fulgte det med noe skjema eller bruksanvivning heller. Har sendt mail til Biltema og klaget.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Man må ikke redigere komprimert JPG flere ganger, da blir kvaliteten dårligere for hver gang. man må bruke den ukomprimerte originalen.

Nå har GIF'en erstatten den JPG'en.

 

Hva er den styrestrømmen på dynamoen, er det følespenning til regulatoren?

 

Skjønner! Det var det som var feilen ja. Konverterte jpgen og ikke originalen.

Redigert av Grisli (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...